Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!  (gelezen 23230 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Gepost op: 2014/03/27, 00:43:10 »
Over anderhalve week is het einde oefening voor Windows XP. De laatste loodjes voor ons, in de overstapcampagne....

Drie mogelijkheden voor XP'ers die we kunnen aandragen:
- de tweede bèta van Xubuntu 14.04 die vandaag verschijnt (de modernste XP-machines);
- Xubuntu 12.04.4 of Linux Mint 13 Xfce (de oudere bakkies);
- Lubuntu 12.04 / Bodhi Linux (de alleroudste krakkebakken).

Hoort, zegt het voort! Over een maandje is deze unieke golf aan belangstelling voorbij: dan zijn de ouwe XP-bakken ten grave gedragen bij de milieustraat, en is men over op Windows 8. Nu of nooit voor Linux!

Offline Tod

  • Lid
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/27, 08:48:21 »
En hoe dit het beste uit te sluiten of het gaat om alleroudste krakkebakken of oude krakkebakken? En denk dat bij de meeste gevallen de Linux mint Xfce van toepassing is toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/27, 08:52:28 »
En hoe dit het beste uit te sluiten of het gaat om alleroudste krakkebakken of oude krakkebakken?
Minder dan 512 MB RAM-geheugen.
Citaat
En denk dat bij de meeste gevallen de Linux Mint 13 Xfce van toepassing is toch?
Absoluut. Maar bij modernere XP-machines (ongeveer vanaf 2007?) kun je desgewenst ook Xubuntu 14.04 proberen. De tweede bèta verschijnt vandaag. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 08:59:47 door Pjotr »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/27, 09:00:08 »
Het lijkt mij geen verstandig idee bèta's (in wezen testversies!) op de computer van digibeten te installeren. Als het apparaat het ook maar één keer af laat weten is het ten slotte rommel en kunnen ze maar beter een nieuwe pc met Windows 8 kopen. Eigenlijk komt de final net iets te laat uit...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/27, 09:05:50 »
Het lijkt mij geen verstandig idee bèta's (in wezen testversies!) op de computer van digibeten te installeren. Als het apparaat het ook maar één keer af laat weten is het ten slotte rommel en kunnen ze maar beter een nieuwe pc met Windows 8 kopen. Eigenlijk komt de final net iets te laat uit...
Daar zit inderdaad iets in.... Jammer, want Canonical had daar eigenlijk best rekening mee kunnen houden, met de planning voor de uitgifte van 14.04. Tien dagen eerder, en de klapper zou een stuk groter zijn geweest.

Maar het risico van bèta-installatie lijkt dit keer niet zo groot te zijn; in mijn ervaring is 14.04 nu al behoorlijk stabiel en betrouwbaar. Maar goed, het blijft inderdaad een bepaald risico, ja....

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/27, 10:06:51 »
Voorlopig gaat hier toch 14.04LTS Xubuntu 'vlot' van de hand; het is stabiel, geen hicks of wat dan ook, en volgens mij al redelijk geschikt voor 'digibeten' (dit laatste betwijfel ik nogal zeer: het is echt een huzarenstukje om XP tot het einde van haar cyclus te kunnen blijven gebruiken. )

Ik hoop ook de Vista-gebruikers ook over te halen (met het dreigement dat 2017 ook voor hen het doek valt) met vooral Xubuntu; dat draait op die computers als een speer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/27, 10:22:22 »
allemaal leuk om te zien hoe druk we ons maken over XP. maar een echte campagne zie ik "niet van de pot komen". als mijn kennis mij niet had gewezen op Xubuntu als vervanger voor mijn XP installatie wat overigens goed draait op mijn 6 jaar oude systeem, dan was ik overgestapt op Windows 7 of windows 8. Desnoods een nieuwe pc aangeschaft. ik zie niet gebeuren dat er XP gebruikers overstappen op Linux, laat staan op ubuntu of xubuntu. in de media zie ik niets maar dan ook niets terug van dit soort acties om XP gebruikers bewust te maken van Linux als goede vervanger. en dit blijven roepen op een linux forum helpt ook niet. een XP gebruiker heeft hier weinig tot niets te zoeken.

niemand het idee gehad om een advertentie te plaatsen in bv. de Metro of Spits?

