Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is het mogelijk om met amateur apperateur opgenomen audio te verbeteren, ?  (gelezen 763 keer)

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Hallo allermaal
Naast mijn muziek ben ik op mijn dagbesteding bezig met een animatiefilm.
Daar voor moeten er opnamen gemaakt worden van spraak zang begeleid met accoestiche instrumenten gitaar viool fluit.
Echter er is geen geld alles moet low budged evt voor een wederdienst dus ik moet het met de apperatuur doen die binnen de kring van kennissen en vrijwillegers beschikbaar is ten zij is een fonds voor zo iets kan vragen
Nu mijn vragen:
is er een fonds dat amateurs helpt met toegang tot betere apperateuur?

zo nee of als de voorwaarden niet passen

Is het mogelijk om opnamen die met een skype microfoon en Audacity zijn opgenomen te verbeteren zodat ze bruikbaar zijn in de mix voor de audio track van mijn film?
het betreft ruw gezongen zeemansliederen en dialogen
de mix bestaat verder uit veldopnamen en muziek in een 192 bit kwaltijd

Is de final mix ook nog te verbeteren zodat het geheel niet te amateuristisch overkomt?
voor het maken van de mix gebruik ik Audacity op xubuntu 14.04 en evt LMMS

bij voorbaat dank

reekje
« Laatst bewerkt op: 2014/11/18, 20:54:47 door reekje »

Offline Kees3

  • Lid
Is het een idee om meerdere opnames tegelijkertijd te maken? Bijvoorbeeld met telefoons oid?

In Audacity zitten ook veel gereedschappen voor het nabewerken van audio. Kijk eens wat je daar mee kan.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Leuk project, Reekje. Forse opgave om dat te verwezenlijken binnen een heel klein budget, maar zet hem op! Als je het met bijna niks kan kan je het ook met goede uitrusting.

Van fondsen heb ik geen weet, maar ik schat toch dat die er wel zijn!

Audacity heeft een heel aardige ruisonderdrukker. Probeer die eens? En zo zijn er nog wat mooie dingen in dat programma. Audacity is cool!

In het apparatuurvlak zijn goede microfoons natuurlijk buiten budget. Maar naast betere microfoons is de afstand ook een belangrijke factor. Hang dus elke geluidsbron (muzikant) een microfoon om of zoiets. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar wellicht kan een oproep je aan wat oude of ongebruikte memorecorders helpen. Dan bedoel ik de nieuwere recorders zonder bandje. Dat hebben nog steeds belabberde microfoons, maar die kan je wel dichtbij kwijt. Misschien lukt het ook met afgedankte mobieltjes. Dat is het experiment zeker waard.

Geluid neemt af qua sterkte in de ruimte. 3D dus en met een derde macht voor de wiskundigen onder jullie. Daarom is een microfoon dichtbij een optie.

Dan moet je dat allemaal nog synchroniseren. Bij Action zag ik een kleine speelgoed plastic "klap" voor weinig geld, maar ze zijn heel prima zelf te maken. En anders geef je gewoon een dreun op een oude zinken emmer met hamertje?

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 11:52:55 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
ik had gedacht veel mensen hebben wel een laptop van de mensen die mee doen als ik de sprekers in een dialoog nauw bij die laptop zet met een headsetjes op is dat ook te doen?
ik neem je ideeen zeker mee

ik heb wel een rvs pan en een hamer om de klap te geven of twee deksels
de gene die me begeleiden heeft een mini laptop  wndows
en een grote laptop xubuntu
en ik heb een laptop met ubuntu
wellicht hebben de andere spelers ook wel een laptop of een mobiel mijn mobiel kan ook mee opgenoemen en die van mijn begeleider denk ik ook wel
ik heb twee microfoons waar van een goede
en ik heb een skype microfoon
dan zal het enige wat we moeten kopen zijn wat audio splittertjes voor het geval we laptops en telefoons  te kort komen
en wat headsetjes beide bij de action nou dan ben ik denk ik voor drie tientjes klaar
dat is te doen
nogmaals heel hartelijk dank

verdere suggesties zijn altijd welkom
 

Audacity zou ik ook zeggen. Daar zitten de nodige geluidsverbeterende functies in.
Vindt je onder "Effecten". Hier zou je even mee moeten stoeien.

ZORG WEL DAT JE OP EEN COPY-BESTAND UITPROBEERT VOOR JE HET ORIGINEEL VERPEST!!!  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
De truc met de klap is om op de video te zien wanneer de klap valt en Audacity zie je de spike. Zo kan je dat redelijk dichtbij brengen. Vermoedelijk is het dan voor muziek nog wat rommelen om het echt goed te krijgen, maar ik ben volslagen a-muzikaal en dus hopeloos in dit geval.

Succes! Laat je het eens weten als de film af is? Eerder mag natuurlijk ook. Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik zit hier net een waterpolo video te editen. Dat is iets heel anders natuurlijk, maar de toespraken van de coach in de drie korte rusts vang ik op met een memorecorder (die ik om zijn nek hang met een keycord) en die zet ik er dan in na bewerking in audacity.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 14:56:48 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

@jvecht
geluid neemt af met het kwadraat van de afstand ondanks het feit dat het een 3D-verrschijnsel is.
@reekje
denk eraan de spelers de microfoons van zo dichtbij mogelijk te laten gebruiken vanwege het zgn proximity-effect, waarbij de stemmen voller en rijker klinken naarmate ze dichterbij de microfoon zitten
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

met een memorecorder

De originele leverbare losse microfoontjes voor memorecorders zijn gevoeliger dan de microfoontjes IN de memorecorder.
Bij veelvuldig gebruik misschien een aanrader.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore