Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu van partitie verwijderen maar home met data houden  (gelezen 687 keer)

Offline fred101

  • Lid
Ubuntu van partitie verwijderen maar home met data houden
« Gepost op: 2010/06/04, 13:24:58 »
Ik heb een laptop met twee partities. De een is mijn oorspronkelijke ubuntu welke na de upgrade naar lucid de fout in ging en een nieuwe partitie met een verse install van Lucid.

Alle programma's staan in de nieuwe partitie, alle data haal en schrijf ik nog steeds naar de bestaande /home/Fred/* van de oude.

Nu wil ik alles van de oude partitie weghalen wat met ubuntu te doen heeft om ruimte te maken. Ik wil alleen /home/fred/* bewaren. De verborgen ".programma" mappen uit de oude home dir wil ik ook verwijderen.
Kan ik dat gewoon  als Sudo allemaal straffeloos verwijderen ?

Daarnaast wil ik graag dat de info die partitie automatisch gemound wordt.  Als ik bv muziek wil moet ik eerst via bestandsbeheer dat volume aanklikken, dan verschijnt het icoon op mijn buroblad en daarna kan ik  Rythmbox pas gebruiken zonder melding dat hij de bestanden niet kan vinden.

Ik wil dus niet alle data weghalen, back-uppen en dan de schijf formateren en de back-up terug zetten. (dat durf ik niet want het werkt nu net zo lekker)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu van partitie verwijderen maar home met data houden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/04, 13:57:24 »
Kan ik dat gewoon  als Sudo allemaal straffeloos verwijderen ?Geen probleem, als je maar heel goed oplet.

Daarnaast wil ik graag dat de info die partitie automatisch gemound wordt.
Hiervoor moet je de partitie in het bestand /etc/fstab opnemen.

sudo blkidgeeft een oplijsting van al je partities, met hun identifier, "UUID" en het bestandssysteem, bijv.

/dev/sda1: UUID="accdf573-a6ee-43b2-8a9e-e733027463e3" TYPE="ext4"

Je moet bepalen waar je de schijf aangekoppeld wil zien, vb. onder /mnt/data. Het koppelpunt moet je zelf aanmaken (als beheerder, natuurlijk), vb: "sudo mkdir -p /mnt/data"

Dan pas je als beheerder het bestand /etc/fstab aan, en voegt daar een lijn aan toe.
UUID="...."   /mnt/data    ext3 defaults  0  2
ext3 vervang je door het bestandssysteem van die partitie zoals je zag in de uitvoer van blkid.

Na afsluiten van de editor test je of alles goed is met het commando

sudo mount -a
Als alles OK is, zie je geen foutmeldingen en is je schijf reeds aangekoppeld en te zien onder /mnt/data.

Om gemakkelijk vanuit je huidige home naar die gegevens te kunnen, werk je met symbolische links. Dan is het net of die gegevens in je home dir staan.