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/27, 10:58:57 »
Bekijk het ook eens anders. 
Ubuntu-gebruikers vormen een elitegroep die (nog) zo klein is dat virus-bouwers er geen interesse voor hebben.
Daar komt nog bij dat ze wel zullen weten dat Ubuntu-gebruikers te slim zijn voor virus-trucs.   =D =D
Maar hoe groter de Ubuntu-groep wordt, hoe groter de kans op dat er virussen komen.
Dus wees blij dat Ubuntu klein blijft.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Tom

  • Lid
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/27, 11:03:03 »
Daar gaat het niet om @Old man ,het gaat erom als uw gegevens op een XP staan b.v de bank ,arts etc dat ze daar dan niet erg veilig meer staan .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/27, 11:41:31 »
Het lijkt mij geen verstandig idee bèta's (in wezen testversies!) op de computer van digibeten te installeren. Als het apparaat het ook maar één keer af laat weten is het ten slotte rommel en kunnen ze maar beter een nieuwe pc met Windows 8 kopen. Eigenlijk komt de final net iets te laat uit...
Daar zit inderdaad iets in.... Jammer, want Canonical had daar eigenlijk best rekening mee kunnen houden, met de planning voor de uitgifte van 14.04. Tien dagen eerder, en de klapper zou een stuk groter zijn geweest.

Voor Ubuntu vind ik het goed dat ze nog extra testen, maar Xubuntu had inderdaad geen extra 10 dagen nodig gehad. Xubuntu had best iets eerder kunnen worden uitgebracht.

Bekijk het ook eens anders. 
Ubuntu-gebruikers vormen een elitegroep die (nog) zo klein is dat virus-bouwers er geen interesse voor hebben.
Daar komt nog bij dat ze wel zullen weten dat Ubuntu-gebruikers te slim zijn voor virus-trucs.   =D =D
Maar hoe groter de Ubuntu-groep wordt, hoe groter de kans op dat er virussen komen.
Dus wees blij dat Ubuntu klein blijft.

Dat zegt helemaal niks. Linux is al veilig van zichzelf dus virusbouwers hebben het al moeilijk. Malware is een ander verhaal, maar virussen niet.

allemaal leuk om te zien hoe druk we ons maken over XP. maar een echte campagne zie ik "niet van de pot komen". als mijn kennis mij niet had gewezen op Xubuntu als vervanger voor mijn XP installatie wat overigens goed draait op mijn 6 jaar oude systeem, dan was ik overgestapt op Windows 7 of windows 8. Desnoods een nieuwe pc aangeschaft. ik zie niet gebeuren dat er XP gebruikers overstappen op Linux, laat staan op ubuntu of xubuntu. in de media zie ik niets maar dan ook niets terug van dit soort acties om XP gebruikers bewust te maken van Linux als goede vervanger. en dit blijven roepen op een linux forum helpt ook niet. een XP gebruiker heeft hier weinig tot niets te zoeken.

niemand het idee gehad om een advertentie te plaatsen in bv. de Metro of Spits?

Het gaat hier ook om dat *wij* mensen bewust kunnen maken. Alleen maar roepen op dit forum heeft weinig zin, maar in onze vrienden- en kennissenkring kunnen we best eens mensen op de hoogte stellen en met de aanstaande Release Party in het oog kunnen we helemaal wat reclame gaan maken.

Ook kan je bijv. oude laptops die straks bij de milieustraat komen opknappen. Dat kan heel simpel, ik heb hier 1 oude laptop als voorbeeld. Het is dat een beetje aan de proof-of-concept-kant is, maar hij ziet er veel moderner uit dan dat ie werkelijk is en met Bodhi erop heeft ie een tweede leven gekregen. Als je zoiets ook doet met andere oude laptops die je verzamelt, kun je best nog eens mensen blij maken, bijv. mensen die weinig te besteden hebben maar wel een mooie laptop willen voor de dagelijkse dingetjes. Misschien dat ik er nog wel een aantal ga verzamelen en opknappen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/27, 12:30:52 »
Een advertentie in de Spits of in de Metro zou perfect zijn, maar *ik* kan dat niet betalen, want dan heb ik halverwege de maand niks meer te eten....  =D

We zijn individuele onbetaalde vrijwilligers, dus wat we met onze beperkte middelen kunnen en willen doen, dat doen we. En dat is soms best nog wel eens aardig wat: initiatieven zoals Vistaus die noemt, maar ook Twitter, Facebook en je eigen websites kun je daarvoor inzetten.

Op mijn eigen website heb ik een paar maanden geleden een aantal pagina's ingericht voor deze campagne. Vooral de laatste twee maanden knallen de bezoekersaantallen door het plafond, dus dat is behoorlijk succesvol, vind ik.

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/27, 12:49:51 »
maar ook Twitter, Facebook en je eigen websites kun je daarvoor inzetten.

Op mijn eigen website heb ik een paar maanden geleden een aantal pagina's ingericht voor deze campagne. Vooral de laatste twee maanden knallen de bezoekersaantallen door het plafond, dus dat is behoorlijk succesvol, vind ik.


