Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????  (gelezen 1516 keer)

Offline evarie

  • Lid
d?????????  ? ?     ?           ?                ? .gvfs

Dit is een map die ik niet aan kan met sudo of gksu?
Waarom?

En deze installatie geeft na een periode geen normaal toestand. Het bureaublad valt uit en in de plaats daarvan krijg ik witte lijnen dat langzaam afwisseld met zwart scherm.

Duidelijk een storing dus?

Serieus hulp gevraagd!

In welk logbestand kan ik kijken voor meer info?

Offline vanadium

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/06, 17:25:37 »
Je vraag is mij niet erg duidelijk, en ik zou niet weten waar te beginnen voor een oplossing. Om te starten al deze info

.gvfs is een directory waar alleen de gebruiker zelf toegang heeft. Zelfs root kan er niet in. Het dient om de koppelpunten voor netwerkverbindingen gemaakt via nautilus te herbergen.

"het bureaublad valt uit":
* is dit niet je screensaver? krijg je het systeem daarna niet teug aan de praat?
* Mogelijk probeer je systeem te hiberneren of in pauzestand te gaan. En wellicht lukt dat dan niet met je PC. Dat schakel je dan best uit. Zie: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie

Offline evarie

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/06, 18:16:19 »

Ja, je hebt gelijk betreft dat ik nog meer informatie kan geven.
Als ik die uitval krijg, dan probeer ik van terminal te wisselen met ctrl alt en F1 en F7 en weer in het desktop scherm te komen.
Maar dat lukt niet. Ik weet niet of het te maken heeft met de screen saver. Want ik ben nu bij die computer geweest
om te kijken. En die was netjes uit gelogt. Ik heb toen in gelogt en niks aan de hand. Op dit moment is de computer nu langer dan een uur aan nog steeds niet gefaald. Maar een aantal dagen terug moest ik vaak de computer opnieuw opstarten.

Ik heb mijn bestanden gekopieerd naar een externe usb schijf.
Het enige waar ik nu voor sta is dat deze storing wil melden op dit forum.
Misschien lukt het wel om dit te repareren. Want dan kan ik gelukkig mijn versie 10 installatie laten staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/06, 18:31:12 »
Heeft niet te maken met hibernate of slaapstand?

Offline evarie

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/06, 18:33:05 »
Dan ga ik nu kijken en doorgronden of dat zo is totdat ik het zeker weet.

Offline evarie

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/07, 00:01:49 »
Vandaag heb ik geen problemen gehad. Ook niet toen de computer in standby modus ging. Ik bedoel dat het beeldscherm dan op uit ging.
En als ik dan op shift drukte ging het beeldscherm weer netjes aan en hoefde ik alleen mijn wachtwoord in te vullen en kon ik weer verder.

Offline evarie

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/08, 22:47:09 »
Inmiddels ben ik een dag verder. En vandaag is het systeem dus wel plat gegaan.
Daarom heb ik besloten om het systeem maar helemaal op nieuw te installeren.
Dus ik heb nog steeds geen oplossing voor dit probleem.
Het is zeker niet de screensaver, omdat het systeem alleen en altijd plat ging als ik er aan het werken was.
Nu heb ik dus nog wel de vraag hoe het komt dat de map ".vgfs"  geen eigenaar:groep rwx had, maar vraagtekens?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/09, 02:00:04 »
Zoek eens met google naar gvfs, of kijk eens op wikipedia, dan zie je dat ~/.gvfs een standaardmap is die hoort bij GnomeVFS
http://en.wikipedia.org/wiki/GVFS

En het is juist de bedoeling dat root er niet bij kan, want in die map worden o.a. je versleutelde bestanden gemount.
Het zou die hele functie teniet doen als root er gewoon bij kan.
Overigens worden op die plek ook de netwerkshares, gemounte iso bestanden en nog meer van dat soort dingen gekoppeld.

johan@desktop:~$ ls -ld .gvfs
dr-x------ 2 johan johan 0 2010-07-01 10:27 .gvfs
johan@desktop:~$ sudo !!
sudo ls -ld .gvfs
ls: cannot access .gvfs: Permission denied

(sudo !! betekent dat je het voorgaande commando uitvoert, maar dan met rootrechten)

Offline vanadium

  • Lid
Re: onbekend defect en onbekend directory met d??? ??? ??? ?????:?????
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/09, 08:53:01 »
Over die gvfs moet je je geen zorgen maken. Dat is normaal.

En het is juist de bedoeling dat root er niet bij kan, want in die map worden o.a. je versleutelde bestanden gemount.
Toch is dat niet standaard voor een unix/linx systeem. Normaal kan root overal bij.

Je probleem met strepen afgewisseld met zwart scherm hangt niet met .gvfs samen. Ik vermoed dat je een ATI grafische kaart hebt. Kijk nog eens goed naar je screensaverinstellingen - zet dat eens af - en naar je slaap/hibernate instellingen - zet die ook eens af.

Offline evarie

  • Lid
[anders opgelost] onbekend defect
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/09, 21:48:51 »
Allemaal bedankt voor de steun en de antwoorden.

Deze computer had een storing die ik niet kon verhelpen.
Dus heb ik nu Fedora 13 er op geinstalleerd.
Dus nu is het probleem weg.

Bedankt nogmaals.