Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009  (gelezen 9851 keer)

Offline tryer

  • Lid
Eerder zag ik een topic over het installeren van belastingprogramma 2009:   http://www.belastingdienst.nl/download/2379.html

Dat heeft mij niet geholpen. Kan iemand een uitgebreide stappenuitleg  maken hiervoor. Ik denk dat heel veel mensen die niet zo thuis zijn in de terminal daar heel blij mee zij.

Wie kan dat doen voor waarschijnlijk meer mensen dan ik alleen ??


Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/07, 11:36:34 »
Hallo

De nieuwe van 2009 is toch wel heel simpel nu.
Ik heb dat bij 2 mensen nu al geïnstalleerd.

Download het bestand. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.tar.gz Sla op in je homemap.
Pak het bestand ib2009_linux.tar.gz uit, je krijgt dan de map ib2009.
Open de map ib2009, dan zie je een bin en een share map. open de BIN map.
Dan zie je het bestand ib2009ux klik er op.heb dan even geduld het programma start zo.
suc6 met je aangifte

Offline tryer

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 13:30:55 »
Dank je wel voor jullie antwoorden, het is me gelukt. De uitleg was nu heel duidelijk !! Het zou nog makkelijker zijn als het een .deb programma zou zijn.

In ieder geval bedankt voor de hulp !!

Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/07, 17:45:21 »
Vinden jullie het niet raar dat er spul wordt gedownload van http://www.wildgardenseed.com (bij de autopackage versie)?? Is dit verder wel te vertrouwen?

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/15, 14:47:56 »
Het programma werkt idd. Maar nu verder. Ik heb mijn bekende gegevens opgehaald van de belastingdienst. Die worden natuurlijk in de standaard map gezet (bij mij op het bureau blad). Dat herkend het programma niet. Ook in de mappen van het programma werkt niet.

Waar wil het programma dit bestand hebben om de gegevens te kunnen zien...

Sorry, gevonden... moet staan onder [gebruiker] Documents
« Laatst bewerkt op: 2010/03/15, 15:18:21 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/15, 15:05:45 »
Waar wil het programma dit bestand hebben om de gegevens te kunnen zien...

In je Persoonlijke map. ^-^

Download het bestand.
Sla op in je homemap.

Offline Famke

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/30, 10:39:27 »
Beste mensen,

Alles wat we doen, maar goed gaat het niet.
Ik kom tot het punt van ib2009ux. Als ik dit wil openen, dan verschijnt er een venster waarin hij vraagt om het te openen met Wine Windows Programmalader. Als ik daar op klik gebeurt er ook helemaal niets.

Ik heb Ubuntu versie 8.04 en ik heb Wine op mijn computer staan.

Wie o wie kan mij verder helpen?


Gr. Famke
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/30, 15:08:18 »
Ik kom tot het punt van ib2009ux. Als ik dit wil openen, dan verschijnt er een venster waarin hij vraagt om het te openen met Wine Windows Programmalader.

Wine?  ??? Wine is een programma waarmee je 'Windows'-bestanden kunt uitvoeren. Als je dit advies volgt:
Download het bestand. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.tar.gz
dan download je het bestand ib2009_linux.tar.gz dat je gewoon met/in Ubuntu kunt openen, dus Wine doet hier helemaal niet mee.


Edit: heb om het uit te proberen gedaan wat Extremebiker hier schreef:
Download het bestand. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.tar.gz Sla op in je homemap.
Pak het bestand ib2009_linux.tar.gz uit, je krijgt dan de map ib2009.
Open de map ib2009, dan zie je een bin en een share map. open de BIN map.
Dan zie je het bestand ib2009ux klik er op.heb dan even geduld het programma start zo.

Ik gebruik Ubuntu 8.04 en daarin werkt het precies zoals hierboven staat. Dubbelklikken op het bestand ib2009ux en de Aangifte inkomstenbelasting 2009 opent.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 15:19:50 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/30, 16:25:09 »
Het installeren is (hier) dus een eitje. Maar nu het verwijderen van het programma.......... Synaptic weet van geen installatie, in menu Toepassingen staat geen item 'Belastingdienst' en ik kan er noch op dit forum, noch via Google iets over vinden.
Is het een kwestie van simpelweg het gedownloade bestand en de uitgepakte mappen verwijderen?

