Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe programma's upgraden?  (gelezen 635 keer)

Hoe programma's upgraden?
« Gepost op: 2016/02/17, 22:55:39 »
Hoe kun je programma's upgraden?

Zo heb ik bijvoorbeeld nog LO 3 terwijl er nu 5 is. Gimp 2.6 terwijl 2.8 er is.
Maar bijvoorbeeld in gimp heb ik een aanvullend pakket geinstalleerd.

Moet je eerst een programma verwijderen voor de nieuwe geinstalleerd kan worden?
Of is er een manier om te upgraden/overschrijven en oude aanvullingen en instellingen te behouden?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/17, 23:25:35 »
Hallo, uit je onderschrift blijkt dat je met Ubuntu 12.x werkt, dat is uit 2012, we schrijven 2016 inmiddels. Ik heb Xubuntu 15.10 geïnstalleerd en daarmee komt LibreOffice 5 automatisch mee. Met Ubuntu 14.x komt nog LO 4 mee, als ik het wel heb.

GIMP: 2.8 is al geruime tijd (aantal jaren) standaard. Een weldenkend mens daarentegen gebruikt 2.9, de ppa daarvan is
http://www.webupd8.org/2013/10/gimp-29-210-development-builds.html
Deze otto-kesselgulasch aka Thorsten Stettin maakt sinds jaar en dag development builds van GIMP, dus niet nodig bevreesd te zijn voor foute ppa's. Ik gebruik deze zelf ook sinds een aantal jaren. Je kunt een GIMP 2.8 met deze ppa upgraden naar 2.9 met behoud van je persoonlijke instellingen, inclusief History en zo. Mocht het niet bevallen, dan kun je simpelweg weer downgraden - eveneens met behoud van persoonlijke instellingen.

Een handleiding voor een upgrade van GIMP is te lezen op mijn blog getiteld allesgimpofbijna
https://allesgimpofbijna.wordpress.com/gimp-2-9/



Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/18, 00:04:52 »
Hallo, uit je onderschrift blijkt dat je met Ubuntu 12.x werkt, dat is uit 2012, we schrijven 2016 inmiddels.

En 12 is ondersteund tot 2017 dus ik heb nog een jaartje.
Op zich was ik weldenkend genoeg toen ik aan linux begon en 14 nog net (niet) uit was en daardoor erg nieuw. Daarom ben ik aan het toen stabielste 12 begonnen en gebruik ik deze nog naar tevredenheid.
En er draaien hier ook nog wat oude pc's op 12 waarvan ik niet weet of ze 14 wel aan kunnen.

En daarnaast dacht ik altijd te begrijpen dat 12 upgraden naar 14 niet goed ging en een clean install nodig was. Pfoe, alles weer opnieuw configureren en overzetten, geen zin in.
Pas kort geleden is mij verteld dat je wel zonder problemen op de upgrade knop kunt drukken. (??)

Alles bij elkaar nog geen behoeft/zin gehad naar 14 te gaan. Maar dat zal er een keer van moeten komen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/18, 00:36:23 »
En 12 is ondersteund tot 2017 dus ik heb nog een jaartje.
Hallo, klopt, maar je vraag was hoe je programma's naar de nieuwste versies kunt upgraden. Als je bij oudere OS-versies wilt blijven, dan impliceert dat vaak ook dat je met oudere versies van softwareprogramma's moet werken, om technische redenen (geen ondersteuning van nieuwere softwarebibliotheken bijvoorbeeld). Daar is op zichzelf niets mis mee, behalve dat je nieuwe functionaliteit mist.

Op zich was ik weldenkend genoeg toen ik aan linux begon en 14 nog net (niet) uit was en daardoor erg nieuw. Daarom ben ik aan het toen stabielste 12 begonnen en gebruik ik deze nog naar tevredenheid.
Niets mis met tevredenheid! Gaat zo door.

En er draaien hier ook nog wat oude pc's op 12 waarvan ik niet weet of ze 14 wel aan kunnen.
Ah, dat kan misschien een probleem zijn. Wat ik je wel kan zeggen is dat dit probleem met Xubuntu zo goed als niet bestaat. Draait iets in v12, dan draait het doorgaans ook goed in v14 of v15 of v16.

En daarnaast dacht ik altijd te begrijpen dat 12 upgraden naar 14 niet goed ging en een clean install nodig was. Pfoe, alles weer opnieuw configureren en overzetten, geen zin in.
Ik doe elke 6 maanden een upgrade naar de nieuwste versie van Xubuntu, voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Dat installeer ik op de root-partitie van mijn systeem (/, in jargon), en m'n documenten en configuratiebestanden en zo staan op /home. Een upgrade doe ik in minder dan een uur, daarna nog wat links en rechts opnieuw instellen, zoals de inlog op je bank bijvoorbeeld. Ergo, na enige gewenning is er bij nader inzien geen vuiltje aan de lucht om handmatig naar tussenversies up te graden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/18, 00:58:43 »
Ubuntu is gemaakt om zo te werken,
software wordt getest met de OS linux, dit hoort samen, en wordt dan uitgegeven als bijv 12.04.
Nu weet je dat dit goed werkt.
Na verloop van tijd komen er nieuwe versies van software, deze worden normaal niet geupdate, behalve veiligheids updates worden vaak wel geupdate.(sommige software wordt wel geupdate, bijv firefox, dit voor beveiliging).
Bovenstaande is om dit stabiel te houden.

