Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot maken met Raid-0 en Vista  (gelezen 2352 keer)

jannemanishere

  • Gast
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Gepost op: 2008/07/08, 11:06:07 »
Het lijkt mij erg interessant om Ubuntu eens te gaan uitproberen. Ik wil dat d.m.v. dualboot gaan doen. Op mijn PC heb ik twee schijven in een Raid-0 stripe staan. Totaal 931 GB. Ruimte zat om zowel Ubuntu als Vista te draaien.

Mijn vraag is of je kunt dual-booten in Raid-0 en of ik nog op andere zaken moet letten bij de installatie / configuratie van beide besturingssystemen. Ik wil voorzichtig te werk gaan omdat ik mijn Vista-systeem en data niet wil verneuken. Heb natuurlijk al wel een backup gemaakt...

Jan Willem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/08, 11:35:03 »
Voor een computer met een RAID-opstelling kun je niet de gewone desktop-CD gebruiken, maar heb je de Alternate CD nodig. Daarmee kun je RAID-drivers installeren.

De Alternate CD is hier te halen:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.04.1/ubuntu-8.04.1-alternate-i386.iso

CD op lage snelheid branden, 8 x is ideaal. Zo vermijd je brandfouten. Zie hier een eenvoudige installatie-handleiding voor tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

jannemanishere

  • Gast
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/08, 12:21:05 »
Bedankt, ik ga aan de slag!

Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/08, 12:23:18 »
Citaat van: pjotr123
Voor een computer met een RAID-opstelling kun je niet de gewone desktop-CD gebruiken, maar heb je de Alternate CD nodig. Daarmee kun je RAID-drivers installeren.

De Alternate CD is hier te halen:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.04.1/ubuntu-8.04.1-alternate-i386.iso

CD op lage snelheid branden, 8 x is ideaal. Zo vermijd je brandfouten. Zie hier een eenvoudige installatie-handleiding voor tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.
Ik weet er niet veel van af, maar volgens mij is het van belang om te weten of het een hardware raid danwel een software raid betreft? De alternate cd kan gebruikt worden om een software raid opstelling te maken met Ubuntu. Ik weet niet hoe dit werkt met een dual boot. Bij een hardware raid heb ik wel eens gelezen dat je raid systeem dan als één schijf wordt gezien door de rest van de hardware in je computer, dan zou ik denken dat je gewoon net als anders een dual boot zou kunnen maken. Zeker weten doe ik dit niet.

Offline VvdZ

  • Lid
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/10, 14:47:51 »
Ik raad aan heel erg op te passen. Ik heb het ook geprobeerd en moest vervolgens mijn bootsector met windows recovery terug halen. Dat was even schrikken maar gelukkig gelukt. (Backups zijn voor losers :)) Zorg wel dat je je Windows raid drivers bij de hand hebt.....
Het is me trouwens nooit gelukt om mijn windows Raid0 schijf te zien met Ubuntu. Ik heb (had) hardware raid van mijn MSI Mobo.
Je moet er voor zorgen dat Ubuntu je schijf inderdaad als EEN (raid) schijf ziet en niet als 2 aparte schijven. Je bootsector wordt namelijk aangepast en dat moet op de RAID schijf gebeuren en niet op een van de 2.
Maar waarom doe je niet gewoon zoals ik en gooi die Windows rotzooi eraf. Best thing I have ever done....(Bijna)

Victor

jannemanishere

  • Gast
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/11, 09:14:26 »
Installatie verliep perfect! Dual-boot werkt dus!
Is mooi want nu kan ik eens een tijdje beide systemen met elkaar vergelijken.

Vista oogt overigens wel gelikter maar dat is natuurlijk een kwestie van ieders eigen smaak. Ik ben heel benieuwd hoe Ubuntu het straks gaat doen als ik er ook een karrevracht aan toepassingen e.d. in heb geinstalleerd. Zal (volgens de verhalen) wel sneller draaien. Overigens loopt Vista bij mij helemaal niet traag, maar ik heb wel een 'heavy' PC...

Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/11, 09:37:45 »
Als je van gelikt houdt, dan kan je de compizconfig-settings-manager installeren. Via synaptic, of met een terminal:

sudo aptitude install compizconfig-settings-manager

Daar kan je enorm veel desktop instellingen wijzigen. Verder zijn er natuurlijk ook de nodige themes te krijgen.

www.ubuntu-art.org

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/11, 11:42:20 »
Citaat van: tommie74
Als je van gelikt houdt, dan kan je de compizconfig-settings-manager installeren. Via synaptic, of met een terminal:

sudo aptitude install compizconfig-settings-manager

Daar kan je enorm veel desktop instellingen wijzigen.
Ja, maar stabiel is anders... Als beginner zou ik daar nog maar even mee wachten.

mickvdv

  • Gast
Dualboot maken met Raid-0 en Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/11, 12:45:57 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: tommie74
Als je van gelikt houdt, dan kan je de compizconfig-settings-manager installeren. Via synaptic, of met een terminal:

sudo aptitude install compizconfig-settings-manager

Daar kan je enorm veel desktop instellingen wijzigen.
Ja, maar stabiel is anders... Als beginner zou ik daar nog maar even mee wachten.
[offtopic]
alsof vista supper stabiel is
[offtopic]

Compiz is alleen stabiel als je een goede video kaart hebt met de juiste drivers. Anders is het inderdaad een beetje gammel.