Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB memory stick, iPod en andere externe HDD niet te beschrijven met 12.04?  (gelezen 896 keer)

Offline Coupe900s

  • Lid
Is het een algemeen probleem dat een USB memory stick, een iPod of een externe HDD niet te gebruiken zijn met 12.04? Kopieren, verwijderen, veilig verwijderen....alles loopt vast/ niet te gebruiken/ niet te lezen.
Zelfs een nieuwe La Cie 500Gb externe HDD kon ik niet gebruiken met Ubuntu.
Doe ik iets fout?
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Sluit bijv. de usb stick aan op de pc. Type in een terminal dit commando lsusb (eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER. Staat de usb stick in het rijtje?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Voorkant van je pc en de achterkant van je pc zijn meestal verschillende usb poorten(naar je moederbord toe), probeer beide.

Gebruik je een usb hub, haal deze er tussen uit.

Gebruik een usb hub met eigen stroom verzorging.

Heb je meer usb apparaten eraan hangen, verwijder deze, en probeer opnieuw.

Offline Coupe900s

  • Lid
Ok, ik weet dat de usb verschillen, of wel / niet voldoende stroom leveren.  Daarom heb ik alle poorten geprobeerd.
De externe HDD, iPod en de stick geprobeerd op de daarvoor geschikte poorten. De media worden herkend, ik kan lezen wat erop staat, maar iets er naar toe schrijven lukt niet. De verschillende onderdelen die op de stick/iPod/HDD staan kan ik lezen. Maar de nieuwe LaCie externe  HDD gebruiken of initialiseren voor gebruik lukt niet. Formatteren lukt ook niet.
Het lijkt alsof ik niet de rechten bezit. Maar ik ben de enige gebruiker van dit systeem en ingelogd als eigenaar/beheerder. Dat is ook het enige account dat er op zit.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline jan11000

  • Lid
Een vreemde usb stick, van een andere systeem, daar ben je dus geen eigenaar van.
Met gksudo nautilus, dan ben je admin, en je kunt alles wijzigen, en ook naar toe kopieren.(let op dit is gevaarlijk indien je het verkeerde doet).

Externe hd formateren,
Hier komt weer de admin om de hoek kijken,
Formateer met gparted(even installeren)(of met "gksudo palimpsest"), dan kun je ook alles wijzigen wat je wilt.
Na het formateren van je externe hd, dan ben je dus niet de eigennaar, want de admin heeft geformateerd, dus met gksudo nautilus, maak jezelf daarmee eigennaar van de hd.

Offline vanadium

  • Lid
Een USB stick of harde schijf zou standaard moeten aangekoppeld worden met rechten voor de actieve gebruiker. Alleen als er een bestandssysteem gebruikt wordt dat linux rechten ondersteunt, dan zal de toegang tot folders en bestanden bepaald worden door de rechten die erop ingesteld werden.

Laat eens zien hoe je systeem bijvoorbeeld die USB aankoppelt met de volgende commando's. Open een terminal, voer de commando's uit en kopieer/plak de terminaloutput in je bericht (liefst tussen code tags)
sudo blkid
mount
ls -l /media
ls -l /media/$USER
(12.10 koppelt tegenwoordig aan onder /media/$USER)

Offline Coupe900s

  • Lid
Alvast bedankt voor je reactie. Ik zal het echter ff moeten parkeren, ben wegens vakantie (wist ik veel dathet zo ontzaglijk koud zou zijn/blijven) een week of 3 niet in de gelegenheid om bij mijn systeem te komen. Daarna zal ik de acties zoals beschreven ondernemen.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline Coupe900s

  • Lid
Overigens, kan het zijn dat 12.04 dan ook de rechten op mijn iPod heeft 'geblokkeerd'? Ik kan namelijk niet meer schrijven of lezen naar dat ding, ook op een Mac kan 'ie nix meer dan het originele besturingssysteem in de BIOS van de iPod zetten, maar schrijven of lezen naar de iPod kan niet meer. Is eigenlijk ontstaan na de install van 12.04 volgens mij....
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3