Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe mail versturen met je Ubuntu desktop als server?  (gelezen 1401 keer)

Offline ayla

  • Lid
Hoe mail versturen met je Ubuntu desktop als server?
« Gepost op: 2013/01/12, 13:40:21 »
Hoe kun je mails versturen en ontvangen met je eigen Ubuntu desktop pc als server.  Zonder dus pop via gmail.

Wat ik wil leren is hoe je dus op je bestaande Desktop installatie Ubuntu 12.10 mails kunt versturen en ontvangen.  Ik wil graag weten hoe dit protocol in zijn geheel werkt. Waarom het wel of niet mogelijk is om dit vanaf een bestaande Desktop installatie te doen. Of dat je hiervoor uitsluitend een server moet gebruiken wel of niet op je eigen machine. En verder hoe kom je aan een email adres als je dus vanaf je eigen machine mail verstuurd. Kan dit de regel die de comandline aangeeft zijn zoals ayla@haap?

Het zijn nogal wat vragen. Wat mij interesseert is hoe dit gehele proces eigenlijk werk. En waarom zou je eigenlijk web mail nodig hebben?

Ik heb inmiddels Postfix mail server geïnstalleerd toch weet nu eigenlijk niet direct hoe ik verder kan komen. Daarom mijn bovenstaande vragen.


Gr Ayla   


 

Re: Hoe mail versturen met je Ubuntu desktop als server?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/12, 13:49:46 »
Jouw vragen zijn denk ik zo ook te beantwoorden.

Je vragen zijn geloof ik niet bepaald Ubuntu specifiek. Je wilt weten hoe e-mail werkt en hoe je dat zelf kunt opzetten, maar dat is echt wel ergens op het web te vinden als je een beetje gaat zoeken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline ayla

  • Lid
Re: Hoe mail versturen met je Ubuntu desktop als server?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/12, 13:55:14 »
Jouw vragen zijn denk ik zo ook te beantwoorden.

Je vragen zijn geloof ik niet bepaald Ubuntu specifiek. Je wilt weten hoe e-mail werkt en hoe je dat zelf kunt opzetten, maar dat is echt wel ergens op het web te vinden als je een beetje gaat zoeken.


Op zich zijn ze misschien niet Ubuntu specifiek - dat ben ik met je eens.  Natuurlijk heb ik ook met Google gekeken of ik mij beter kon informeren.  Ik wil alleen weten of er in Ubuntu eenvoudige mogelijkheden zijn om hier mee te reden.  Zoals er ook een programma bestaat als PostCast onder Ms.

Inmiddels denk ik ook iets met Python te kunnen doen.  http://docs.python.org/2/library/email-examples.html

Bedankt voor je reactie.


Gr Ayla