O ja, goed dat je dat nog even noemt. Ik zal nogmaals de link naar jou pagina over het vervangen van XP op Ubuntu-NL's Twitter en Facebook (en evt. Ubuntu-NL's Google+) gooien. Hoe meer reclame, hoe beter :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/27, 13:53:37 »
registreer je hier: http://www.buurtlinux.nl/
De consumentenbond kent deze ook en verwijst er zelfs naar ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jor177

  • Lid
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/27, 14:15:34 »
Even voor de goede orde, met de titel: ´XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!´ is het idee van de community iedereen te laten proefen aan Ubuntu? Of wil men hier ook duidelijk een statement maken tegenover Microsoft? en daarmee ook de gebruiker inzicht van Ubuntu geven, een vergelijking met XP te trekken en ze blijvend over te krijgen naar Ubuntu?

Is dat de hoofdgedachte van dit topic?
Graag iets meer gedetailleerde informatie over dit topic en wat er van de community verwacht wordt.

jor177

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/27, 14:26:23 »
De hoofdgedachte is simpel en duidelijk:

"Gooi je XP-computer nog niet weg, want je kunt 'm gratis een tweede leven geven met Linux. Bevalt Linux je niet (om wat voor reden dan ook), dan kun je altijd alsnog die nieuwe computer met Windows 8 gaan kopen. Als Linux je wel bevalt, dan heb je mooi 400 euro uitgespaard!"

Eenvoudig, recht-toe recht-aan. Snapt elke XP-gebruiker meteen.  :)

Mijn speciale actie-webportaal:
www.linuxtips.me

Hoort, zegt het voort....

P.S.: op lange diepgravende beschouwingen over Linux versus Windows, zitten de XP-gebruikers niet te wachten, denk ik.... Die willen gewoon eens kijken of ze met een minimum aan moeite hun oude computer kunnen blijven gebruiken, liefst zoveel mogelijk op de manier die ze gewend zijn. Nou, daar hebben we iets voor in huis: Linux Mint 13 Xfce. :)

Natuurlijk is ook Linux Mint 13 Xfce op veel punten anders dan Windows (gelukkig maar, trouwens!), maar als ze er 400 euro mee kunnen uitsparen, dan zijn de meeste mensen doorgaans best bereid om wat nieuwe dingen aan te leren. =D
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 15:56:42 door Pjotr »

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/27, 15:17:25 »
Voor de mensen die alleen simpele dingen doen zoals mail checken, webbrowser openen, etc. is het een mooi alternatief. Voor zover ik op uiterlijk kan beoordelen lijkt LM 13 Xfce qua inrichting op XP dus de werkwijze is meteen duidelijk voor XP-gebruikers. Start je webbrowser op, stel je mailclient in (als je al een mailclient hebt) en gaan met die banaan. Voor die mensen is het prima uitkomst :)

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/27, 15:23:41 »
Citaat
www.linuxtips.me

punt 2:
Klik hier om Linux Mint 13 Xfce (32 bit) gratis binnen te halen  =D =D =D
Een link naar de 64-bit versie zou ook handig geweest zijn...

wel een goede site voor promotie werkzaamheden!
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 15:33:56 door Daffy Duck »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/27, 15:45:19 »
punt 2:
Klik hier om Linux Mint 13 Xfce (32 bit) gratis binnen te halen  =D =D =D
Een link naar de 64-bit versie zou ook handig geweest zijn...
Stond er aanvankelijk ook, maar die heb ik weggehaald.... Te verwarrend. Die oudere XP-bakkies zijn sowieso meestal 32-bits, en 32-bits draait op alles (behalve op Windows 8-computers, maar dat is niet de doelgroep van deze campagne).
Citaat
wel een goede site voor promotie werkzaamheden!
Dank je.  :)

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/27, 21:39:53 »
punt 2:
Klik hier om Linux Mint 13 Xfce (32 bit) gratis binnen te halen  =D =D =D
Een link naar de 64-bit versie zou ook handig geweest zijn...
Stond er aanvankelijk ook, maar die heb ik weggehaald.... Te verwarrend. Die oudere XP-bakkies zijn sowieso meestal 32-bits, en 32-bits draait op alles (behalve op Windows 8-computers, maar dat is niet de doelgroep van deze campagne).
Citaat
wel een goede site voor promotie werkzaamheden!
Dank je.  :)

XP is per definitie 32 bit, tenzij je de XP 64 hebt gekocht/ gekregen, maar die is heel snel weg gehaald omdat niemand hem wilde hebben. 32 bit is dus de veilige keus.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/27, 21:57:37 »
@Vincent: Niet op torrents. Maar goed, 32-bits komt inderdaad vaker voor.

