Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD-schijf_fouten herstellen  (gelezen 1309 keer)

Offline yJi

  • Lid
SSD-schijf_fouten herstellen
« Gepost op: 2017/04/06, 12:05:29 »
Ik las bij tips over een SSD schijf dat het WEL beter is om noatime in te schakelen in de fstab-file.
Alleen in het voorbeeld zie ik allemaal kruisjes achter UUID staan, dat zal wel staan voor de codes die jij dan hebt?

bij mij staan daar dus wel codes achter die ik hier maar even niet vermeld,
of lees ik dit niet goed en MOETEN er  wel kruisjes achter de UUID regel staan?

UUID=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx /         of WEL zonder kruisjes?

« Laatst bewerkt op: 2017/04/06, 12:07:03 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/06, 12:43:14 »
UUID is een unieke nummer dei elke hd krijgt bij formatteren/partitioneren van je harde schijf, en elke hd een unieke. Dus jij hebt een andere, en de kruisjes is jouw eigen nummer.

Voor de rest, je ssd,  als je een nieuwe model ssd hebt hoef je niks te doen na installatie tav je ssd, dit zijn oude verhalen die nu niet meer gelden, laat dus alles staan hoe het origineel door de linux maker is ingesteld.

En geloof ook niet alles wat er geschreven wordt, zoek eerst uit of dit nodig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/06, 12:55:31 »
In plaats van de kruisjes staat er natuurlijk in werkelijkheid een reeks van cijfers en nummers, die uniek is voor je partitie. Je kan die UUID code zien in de uitvoer van het commando:
lsblk -f
Dit geeft een overzicht van al je partities met in de vierde kolom de UUID. In je fstab bestand staat die code ingevuld.

Citaat
Voor de rest, je ssd,  als je een nieuwe model ssd hebt hoef je niks te doen na installatie tav je ssd, dit zijn oude verhalen die nu niet meer gelden, laat dus alles staan hoe het origineel door de linux maker is ingesteld.
Zo perfect is de wereld niet altijd: de instellingen zijn een keuze van de distromaker, en daar zijn verschillende keuzes mogelijk. Sommige distro's voegen "discard" toe als optie, wat doorgaans niet meer aangeraden wordt. Op Antergos is er een service geïnstalleerd om wekelijks te trimmen, maar die is standaard niet geactiveerd, ...

Het is geen slecht idee om voor een SSD schijf de noatime optie toe te voegen (mocht er bijvoorbeeld een "relatime" optie staan, vervang die dan door "noatime").

Offline yJi

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/11, 08:52:25 »
Hoe onderzoek je de schijven dan anders dan met 'schijven @Jan11000
Volgens dat is mijn schijf in orde.

@Vanadium: Het commando in terminal zegt wel mijn partities, maar geen UUID.
lsblk -f
« Laatst bewerkt op: 2017/04/11, 08:58:22 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline aartje

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/11, 09:04:56 »
Hoe onderzoek je de schijven dan anders dan met 'schijven @Jan11000
Volgens dat is mijn schijf in orde.

@Vanadium: Het commando in terminal zegt wel mijn partities, maar geen UUID.
lsblk -f
De schijf kan je controleren met "SMART". Installeer daarvoor gsmartcontrol.
De UUID's kan je zien door het commando "sudo blkid" te geven

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/11, 16:48:28 »
In schijven zit al de smart controle.
Dit uitlezen en op internet vergelijken, op bijv http://gathering.tweakers.net/ hebben ze een thread die alleen over smart uitlezen gaat.

omdat schijven is geinstalleerd, dan hoef je geen gsmartcontrol te installeren, met schijven kun je dit a;l uitlezen.

Offline yJi

  • Lid
Re: SSD-schijf_fouten herstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/11, 22:58:19 »
In schijven zit al de smart controle.
Dit uitlezen en op internet vergelijken, op bijv http://gathering.tweakers.net/ hebben ze een thread die alleen over smart uitlezen gaat.

omdat schijven is geinstalleerd, dan hoef je geen gsmartcontrol te installeren, met schijven kun je dit a;l uitlezen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, daar is schijven dan ook voor!
En de UUID heb ik al wel in leafpad gezien, maar dat toon ik hier natuurlijk niet!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro