Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documenten definitief verwijderen.  (gelezen 606 keer)

Documenten definitief verwijderen.
« Gepost op: 2014/07/30, 13:01:47 »
L.S.

Een zeer oude pc met Ubuntu 10.04 wordt afgedankt (geen wifi, traag, loodzware toren). Om privé-informatie volledig van de hd te wissen, wilde ik een 'schone' installatie doen. Echter, de computer start niet via de cd-drive. Helaas vliegt het bios-scherm in een splitsecond voorbij en Ubuntu wordt vervolgens weer opgestart. Welke F-toets ik ook indruk na de opstart, het lukt mij niet in het Bootmenu te komen om de start op CD te zetten. Nu kan ik de harde schijf demonteren en stukslaan, maar wellicht is er een elegantere oplossing. In 'Software en configuratie' staat een aantal gevaarlijke terminalopdrachten, namelijk:


rm -rf /
rm -rf .
rm -rf *[
/code]

Als ik een van deze opdrachten toepas, worden dan de privédocumenten volledig verwijderd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/30, 13:06:02 »
Nu kan ik de harde schijf demonteren en stukslaan
Dat is de enige manier om echt zeker te zijn van definitieve verwijdering. Zo doe ik het zelf ook: ik trek de harde schijf eruit en geef er een ram op met een hamer.

Vervolgens gaat-ie in de kliko (de enige categorie electronisch restafval die ik niet gescheiden inlever). Dan wordt-ie met een beetje geluk ook nog eens door de pers van de vuilniswagen platgedrukt.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/07/30, 13:08:31 door Pjotr »

Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/30, 13:23:57 »
hahaha Pjotr ...... maar eigenlijk doe ik net hetzelfde: HD openvijzen en de platters in stukken uiteen meppen met een punthamer.
(de persen van de vuilniswagen had ik nog niet gerekend  :laugh: )

Eleganter: met Voyager Linux een Live-sessie draaien en met Bleachbit (standaard meegeleverd met Voyager) de schijf overschrijven met 0-en en 1-en. Voyager heeft Xfce als desktop, ik weet niet of die oude bak dat nog kan trekken.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/30, 13:31:18 »
Ik vermoedde al zoiets. Dan maar de beuk erin.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/30, 13:48:14 »
Dit werkt ook uitstekend.  :)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/30, 13:56:58 »
DBAN. Zet dit op een cd of usb stick en laat je computer daarvan opstarten.
Dan zal alle data op alle aangesloten schijven vernietigd worden.

Voor SSD's en moderne schijven kan je ook een "ATA secure erase doen" via een live cd: https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Ale je huidige computer niet op kan starten vanaf cd of dvd kan je de schijf tijdelijk in een andere pc hangen .

Offline jan11000

  • Lid
Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/30, 16:10:51 »
DBAN is de beste manier.

Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/31, 10:14:44 »
Op Delete drukken kan je ook bij veel moederborden in de BIOS komen!Het is niet alleen maar op een F drukken...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Documenten definitief verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/01, 14:16:56 »
Allen dank. Ik zie wat ik ga doen. Er is geen haast bij.