Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(  (gelezen 2209 keer)

Offline wimduk

  • Lid
Beste Lezer(es),

Ik heb een Xerox 6110 laserprinter en de afdrukkwaliteit onder Linux (Ubuntu en Mint) is om te huilen. Met name het afdrukken van plaatjes en foto's is een ramp.
De kleuren worden veel donkerder en de verzadiging van de plaatjes is ronduit slecht.
Onder Windows XP was de afdrukkwaliteit wel goed, dus ik denk dat het een linux probleem is. Een slechte linux comptabiliteit kan natuurlijk ook.

Als dit probleem niet eenvoudig opgelost kan worden welke laser kleurenprinter :
1. functioneert probleemloos onder Linux Ubuntu / Mint,
2. geeft (zeer) goede kleur afdrukken,
3. is ook nog een beetje betaalbaar.  =D

Bij voorbaat alvast bedankt voor het meedenken.

Met een vriendelijk groet,
wimduk

Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/03, 10:10:09 »
Als je wilt dat wij je helpen zou wat meer info welkom zijn:
- Welke driver gebruik je?
- Welke instellingen heb je aangepast? (vooral kleurverzadiging en licht/donker kun je vaak goed instellen bij de printeropties)
- Welke andere drivers heb je al geprobeerd? (Xerox heeft een Linux driver voor deze printer; zie link hieronder)
- Wat heb je verder al ondernomen?
- Welke info heb je al opgezocht? (bv Xerox website, fora, printerfora? etc)

http://www.openprinting.org/printer/Xerox/Xerox-Phaser_6110
http://community.linuxmint.com/hardware/view/5362
http://www.support.xerox.com/support/phaser-6110/file-download/enus.html?operatingSystem=linux&fileLanguage=en&contentId=58350&from=downloads&viewArchived=false
http://splix.ap2c.org/
http://foo2qpdl.rkkda.com/

 

Offline wimduk

  • Lid
Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/03, 16:45:50 »
Hallo Vuurvosje,

Dank voor je snelle reactie, klasse!

Ik heb een afdruk bijgevoegd met de laatste instellingen en de verschillen tussen het pdf-bestand en de werkelijke print.
Zoals je ziet zijn de kleuren vaal en veel donkerder dan die in het pdf bestand en zijn de gekleurde letters onscherp en vaag.

En in antwoord op jouw vragen en opmerkingen:
  • Ik ben begonnen bij de meegeleverde documentatie.
    Die maakte melding dat de printkwaliteit verbeterd kon worden met behulp van een nieuwe versie van CUPS. Ik heb een poging gedaan maar die was niet succesvol.
  • Vervolgens op het internet gezocht en de Splix driver gebruikt (zie bijlage)
  • Ik heb ook de "Xerox Phaser 6110 Foomatic/foo2qpdl (recommended)" gebruikt, maar dit gaf ook geen verschil
  • Ik heb ook in LibreOffice gekeken of daar nog instellingen zijn die de kleuren kunnen beïnvloeden maar die heb ik niet gevonden
Ik ben geen printerexpert en begrijp niet genoeg van de verschillende technieken (ppd, SpliX, ... you name it ..) die gebruikt worden om een printer aan te sturen.
Wat wel opmerkelijk is, is dat de testprint veel helderder kleuren heeft dan de kleuren in het LibreOffice document.

Ik ga nu de links die jij hebt meegestuurd bekijken, en houd je op de hoogte van mijn ervaringen.

Met een vriendelijke groet,
wimduk

Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/03, 18:26:44 »
Nog een tip:
Kijk eens bij Printereigenschappen -> Printopties -> of je daar iets kunt vinden van Halftone Algorithm, ICM Color Profile etc.
Bij mijn Samsung maakt het een enorm verschil als ik hier wat wijzig.

Offline wimduk

  • Lid
Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/04, 08:43:26 »
Vuurvosje,

Dank voor je tip, Ik ga kijken of ik iets kan vinden.

Ik heb ook de Xerox driver gedownload en geprobeerd deze te installeren maar zonder succes.
Er gebeurt helemaal niets als ik het script met sudo ./setup.sh probeer uit te voeren!
Ik heb in het script gekeken en zag daar dat er op bepaalde punten schermuitvoer is. Niets van dat alles.
Ik heb voor de duidelijkheid een schermafdrukje bijgevoegd.

Moet de zipfile misschien in een speciale directory uitgepakt worden?

Met vriendelijke groet, wimduk


Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/04, 10:06:52 »
Meestal vanuit de Home dir.
Je zou ook kunnen proberen of je de ppd handmatig kunt installeren; nieuwe printer toevoegen en dan  PPD opgeven ipv uit de lijst kiezen.

Maar....
Ik zie dat er standaard twee Xerox 6100 drivers in Ubuntu/Mint zitten: heb je die beide gebprobeerd?
En....
Ik heb de standaard (en aanbevolen) Foomatic driver eens hier quasi geïnstalleerd en daar staan zoals ik al eerder heb aangegeven opties voor kleurgebruik:
Halftone Algorithm :  Experimenteer hier eens mee;  zet deze eens op "Well Tempered Screens" [waarschijnlijk maakt dit een enorm verschil qua kleurverzadiging]
ICM Color Profile: Experimenteer hier eens mee; of zet hem eens uit.

Volgens mij gebruik jij nu de tweede (Splix?) driver; die heeft bovenstaande opties niet.
Ik zou beginnen met de Foomatic driver eens te proberen en dan het kleurprofiel aan te passen.


En dit kwam ik ook nog tegen:
http://www.bchemnet.com/suldr/supported.html
(de Xerox 6110 staat in de onderste tabel)


Offline wimduk

  • Lid
Re: Xerox 6110 laserprinter; Printkwaliteit is om te huilen :(
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/31, 20:27:06 »
Beste Vuurvos,

Even een laatste update. Heb alle toners van de Xerox 6110 vervangen en de driver geopimaliseerd. Dacht even dat het beter ging, maar dat was van korte duur. Vlekken en doorlopen van de kleuren (niet van zwart, opmerkelijk). Ik had er schoon genoeg van, heb wat op het internet rondgekeken, en heb mijzelf een Brother HL-3140CW LED printer kado gedaan. Wat een verademing!! Installeren onder linux is een fluitje van een cent en je krjgt, zelfs in de toner spaarstand, een super scherpe afdruk. Brother staat bekend om haar linux vriendelijke producten en dat blijkt hier ook maar weer (al mijn andere ZW laserprinters zijn ook Brothers).

Ik kan iedereen deze LED kleurenprinter aanbevelen!

Dank voor je meedenken en met een vriendelijke groet,
Wimduk