Indien je echt de nieuwste versie van software nodig hebt, dan kun je via PPA dit toevoegen.
Maar dit is software wat niet getest is met je linux versie, dus kan instabiel zijn.
En een PPA is niet altijd te vertrouwen, dus tav veiligheid is dit niet goed, is je ppa te vertrouwen, wordt je ppa altijd geupdate, door bijv de 1 of 2 personen die eraan werken, aan je ppa server.
Dus beter is om dit niet te doen, behalve als je echt de extra mogelijkheden nodig hebt.

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/18, 09:55:35 »
Ah, dat kan misschien een probleem zijn. Wat ik je wel kan zeggen is dat dit probleem met Xubuntu zo goed als niet bestaat. Draait iets in v12, dan draait het doorgaans ook goed in v14 of v15 of v16.
Al ben ik geen tegenstander van Xubuntu, ik ben eigenlijk toch wel een erge Ubuntu fan.
Xubuntu heb ik ook al eens op een laptop hier gehad maar dat bracht me de bevestiging dat ik ubuntu toch wel fijner vindt.

Hallo, klopt, maar je vraag was hoe je programma's naar de nieuwste versies kunt upgraden. Als je bij oudere OS-versies wilt blijven, dan impliceert dat vaak ook dat je met oudere versies van softwareprogramheelma's moet werken, om technische redenen (geen ondersteuning van nieuwere softwarebibliotheken bijvoorbeeld). Daar is op zichzelf niets mis mee, behalve dat je nieuwe functionaliteit mist.
Dan blijf ik ze nog even draaien. Op zich werkt het allemaal prima en kunnen we wat we willen.

Ik doe elke 6 maanden een upgrade naar de nieuwste versie van Xubuntu, voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Dat installeer ik op de root-partitie van mijn systeem (/, in jargon), en m'n documenten en configuratiebestanden en zo staan op /home. Een upgrade doe ik in minder dan een uur, daarna nog wat links en rechts opnieuw instellen, zoals de inlog op je bank bijvoorbeeld. Ergo, na enige gewenning is er bij nader inzien geen vuiltje aan de lucht om handmatig naar tussenversies up te graden.

I know. Het zal er een keer van moeten komen, maar dat komt sneller dichterbij naarmate ik steeds meer thuis ben geraakt in linux/ubuntu.
En sinds ik weet dat het wel met de upgradeknop kan speel ik ook met het idee dat binnenkort te gaan proberen.
Voor de oudere pc's wacht ik nog wel even af. Misschien toch Xubuntu? Of desnoods U12 zonder upgrades (bij-pc's, geen main).

Of misschien wel weer wat nieuwere pc's. Al vind ik het wel compleet lachen dat ik door anderen totaal afgeschreven pc's hier met amper moeite weer gewoon aan de gang krijg. Huis vol pc's wat amper iets kost.
Net weer een pc voor een kid geinstalleerd. Ubuntu op een Pentium 4 met 768mb intern. Draait dan wel niet zo super snel, maar véél sneller dan ze op school gewend zijn dus hartstikke blij.
En nu speel ik ook met het idee om 1 hele grote pc neer te zetten als linux server, en dan met alle andere pc's als simpele werkstations daarop in te loggen.
En dat is allemaal lachen want zet eens 4-5-6 nieuwe pc's en laptops neer! Mucho €€€€'s  :|
« Laatst bewerkt op: 2016/02/18, 10:21:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/18, 10:01:55 »
Soms is een versie gewoon lekkerder werken dan een hogere versie,en dan blijf je daar bij.Niks mis mee,het is niet voor beveiliging tegen virussen of zo..Wat ik wel weet dat de nieuwste versie van Gimp kennelijk de configuratiebestanden uit de cloud haalt of zo,met als gevolg dat het een eeuwigheid duurt voor dat hij start.Nou dank je,dan maar niet.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/18, 10:48:04 »
Zo heb ik bijvoorbeeld nog LO 3 terwijl er nu 5 is. Gimp 2.6 terwijl 2.8 er is.
Voor zowel LO als GIMP zijn er prima PPA's beschikbaar waarmee je het bovenstaande kunt bereiken. En daarmee dus 12.04 "moderniseren" zodat je niet zo snel over hoeft te gaan naar bv 14.04.

LO:
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa -y
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
GIMP:
sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp -y
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/18, 11:22:55 »
Wat ik wel weet dat de nieuwste versie van Gimp kennelijk de configuratiebestanden uit de cloud haalt of zo,met als gevolg dat het een eeuwigheid duurt voor dat hij start.Nou dank je,dan maar niet.
Denk dat er bij jou iets fout zit, hier starten zowel de versies 2.8 als 2.9.3 op zoals het hoort, in enkele seconden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/18, 11:36:19 »
Wat ik wel weet dat de nieuwste versie van Gimp kennelijk de configuratiebestanden uit de cloud haalt of zo,met als gevolg dat het een eeuwigheid duurt voor dat hij start.Nou dank je,dan maar niet.
Denk dat er bij jou iets fout zit, hier starten zowel de versies 2.8 als 2.9.3 op zoals het hoort, in enkele seconden.
Idem hier. Het grote voordeel (vind ik) van GIMP 2.8+ is de single-window modus.

Re: Hoe programma's upgraden?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/18, 11:48:21 »
Idem hier. Het grote voordeel (vind ik) van GIMP 2.8+ is de single-window modus.
Voor mij geeft de hogere bitdiepte van v2.9 de doorslag, kan ik eindelijk 16-bits tifs verwerken zonder dat ze eerst naar 8-bits worden omgezet, zoals in 2.8 en lager. Da's echt van de vorige eeuw...