Offline tryer

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/30, 18:53:07 »

Downloaden van aangifte 2009

   1. Het aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2009 voor Linux is te hier te downloaden: Aangifteprogramma 2009 (Linux)
   2. Kies voor Linux-Tarball.
      ib2009

Eerste keer aangifteprogramma starten

   1. Ga naar de folder waar het gedownloade bestand is opgeslagen.
   2. Klik met rechter muisknop op het ib2009_linux.tar.gz bestand en kies ‘Hier uitpakken’. Er wordt nu een folder ib2009 aangemaakt.
   3. Dubbelklik op de ib2009 folder.
   4. Dubbelklik op de bin folder
   5. Dubbelklik op het ib2009ux bestand. Het belastingaangifteprogramma wordt nu geopend. Er wordt door het programma een folder aangemaakt voor de aangifte. De folder die aangemaakt wordt kan je vinden in het belastingaangifteprogramma onder instellingen (onderin het aangifte scherm). De foldernaam met padnaam staat bij ‘Gegevens opslaan’. Voor Ubuntu is dit /home/[gebruikersnaam]/belastingdienst.nl/ib2008 (waarbij [gebruikersnaam] de gebruikersnaam is waarmee je ingelogd bent) .
   6. Klik op de Yes button als je het aangifteformulier al vooraf ingevuld wilt hebben door de Belastingdienst. Als er al een webbrowser actief is wordt er een webpagina van de Belastingdienst in de reeds actieve browser geladen. Zo niet, dan wordt er een webbrowser geopend en de webpagina van de Belastingdienst geladen. Volg de aanwijzingen op de webpagina op.
      Let op: Alleen particulieren die zelf digitaal aangifte doen, kunnen gebruik maken van deze nieuwe service. Klik hier voor meer informatie.
      ib20081
   7. Plaats het gedownloade .IBV-bestand naar de folder zoals genoemd in punt 5.
   8. Als het goed is, is het aangifteprogramma beëindigd. Zo niet, sluit het aangifteprogramma als dit nog actief is.
   9. Dubbelklik nu weer op het ib200ux bestand. Als je niet meer weet waar dit staat volg je de stappen 1 t/m 4 . Het aangifteprogramma wordt nu geopend en de gedownloade gegevens worden getoond.
  10. Nu kan je verder gaan met het invullen van de aangifte zoals je al gewend bent.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/30, 23:51:56 »
Maar nu het verwijderen van het programma..........
Is het een kwestie van simpelweg het gedownloade bestand en de uitgepakte mappen verwijderen?

Heb inmiddels ergens op het forum gevonden dat 'deïnstalleren' inderdaad inhoudt dat de betreffende bestanden/mappen gewoon weggegooid kunnen worden. ^-^

Offline jabuca

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/31, 10:27:44 »
Hallo allemaal.

Vorig jaar voor het eerst de "Beruchte Blauwe Brief" ingevuld via Ubuntu, en dit jaar weer. vorig jaar had ik wat installatieproblemen, en dit jaar gelukkig niet.  Dank zij de  tips op dit forum IB 2009 gedownload geinstalleerd, in verder geen problemen. Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!! :D Vier jaar geleden had ik nog niet kunnen dromen, dat ik de belastingaangifte met Linux kon invullen. Langzaam maar zeker!!

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Famke

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/01, 00:16:28 »
Ik kom tot het punt van ib2009ux. Als ik dit wil openen, dan verschijnt er een venster waarin hij vraagt om het te openen met Wine Windows Programmalader.

Wine?  ??? Wine is een programma waarmee je 'Windows'-bestanden kunt uitvoeren. Als je dit advies volgt:
Download het bestand. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.tar.gz
dan download je het bestand ib2009_linux.tar.gz dat je gewoon met/in Ubuntu kunt openen, dus Wine doet hier helemaal niet mee.


Edit: heb om het uit te proberen gedaan wat Extremebiker hier schreef:
Download het bestand. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.tar.gz Sla op in je homemap.
Pak het bestand ib2009_linux.tar.gz uit, je krijgt dan de map ib2009.
Open de map ib2009, dan zie je een bin en een share map. open de BIN map.
Dan zie je het bestand ib2009ux klik er op.heb dan even geduld het programma start zo.

Ik gebruik Ubuntu 8.04 en daarin werkt het precies zoals hierboven staat. Dubbelklikken op het bestand ib2009ux en de Aangifte inkomstenbelasting 2009 opent.

Ik heb alles precies stap voor stap gedaan, wat hier wordt verteld. Zelfs samen met mijn man, die hier dagelijks op dit forum te vinden is.
Maar ook hij komt er niet uit.

Ja ik weet dat Wine voor windowsprogramma's is. Ik open dit ding niet bewust. Het verschijnt gewoon.
Dus tja....
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/01, 00:37:46 »
Klik met rechter muisknop op "ib2009_linux.tar.gz"
Klik op "Hier uitpakken".
Je krijgt een map "ib2009".
Klik op die map (openen).
Klik op de map "bin" en open deze.
Je ziet nu het belasting programma staan (ib2009ux).
Dubbelklik hierop of geef enter en het programma opent zich.
Het invullen kan beginnen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/01, 00:51:41 »
Klik met rechter muisknop op "ib2009_linux.tar.gz"
Klik op "Hier uitpakken".
Je krijgt een map "ib2009".
Klik op die map (openen).
Klik op de map "bin" en open deze.
Je ziet nu het belasting programma staan (ib2009ux).
Dubbelklik hierop of geef enter en het programma opent zich.
Het invullen kan beginnen.

Opm. Klopt helemaal, en werkt. Heb het niet onder Wine gedaan (yak, wil geen Windows meer op mijn peecee), maar rechtstreeks. Ook dat lukt. Je moet wel geduld hebben, want onder Linux (onder Mint8 gedaan) is het slomer dan onder Windows, en grafisch is het... uhm... laten we zeggen wat minder, maar wel werkbaar. Gaat om het resultaat, toch?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Famke

  • Lid
Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/01, 00:54:51 »
Yes het is gelukt!! Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Re: stap voor stap uitleg programma installeren aangifte belasting 2009
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/02, 23:51:18 »
Het installeren van een "Linux-Autopackage" bestand is nog makkelijker.

Installeer eerst het programma "Autopackage".
Hier te downloaden: http://linux.softpedia.com/progDownload/Autopackage-Download-2614.html
of hier: http://code.google.com/p/autopackage/downloads/list
Let op dat je voor jouw computer de juiste download (32-bit) (64-bit).
Plaats het gedownloade "tar" bestand in de map "Bureaublad".
Klik met rechter muisknop op het "tar" bestand en kies "hier uitpakken".
Er wordt nu een map aangemaakt getiteld "autopackage".
Dit programma wordt nu via de "Terminal" geïnstalleerd.
Open de "terminal" in menu "Toepassingen", "Hulpmiddelen".
Geef het volgende commando: sudo ~/Bureaublad/autopackage/install
geef "enter".
geef je wachtwoord, je ziet in het terminalvenster geen tekst of sterretjes verschijnen.
geef "enter"
druk op een willekeurige toets (lees wat in het terminalvenster staat).
Het programma "Autopackage" wordt nu geïnstalleerd.
Nu kunnen we het belastingprogramma installeren.
Download het "Linux-Autopackage" bestand van www.belastingdienst.nl, aangifte 2009.
Als dit bestand op je computer staat selecteer je het en geef enter of klik dubbel.
Je krijgt nu een venster met "Het volgende programma wordt geinstalleerd:".
Klik op de knop "installeren".
In het volgende venster "heeft u een systeem wachtwoord" geef je jou wachtwoord in.
Klik op "Doorgaan".
Het belastingprogramma wordt nu geïnstalleerd.
Klik in het laatste venster op "OK"

Om het programma te starten:
ga naar menu "Toepassingen" "Kantoor" "Aangifte inkomstenbelasting"

Wil je in de toekomst het programma weer deïnstalleren doe dan het volgende:
Ga naar menu "Toepassingen" kies "Systeemgereedschappen" kies "extra software beheren".
Klik het programma aan dat je wilt verwijderen.
Klik op de knop "Verwijderen".
Geef je wachtwoord en klik op "Doorgaan".
Klik op sluiten.

Met behulp van de gegevens op de site van "Leo Cardinaals" http://lcardinaals.wordpress.com/2010/03/13/belastingaangifte-onder-ubuntu/
is deze beschrijving tot stand gekomen.

Getest in Ubuntu 8.04
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 11:46:01 door anton_2 »