Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem  (gelezen 1263 keer)

Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Gepost op: 2007/06/30, 20:40:47 »
Goede morgen/middag/avond mensen van het goede leven.

Ik heb hier een oude computer staan waar Windows XP op staat/stond. Er zitten twee harde schijven in. Een van 20GB en een van 10GB. Windows crashede bij de vleet, dus wilde ik ubuntu erop gooien.

De cd wordt niet gepakt, en ik krijg een error ofzo. Ik heb er een andere CD drive erbij gezet, en die werkte ook niet. Zowel Ubuntu Live cd, als Gparted live cd, als een Seagate cd om de hardisk te checken werkte niet. Ook heb ik de harddisks even omgewisseld om ervoor te zorgen dat Windows niet in de weg kan zitten.

In de Bios kan ik niks vinden over de volgorde van hoe de hardware geladen wordt. Ook kan ik de waarde van bepaalde opties niet aanpassen. Vermoedelijk ook een probleem met het toetsenbord?

Tevens heb ik twee verschillende harde schijven. Een heeft vier aansluitpnten voor jumpers, en de andere vijf.

harddisk
|   |  |  |  |
1 2 3 4 5

Vermoedelijk moet de jumper hier op 5 staan voor master.

Misschien een ietwat luie vraag, maar ik kon het niet zo snel vinden.

Ik hoop dat dit snel gefixed kan worden, want anders zit ik straks met een Computer in de trein ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 20:43:22 »
Zo doe ik dat altijd:
Kijk op de sticker op de harde schijf. Daar staan merk en typenummer. Zoek vervolgens met die gegevens op de webstek van de fabrikant van de harde schijf. Daar vind je vast een handleiding met tekeningen, o.a. van de jumperstanden.

Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/02, 21:56:24 »
Oke, dit is wel opgelost, maar het voornamelijkste probleem niet.
Ik moet dus nog de cd-rom aan de praat zien te krijgen. Ik ben (nog) niet echt goed met de elektrische kant van de Computer, en kan het probleem zo snel niet vinden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/02, 22:02:24 »
Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/99943#p99943

Moeilijk is het niet, de hardware-opbouw.... Gelukkig maar!  :-)
Een computer is alleen maar een verzameling apparaatjes, die op zwakstroom werken. Het voedingsblok zet de sterkstroom om in zwakstroom. De apparaatjes tappen die af. Het moederbord is het apparaat, dat de andere apparaatjes laat samenwerken.

Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/02, 22:18:12 »
Oke dan. In dat topic vertel je over een jumper op een (DVD/CD)-drive. Ik heb een apparte IDE-kabel ervoor. Dit wil dus zeggen dat ik de eerste CD op master, en de tweede op Slave zet. Net als bij een harddrive.

Die theorie klnkt logisch. Ik begin er zeker wat meer van te leren, en het is ook allemaal wel interssant.

Ik heb besloten de computer nog ff in Maastischt te laten. Misschien dat ik binnekort weer eens naar maastricht ga en eens ga bekijken of Master en Slave goed is ingesteld bij de CD/DVD. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/02, 22:20:22 »
Mooi! Ik hoor het wel...  :-)

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/03, 08:34:45 »
Zeg er bij welk moederbord het is. Ik heb hier ook een moederbord dat de bootvolgorde niet laat veranderen (compaq pentium 1, 250MHz)

Ubuntu cd start niet. Vermoedelijk hardware probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/23, 16:34:51 »
Het is een Compaq pentium 3.

Nu een bijkomend probleem. Nadat we de IDE kabels goed hebben inestoken (ik en iemand die meer ervaring heeft) krijgen we geen Beeld meer. Monitor 1 af zwart beeld, monitor 2 geeft zwart beeld met verticale rode lijntjes.

We horen geen piepjes van het moederbord. We hebben twee videokaarten geprobeerd. Bijde geven het zelfde resultaat. Bijde monitoren zijn goed, hoewel bij een de kleuren niet kloppen. Net kregen we wel gewoon nog beeld. We hadden de standaard bios instellingen gekosen en de bootvolgorde aangepast. (CDROM - C - A). Vrijwel hierna geen beeld meer.

Heeft iemand een idee waar aan het kan liggen en/of wat ik kan proberen? Of zou het moederbord de geest hebben gegeven?

In ieder geval heb ik gister wel Ubuntu Succesvol kunnen installeren op een andere oude computer van een ander broertje :)

Edit 1
Na wat proberen is zijn we tot de conclusie gekomen dat de Bios de oorzaak is. We hebben het batterijtje eruit gehaald. Wanneer we met het batterijtje erin enkele dingen opslaan werkt de monitor niet meer. Nu werkt het (zonder een batterijtje erin) wel. Misschien is het batterijtje wel leeg.

Nu is het probleem dat Windroos weer opstart. De master/slave kabel moet goed zitten en de jumpers ook. De bootvolgorde staat ook goed. Toch blijft hij booten vanaf de verdomde harde schrijf.

edit 2:
Het probleem is opgelost.

Ik heb nog een keer de IDE-kabels nagekeken. De bios goed gezet. De jumpers nagekeken. Een andere cd-speler geprobeerd, en opeens startte de cd weer :)

Nu staat op die computer dus een mooie Ubuntu. Zelfs het draadloos internet werkt al.
Dus nu zijn er weer eens twee computers voorzien van Ubuntu. Nu moet ik bij nog meer mensen ubuntu installeren :)