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/27, 22:19:14 »
@Vincent: Niet op torrents. Maar goed, 32-bits komt inderdaad vaker voor.

Wie is er zo stom om Windows als torrent binnen te halen?  Je kan geen md5sum controleren of wat dan ook (broncode controle bv) dus je bent dan enorm dom bezig. Dat soort mensen moet je niet aan Linux willen helpen want die mensen zijn van het type klikvee dat vind ja klikt /entert en dan opeens merkt dat de boel het niet doet. Dat soort kan ik missen als kiespijn en help ik niet.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/27, 22:33:50 »
@Vincent: Niet op torrents. Maar goed, 32-bits komt inderdaad vaker voor.

Wie is er zo stom om Windows als torrent binnen te halen?  Je kan geen md5sum controleren of wat dan ook (broncode controle bv) dus je bent dan enorm dom bezig. Dat soort mensen moet je niet aan Linux willen helpen want die mensen zijn van het type klikvee dat vind ja klikt /entert en dan opeens merkt dat de boel het niet doet. Dat soort kan ik missen als kiespijn en help ik niet.

Dat is jou keuze. Maar je kunt niet van iedereen nagaan waar ze Windows vandaan hebben. Of werk je voor de AIVD? =D

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/28, 07:31:40 »
Je merkt het gauw genoeg aan de manier vang reageren door de persoon in kwestie,  alsmede het taalgebruik.

Ik heb het zo vaak meegemaakt dat ik het vrij snel door heb.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline aartje

  • Lid
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/28, 09:27:42 »
Je merkt het gauw genoeg aan de manier vang reageren door de persoon in kwestie,  alsmede het taalgebruik.

Ik heb het zo vaak meegemaakt dat ik het vrij snel door heb.
Ik hoop voor de beginnende Linux gebruiker dat ze iemand anders als hulp krijgen. Van iemand die alleen
met XP gewerkt heeft kun je niet verwachten dat hij het verschil weet tussen een torrent en ftp of zo
laat staan dat hij zich al de vocabulaire eigen gemaakt heeft.
En 90 % is alleen maar "klikvee" en wat is daar verkeerd aan? Ze zijn misschien al meer dan 10 jaar bezig
met XP en hebben zich daar een weg doorheen geklikt, wie zijn de "Linux-experts" dan wel niet die daar
hun neus voor ophalen?  Bah!

Op zo'n manier wordt het nooit wat met Linux. Bij windows kun je tenminste nog terecht bij je handige neefje
of buurman... Er zijn zelfs studenten die voor een laag tarief aan huis komen om je problemen
met Windows te verhelpen zonder hautain gedrag.
Verder moeten er veel meer (semi)commerciele initiatieven voor de particulier en het bedrijfsleven
komen waar je laagdrempelige ondersteuning voor Linux problemen kan krijgen.
www.computerstunt.nl komt in ieder geval al met computers waar geen windows op staat (kan wel
natuurlijk) maar waar je desgewenst gratis Mint er op ge-installeerd krijgt (ik heb geen aandelen in
die zaak!!)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/28, 09:35:43 door aartje »

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/28, 09:41:34 »
Ik wil best nieuwe mensen helpen maar dan verwacht ik wel dat iemand niet van het klikvee is dat enkel op ja klikt zonder te lezen wat er gebeurd. Persoonlijk heb ik al heel wat van het klikvee in ieder geval zover gekregen dat ze eerst kijken waar ze ja tegen zeggen. Dat is namelijk veel belangrijker voor veilig computergebruik dan welk OS je draait. Ook in Linux land kan je enorm op je plaat gaan (zelfs harder dan in Windows/ MAC OS) als je als een malle op ja, ok, ok, ja, volgende klikt. Dat gedrag moet eerst uit iemand zijn voordat ik diegene ga helpen met omschakelen naar WELK systeem dan ook.

Anders ben je een week later weer bezig die persoon te helpen met dezelfde dingen als een week eerder omdat iemand blind ja, ok, verder klikte.

Mensen die nieuw zijn en vragen hebben zijn altijd welkom, het enige dat ik van ze verwacht is dat ze niet tot het klikvee behoren.

Als je iemand bent met 0,0 computer ervaring dan help ik je,
Als je iemand bent die wilt migreren van een systeem naar een ander systeem dan help ik je,
Als je iemand bent met een probleem op je systeem dan help ik je

Ben je een blinde die als een malle ja, ja , ok, verder klikt, dan help ik je niet tenzij je inziet dat dat niet slim is om te doen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu