Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's  (gelezen 563 keer)

Offline lebon

  • Lid
Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Gepost op: 2014/12/12, 13:34:40 »
Ik heb nu al voor de 2e keer problemen met het installeren van Dropbox via het softwarecentrum op een Lenovo desktop.
Het installeren gaat maar door en na bijna 1 uur heb ik ten einde raad maar de stroom afgezet.
Gevolg dpkg (geloof ik) beschadigd, Synaptic werkt niet meer dus ik kan niets anders van Xuby weer opnieuw installeren.

Omdat dit mij veel te veel tijd kosten (verloren uren) ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Het gaat om 2 tot 3 PC 's die onder Xuby 12.04 draaien en waarvan in de lunchpauze en aan het eind van de dag een backup moet worden gemaakt.
De eis is dat er altijd een backup van een backup is.

Omdat ikzelf regelmatig onderweg ben moet de opzet makkelijk en eenvoudig te bedienen zijn, dus zonder allerlei moeilijke instrukties.

Graag hoor ik wat de beste oplossing hiervoor is

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/12, 15:41:29 »
Dag Lebon, laat ik voorop stellen dat ik geen ervaring heb met cloud backup.

Vragen:
- Hoe solide moet de backup oplossing zijn
 - Wat is het gebruiksdoel
 - De omvang (grootte)

Mijn advies :  voer een zoekopdracht uit naar alternatieven voor dropbox of voor professionele oplossingen zoek een hosting uit http://www.ispgids.com/ 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/12, 15:53:59 »
Installeer Dropbox eens met het losse installatiepakket dat Dropbox zelf aanbiedt op z'n webstek:
https://www.dropbox.com/install?os=lnx

Het is een .deb-bestand, dus je hoeft niet moeilijk te doen: gewoon dubbelklikken, net als bij een .exe-installatiebestand voor Windows.

Offline lebon

  • Lid
Re: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/12, 19:37:53 »
@ EZ man
Ik wil eigenlijk voor mijn zakelijke bestanden geen gebruik meer maken van een cloud.

Daarom zoek ik een " in-house " oplossing waar op een relatief eenvoudige manier 2 of 3 pc 's gebackuped kunnen worden.
Gebruiksdoel is het veilig stellen van mijn zakelijke bestanden voor het geval een hd in een van de pc 's crashed
Omvang totaal van beide pc 's is 1 TB

Offline koos4401

  • Lid
Re: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/12, 20:22:19 »
Citaat
Daarom zoek ik een " in-house " oplossing waar op een relatief eenvoudige manier 2 of 3 pc 's gebackuped kunnen worden.
Gebruiksdoel is het veilig stellen van mijn zakelijke bestanden

Eigenlijk zou je dan deze backup (het is in feite je hele zakelijke hebben en houden!) buiten het kantoorpand moeten bewaren/opslaan! Al eens over/aan gedacht?
De cloud is zeker niet alles, maar dát is toch een onmiskenbaar voordeel.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Advies gevraagd m.b.t. backup voor 2 tot 3 PC's
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/13, 00:28:56 »
Het gaat om 2 tot 3 PC 's die onder Xuby 12.04 draaien en waarvan in de lunchpauze en aan het eind van de dag een backup moet worden gemaakt.
De eis is dat er altijd een backup van een backup is.
Probeer het met rsync.

Op de twee of drie pc's die je tweemaal daags wilt backuppen, moet je de volgende opdracht uitvoeren:
rsync -tva map1 map2 bestand1 bestand2 doelMap1, map2, bestand1 en bestand2 zijn de bronbestanden die je wilt backuppen of kopiëren, 'doel' is de locatie waar de backup naar toe geschreven moet worden.
Praktisch voorbeeld:
rsync -tva opdrachten.nieuw opdrachten.gedaan niet.vergeten /media/backupDit kopieert de bestanden in de map opdrachten.nieuw en opdrachten.gedaan naar een op /media aangekoppelde tweede harde schijf in de folder backup, plus het bestandje niet.vergeten.

Wil je deze actie twee maal daags automatisch laten uitvoeren, maak er dan een crontab-job van. Zoek even op internet naar crontab hoe dat moet (is eenvoudig).