Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel in te loggen via Citrix, maar geen applicaties te openen  (gelezen 3305 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Wel in te loggen via Citrix, maar geen applicaties te openen
« Gepost op: 2014/07/08, 12:12:02 »
Beste forumleden,

Sinds jaar en dag gebruik ik de Citrix plugin in Firefox onder Ubuntu (laptop) en Xubuntu (desktop) om in te kunnen loggen bij mijn werkgever. Nooit een probleem gehad. Sinds kort werk ik bij een andere werkgever. Ook daar is het mogelijk om via de Citrix-ICAclient  in te loggen met dit verschil, dat ik op mijn mobiel een softtoken krijg om in te loggen. Inloggen gaat prima. Ik kan meestal alleen geen enkele applicatie openen. En soms gaat dat ineens wel. Uitermate irritant en kost me veel tijd.
Als het niet lukt, krijg ik steeds de melding:

Cannot contact server for application ".............."
Server browser command contains an invalid parameter
The server name cannot be resolved.

Volgens de helpdesk van mijn werkgever "zal dat wel aan linux liggen, maar daar hebben we geen verstand van". Ik moest Google Chromium maar proberen. Google Chromium levert echter dezelfde resultaten op als Firefox.
Ik heb nog Windows XP op mijn desktop staan en inderdaad applicaties openen gaat moeiteloos onder XP zowel in Internet Explorer als in Firefox.
Ik wil XP niet meer online gebruiken, dus ik zoek een oplossing voor (X)Ubuntu.

Iemand een idee?

Groet,
Rodin

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wel in te loggen via Citrix, maar geen applicaties te openen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/08, 19:00:34 »
Na de login heb je volgens mij "3 wegen op": er staat iets van "instellingen", "applicaties" en "start desktop".
Start je de desktop (dat doe ik) of start je een applicatie?

Hieronder staan een paar aandachtspunten:

Xubuntu 14.04 en ICAclient versie 12.1
Mijn ervaringen met de bovenstaande combinatie zijn goed. De ICAclient werkt beter/sneller dan ik het met 12.04 gewend was.

Vast IP-adres nodig?
Het zou kunnen dat de server van de baas wil werken met een vast IP-adres van de client. Als je provider thuis je geen vast IP-adres geeft, log je eens in de zoveel tijd weer met een nieuw/ander IP-adres in zonder dat je dat zelf in de gaten hebt.

Native client of Java-client
Bij de instellingen kan je kijken wat de site van de baas voor een client beschikbaar stelt. Dat kan een native client zijn of een Java-client. Als de Java-client gebruikt wordt, moet je Java "aan" hebben of via de optie "beschikbaar stellen" geïnstalleerd worden. De Java-client is platvorm-onafhankelijk, maar er zit ook een veiligheidsaspect aan - zet de Java-plugin nadien weer uit (als de site dat niet automatisch beperkt tot 1 sessie).

Certificaat
Het certificaat van je baas moet zowel in de certificatenbak van Firefox staan als ook in de map /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/ geplaatst zijn. Ik ga ervan uit dat dat in orde is, anders kan je sowieso niet inloggen.

Login / server name
Het zou kunnen dat de combinatie van servername/username door een update even kwijt is.
Vraag wat er voor de login-name misschien nog kan worden toegevoegd (domeinnaam/servernaam) om deze fout uit te sluiten. Er moet dan iets staan zoals "server1vdbaas/jeeigengebruikersnaam123".

Resolutie en schermgrootte
Ik zet daar eerst mijn scherm op 90%, dat kan/mag bij mij. Maar dat is misschien niet bij elke Citrix-server zo omdat men "daar" een vaste schermgrootte en resolutie heeft vastgelegd. Ik zou bij de werkgever vragen wat de standaard-resolutie is. Dat het daarin zou zitten, is niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen dat een applicatie aan de server doorgeeft dat een resolutie niet geschikt is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Rodin

  • Lid
Re: Wel in te loggen via Citrix, maar geen applicaties te openen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/10, 16:10:09 »
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!

Er zijn inderdaad 3 opties: instellingen, desktop en applicaties. Het maakt geen verschil of ik de desktop aanklik of een applicatie. De melding die ik krijg blijft dezelfde.

Ik zal ze punt voor punt even  nalopen:

- Ik heb Xubuntu 12.04 op de desktop en Ubuntu 12.04 op de laptop. De Citrixclient is 13 (laatste versie)

- Ik heb geen vast IP-adres nodig

- Ik heb het uitgeprobeerd met Java aan èn uit. Dat maakt geen verschil

- Certificaat is in orde

- Ik hoef geen servernaam aan te geven. Er worden diverse servers gebruikt en als b.v. server 1 druk is dan gaat hij automatisch over op server 2 enz.

- Schermresolutie is ofwel fullscreen ofwel 98 %. Volgens de helpdesk van de werkgever moet je altijd 98 % gebruiken. Overigens maakt ook dat geen verschil. De schermresolutie binnen die 98 % is een vaste resolutie door de werkgever ingesteld.

Kortom alles nalopende zou het kunnen liggen aan de versie 13.... van Citrix?
Ik zal eerst deze versie verwijderen en een oudere versie proberen. Ik kom er nog op terug.

M. vr. gr.
Rodin

Offline Rodin

  • Lid
[Opgelost] Re: Wel in te loggen via Citrix, maar geen applicaties te openen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/10, 16:44:59 »
En inderdaad het ligt aan de laatste versie van de Citrix ICAclient. Ik heb versie 13 verwijderd en versie 12.1 geïnstalleerd.
Werkt als een trein!

(Ik kan even niet vinden hoe je de vink van opgelost erbij zet, dus ik doe het maar op de oude manier)