Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi of virtual machine ?  (gelezen 3377 keer)

Wubi of virtual machine ?
« Gepost op: 2010/08/17, 23:26:16 »
Heb net een (tweede hands) laptop (IBM Thinkpad R60) gekocht met Windows XP.
Wil hierop Ubuntu 10.04 installeren.

Welke methode dient de voorkeur:
a. Gebruik van een virtual machine (VMware) in Windows.
b. Wubi.
c. Ubuntu naast Windows XP

Mvgr.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 23:30:25 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/17, 23:44:39 »
Daar zal iedereen verschillend op antwoorden. Ikzelf geef altijd het advies om een dualboot te doen. Ook windows erop laten staan. Je weet nooit waar dat goed voor is, ook al gebruik je het niet(meer).

Heb zelf geen ervaring met wubi. Gebruik windows ook niet meer. (Zit met dual- en tripleboots met andere ubuntu versies).

Virtueel wel een beetje maar te weinig om daar een advies over te geven.Enkel dit: Het voordeel van virtueel is dat je verschillende versies en distro's kan laten starten in die virtuele omgeving. Dus om het een en ander eens te bekijken is dat makkelijk.


Met een dualboot gebruik je ubuntu volledig op/met het systeem en zo weet je of alles goed werkt onder Linux/Ubuntu. Wat je met een wubi install of virtueel niet doet.
Met wubi installeer je Ubuntu eigenlijk zoals een programma onder windows en niet als een OS.

Ook als er iets met windows gebeurd kan je niet meer in je ubuntu-install.

Verder kan ik hier niets aan toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 23:46:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 11:35:17 »
Met wubi installeer je Ubuntu eigenlijk zoals een programma onder windows en niet als een OS.
De wubi installatie loopt, als een normaal windows-programma, via windows (configuratiescherm -> software). Wubi maakt een virtuele schijf aan en installeert daar Ubuntu op net als iedere andere dualboot.

Ook als er iets met windows gebeurd kan je niet meer in je ubuntu-install.
Valt wel mee, in het opstartmenu (windows-bootmenu in plaats van grub) kies je voor Ubuntu en heb je niets met Windows te maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 11:47:28 »
Heb net een (tweede hands) laptop (IBM Thinkpad R60) gekocht met Windows XP.
Wil hierop Ubuntu 10.04 installeren.

Welke methode dient de voorkeur:
a. Gebruik van een virtual machine (VMware) in Windows.
b. Wubi.
c. Ubuntu naast Windows XP

Mvgr.
Henk

Dit is inderdaad voor iedereen verschillend.

Zelf houdt ik het volgende aan:
1. Alleen Ubuntu (met eventueel Windows Virtueel)
Als je voornamelijk Ubuntu gebruikt, maar voor een enkel programma afhankelijk bent van Windows en mits je genoeg geheugen =>2 GB in je laptop hebt zitten.
2. Dualboot
Maak je nog redelijk veel gebruik van Windows, en wil je bijvoorbeeld 3D programma's (spellen, CAD etc) goed draaien
3. Wubi
Als je erg weinig schijfruimte beschikbaar hebt, of niet vertrouwd bent met de harde schijf partitioneren. Dit is altijd mijn laatste keus, omdat Wubi ooit onvoorspelbare problemen op kan leveren.

EDIT: =< 2GB veranderd in =>2GB - Scherp opgemerkt Thijsg
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 12:46:28 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 11:53:26 »
Grotendeels akkoord met Ronnie, maar om bij je eigen opties te blijven:

a. Gebruik van een virtual machine (VMware) in Windows.
b. Wubi.
c. Ubuntu naast Windows XP
c, dan a.

b, Wubi, heeft geen meerwaarde boven c, behalve dat het iets gemakkelijker installeert, en zeer gemakkelijk terug ongedaan kan worden gemaakt. Ook naar schijfruimtegebruik toe biedt Wubi geen voordeel. a, een virtual machine, kost je heel wat performantieverlies.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/18, 11:56:54 »
a, een virtual machine, kost je heel wat performantieverlies.
Bij een 64-bit systeem met hardwarevirtualisatie-opties in de cpu (en aangeschakeld in het BIOS) heb je nauwelijks performantieverlies. Vanwege de betrouwbaarheid en stabiliiteit zou ik dan uiteraard eerder kiezen voor Ubuntu als hoofdsysteem en Windows gevirtualiseerd in bijvoorbeeld VirtualBox 3.2.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/18, 12:19:59 »
Zelf houdt ik het volgende aan:
1. Alleen Ubuntu (met eventueel Windows Virtueel)
Als je voornamelijk Ubuntu gebruikt, maar voor een enkel programma afhankelijk bent van Windows en mits je genoeg geheugen =<2 GB in je laptop hebt zitten.
2. Dualboot
Maak je nog redelijk veel gebruik van Windows, en wil je bijvoorbeeld 3D programma's (spellen, CAD etc) goed draaien
3. Wubi
Als je erg weinig schijfruimte beschikbaar hebt, of niet vertrouwd bent met de harde schijf partitioneren. Dit is altijd mijn laatste keus, omdat Wubi ooit onvoorspelbare problemen op kan leveren.
Misschien het haakje even andersom? ;) Het geheugen moet groter zijn dan 2 GB, dus geheugen > 2 GB.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/18, 15:04:35 »
Bij een 64-bit systeem met hardwarevirtualisatie-opties in de cpu (en aangeschakeld in het BIOS) heb je nauwelijks performantieverlies.
Zeker akkoord dat dit zo is als je de hardware en de RAM hebt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/18, 17:15:01 »
Waar het dus vooral vanaf hangt:
  • De hardware van de laptop (soort processor, hoeveelheid geheugen, schijfruimte, etc.)
  • Wat wil je doen met je Ubuntu en wat met je Windows. (performance, hardware-ondersteuning, welk OS evt. virtualiseren en welke is de host)
  • Eigen voorkeur. Dit zal je dus moeten proberen, dat kunnen wij niet voor je bepalen

Over het algemeen valt Wubi af als je iets meer wilt dan alleen even uitproberen.
Een dual boot of virtualiseren is alleen te zeggen als je meer info geeft

Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/18, 18:01:14 »
Waar het dus vooral vanaf hangt:
  • De hardware van de laptop (soort processor, hoeveelheid geheugen, schijfruimte, etc.)
  • Wat wil je doen met je Ubuntu en wat met je Windows. (performance, hardware-ondersteuning, welk OS evt. virtualiseren en welke is de host)
  • Eigen voorkeur. Dit zal je dus moeten proberen, dat kunnen wij niet voor je bepalen

Over het algemeen valt Wubi af als je iets meer wilt dan alleen even uitproberen.
Een dual boot of virtualiseren is alleen te zeggen als je meer info geeft

Specificaties:
========
IBM Thinkpad R60, Core2duo 1.66GHz
T5500(Dual core 2 x 1.66 GHz),
1.5 GB RAM geheugen,
80 GB Harde Schijf
15.1" scherm
CDRW/DVD,
Intel 802.11abg wireless,
Modem,
1Gb Ethernet,
UltraNavFingerprint
QWERTy Keyboard
Microsoft windows xp professional

Wil hoofdzakelijk Linux gebruiken, maar heb voor bepaalde applicaties Windows nodig.
Gezien de laptop geleverd wordt met Windows XP, denk ik dat ik er een dual boot van maak. (na alle reacties gelezen te hebben, waarvoor mijn dank))
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wubi of virtual machine ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/20, 17:37:38 »
Kreeg vandaag m'n (tweedehands) IBM Thinkpad R60 binnen.

Na een halve dag proberen, krijg ik geen verbinding met m'n WiFI router (via Windows XP).
Netwerk wordt wel gezien.

Toen maar eens de live cd van Ubuntu 10.04.1 getest.Na het invullen van de WPA key: gelijk verbinding.   =D
Ook met Linux Mint 9 ging het direct goed.

Dus hebben we de omgekeerde wereld: bij mij werkt WIFI wel in Linux maar niet in Windows.    :D

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)