Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CPU Loopt warm na upgrade 11.04[Opgelost]  (gelezen 2161 keer)

Offline Joorka

  • Lid
CPU Loopt warm na upgrade 11.04[Opgelost]
« Gepost op: 2011/05/11, 14:56:11 »
Heb zopas een upgrade uitgevoerd op mijn laptop van 10.10 naar 11.04.
Het is een HP nc6400 met intel dualcore cpu van een 1.6 Ghz, 4GB Ram en een 250 GB HD.

Na de herstart merk ik dat de cooler van de cpu constant blijft draaien. Wat ervoor bijna niet gebeurde.
Bij het afsluiten krijg ik een melding dat er nog een filemanager window openstaat dat niet reageerd.
Wat kan dit zijn en hoe kan ik het oplossen?

Heb zopas gemerkt dat de file manager niet werkt.
Als ik een locatie op mijn computer wil openen zie ik een wacht teken maar verder gebeurd er niets.
Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/13, 21:59:04 door Joorka »

Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/11, 15:58:55 »
Nadeel van een upgrade kan zijn dat er rare problemen ontstaan. Wellicht is een herinstallatie van 11.04 hier de oplossing (vergeet niet je data te backuppen!).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Joorka

  • Lid
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/11, 16:09:39 »
Nadeel van een upgrade kan zijn dat er rare problemen ontstaan. Wellicht is een herinstallatie van 11.04 hier de oplossing (vergeet niet je data te backuppen!).
Het nadeel van een nieuwe installatie is dat alle programma's en instellingen opnieuw moeten worden geconfigureerd en dat neemt meer tijd inbeslag en verhinderd mij om mijn werk te kunnen doen.

Er moet toch een andere oplossing zijn?

Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/11, 16:16:25 »
Ik maak altijd een volledige backup van de home-map, inclusief de verborgen mappen (met een . voor de naam). In deze .mappen staan vaak de instellingen van je programma's, als je deze na de installatie terug zet heb je dus ook alle instellingen weer.

Echter heb ik geen specifiek antwoord om je problemen op te lossen, ik hoop dat iemand anders hier wellicht meer over kan zeggen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/11, 16:25:11 »
11.04 is een tussenversie, waarbij allerlei nieuwe software getest wordt. Daarnaast is deze net uit, dus het is mogelijk dat deze nog wat buggy is. Daarnaast, zoals kebabfish al aangeeft, een upgrade kan soms problemen geven.

Tenslotte, als dit je werk-pc is, zou ik sowieso terughoudend zijn met een tussenversie. Dan kan je beter een stabiele LTS-versie als bv. 10.04.2 er op leggen.
Dat in zo'n geval persoonlijke files, programma's en instellingen allemaal opnieuw er op gelegd en getuned moeten worden is een gegeven. Het kost mij normaal een uurtje of 2 als ik vers installeer, maar dat hangt uiteraard af van wat je er allemaal extra op hebt liggen.

Een simpele 'truc' om je filemanager aan de praat te krijgen, en je ventilator wat meer van de praat af, heb ik vooralsnog niet. Maar, wellicht weet iemand anders nog wat  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/11, 18:51:25 »
Dat de cpu warm draait komt door de kernel. Er zit in de 2.6.38 kernel een bug waardoor de koeling van de ventilatoren hyperactief kan worden. Deze bug zit trouwens ook nog in de 2.6.39 kernel. Dit is een van de grootste bugs waar op dit moment ook aan gewerkt wordt door mensen die schrijven aan de linux kernel (kernel.org). Zodra er een fix is vermoed ik dat deze ook gepushed gaat worden in de kernel van Ubuntu 11.04.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline FratzBC

  • Lid
    • zomg.eu
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/12, 08:29:07 »
Dat de cpu warm draait komt door de kernel. Er zit in de 2.6.38 kernel een bug waardoor de koeling van de ventilatoren hyperactief kan worden. Deze bug zit trouwens ook nog in de 2.6.39 kernel. Dit is een van de grootste bugs waar op dit moment ook aan gewerkt wordt door mensen die schrijven aan de linux kernel (kernel.org). Zodra er een fix is vermoed ik dat deze ook gepushed gaat worden in de kernel van Ubuntu 11.04.

idd dit schoot mij ook zojuist te binnen.
probeer desnoods even een lagere kernel (linux-image-2.6.35-28-server ofzo)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/12, 10:01:02 »
op mijn hp is de temp zo hoog opgelopen dat hij er even mee gestopt is, ding doet het nu weer maar het is voor mij wel de reden voor linux vakantie...ff een time out en relaxen in een ander OS tot dit opgelost is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/12, 11:07:06 »
In Natty's proposed zit een nieuwe kernel, die al iets verbeterd is op dit punt. Nog niet wat het zijn moet, maar wel al beter.

Je kunt die even binnensleuren en kijken of 't bij jouw machine helpt. Let wel op: 't ding zit nog in proposed, en dat betekent rafels en ruige kantjes. Kan dus andere storingen veroorzaken.

Offline Joorka

  • Lid
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/13, 16:17:46 »
In Natty's proposed zit een nieuwe kernel, die al iets verbeterd is op dit punt. Nog niet wat het zijn moet, maar wel al beter.

Je kunt die even binnensleuren en kijken of 't bij jouw machine helpt. Let wel op: 't ding zit nog in proposed, en dat betekent rafels en ruige kantjes. Kan dus andere storingen veroorzaken.

Ik heb de 10.04.2 LTS versie geinstalleerd met de nodige problemen. Volgende Upgrade gaat de volgende LTS versie zijn. Ben het geexperimenteer beu!!!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/13, 19:27:30 »
10.04.2 is heel stabiel, dat is echt geen verkeerde keuze, hoor  ;)

In ieder geval goed te weten dat je die er uiteindelijk op hebt gekregen. Zou je dan [Opgelost] in je topictitel kunnen plaatsen?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04[Opgelost]
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/13, 22:03:33 »
Lijkt me inderdaad geen slechte keuze. Maar is het overhittingsprobleem nu ook verholpen?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: CPU Loopt warm na upgrade 11.04[Opgelost]
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/13, 22:21:30 »
Lijkt me wel, want dat is een kernelprobleem (waaraan gewerkt wordt).
De problemen die de TS noemde zal hij in 10.04.2 niet hebben *klopt op houten tafel*  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]