Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?  (gelezen 7194 keer)

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Gepost op: 2009/01/05, 14:34:13 »
heyyyy allen,

Ik ben nieuw hiero en geef eerlijk toe dat ik niet het wiel opnieuw wil uit gaan vinden.
Dit houdt in dat ik het hele forum en alle pagina's af kan struinen om wellicht een gedeeltelijk antwoord te vinden.

Graag wil ik weten of er alleen maar de canonical versie is (betaald of onbetaald)  om de servereditie te ' besturen '  zeg maar.
Gelukkig kom ik nog uit het dos-tijdperk en tevens regelmatig in het verleden wat unix machines mogen zien.

Wanneer ik bij canonical kijk, zie ik dat er een gratis variant is voor members.
Daar het een en ander bekeken maar is mij niet duidelijk.

Wie heeft er ervaring met een Grafische interface voor de servereditie, en zo ja alleen deze of is er wat anders ontwikkeld door jullie / elders in de wereld.
Het zal mij ongetwijfeld wel lukken om het via de command line interface voor elkaar te krijgen maar ben gewoon benieuwd.

Groetjes,

Manolito Kock
PcMobiel.
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 14:40:46 »
Kan zijn dat ik je vraag niet goed begrijp, heb zelf (nog ) geen ervaringen met de ubuntu server editie...
Maar volgens mij kun je ook de ubuntu server editie voorzien van een GUI.

Info over de ubuntu server edition:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition

als ik ff google op ubuntu server edition en GUI krijg ik heel wat hits. Als ik het geod begrijp kun je gewoon gnome of kde installeren op de ubuntu server edition. Moet dus geen probleem zijn lijkt me.

als ik de plank totaal mis sla, excuses ;)

-edit-
welkom op dit forum :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/05, 14:59:33 »
heyyyyyyyy,

bedankt voor de zeer snelle reactie,

Ik heb de server editie al volledig ge"installeerd, het is ook mogelijk de nodige commando's in te voere, dat is het probleem dus niet.
Ik was of ben gewoon benieuwd of je users kan aanmaken, uhm rechten toewijzen en noem het maar op middels de GUI net zoals bij server 2003 of 2008 en dergelijke.

Uhh gnome, kde heb je daar een how to voor , voor mij ? (link)

groetjes
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/05, 15:07:08 »
sorry, zag je website en dacht, die heeft vast wel verstand van ubuntu etc...:)

gnome is de standaard desktop omgeving van ubuntu, KDE is de standaard desktopomgeving van Kubuntu,
kijk even op mijn weblog over de verschillen: http://idzme.wordpress.com/2008/05/29/gnome-vs-kde/

als jde grafische userinterface van kde wilt installeren, geef dan in de terminal in: sudo apt-get install kubuntu-coreJe installeerd dan de basis van de kde dekstopomgeving. Dit zelfde kan ook met gnome-core.

eventueel kun je dan nog meerdere programma's installeren, ook kun je nu users aanmaken.

succes
idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/05, 15:12:51 »
Moet dat niet ubuntu-desktop (of kubuntu-kde4-desktop) zijn?

DarkEra

  • Gast
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/05, 15:17:41 »
Met ubuntu-desktop en kubuntu-kde4-desktop installeer je de hele desktop omgeving zoals hij ook op de live-cd staat met alle toeters en bellen eraan. Dus niet de basis desktop omgeving.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/05, 15:27:15 »
Met ubuntu-desktop en kubuntu-kde4-desktop installeer je de hele desktop omgeving zoals hij ook op de live-cd staat met alle toeters en bellen eraan. Dus niet de basis desktop omgeving.

Ik heb de cd gedownload en gebruikt, staat het daar dan op ?
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/05, 15:28:11 »
Met ubuntu-desktop en kubuntu-kde4-desktop installeer je de hele desktop omgeving zoals hij ook op de live-cd staat met alle toeters en bellen eraan. Dus niet de basis desktop omgeving.

Ik heb de cd gedownload en gebruikt, staat het daar dan op ?

Op de server-CD niet. Alleen op de desktop-CD.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/05, 15:31:44 »
sorry, zag je website en dacht, die heeft vast wel verstand van ubuntu etc...:) ...

.........
succes
idzme

Oke oke , ach ja wat zal ik er van zeggen :)
Kijk ik weet al behoooooorlijk veel van uh Windows ;) heb in het verleden al het een en ander gedaan met unix.
Ben nu gewoon benieuwd (en Windows soms een ' beetje'  zat) zodat ik verder ga kijken.

Maar weet er wel wat van hoor en middels de commando's zal ik er ongetwijfeld komen.
Zag echter nergens een verwijzing wat betreft een GUI voor de server editie vandaar deze toppic

greetz
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/05, 15:49:53 »
Met ubuntu-desktop en kubuntu-kde4-desktop installeer je de hele desktop omgeving zoals hij ook op de live-cd staat met alle toeters en bellen eraan. Dus niet de basis desktop omgeving.

Ik heb de cd gedownload en gebruikt, staat het daar dan op ?

Op de server-CD niet. Alleen op de desktop-CD.

Hoi Pjotr,

Ik neem aan dat ik met commando
    sudo apt-get install ubuntu-core
dit voor elkaar krijg ? (uiteraard met de cd voor de desltop er in)

groet
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/05, 15:54:04 »
De desktop cd hebt ge niet nodig, gewoon internet verbinding.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/05, 16:00:41 »
De desktop cd hebt ge niet nodig, gewoon internet verbinding.

hmmmmm ik krijg een error
E: Kon pakket ubuntu-core niet vinden

internetverbinding is goed, ping naar www gaat goed.

groet
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/05, 16:04:13 »
Ik denk dat het pakketje ubuntu-minimal noemt.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/05, 16:07:29 »
Ik denk dat het pakketje ubuntu-minimal noemt.

oke ben ik weer, hoop dat het niet vervelend word.
Moet zeggen dat ik het wel erg interessant vind, net zo lang bezig zijn totdat het wel werkt.

Maar goed krijg nu:
E: Ubuntu minimal is reeds de nieuwste versie

Ik moet er nu helaas vandoor, ga straks weer verder.

groet
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/05, 16:13:41 »
Hallo pcmobiel,

ten eerste vraag ik me af waarom je een GUI voor een server zoekt. Servers hebben nooit GUI's, en wanneer je Ubuntu Server Edition installeert, en hierop een GUI installeert (GNOME en KDE zijn allebei verschillende grafische werkomgevingen), dan heb je in feite gewoon de Ubuntu desktopeditie.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/05, 18:15:45 »
Ik denk dat het pakketje ubuntu-minimal noemt.

excuses, weet dat het voor kde kde-core is, was een gokje voor ubuntu...
@pjotr:
weet idd dat het ubuntu-desktop is, maar leek me wat overdreven voor een server install vandaar :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/05, 18:27:47 »
Dan zal het ook gnome-core zijn dat hij nodig heeft, aangezien ubuntu-minimal al geinstalleerd is.

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/05, 23:27:58 »
Hallo pcmobiel,

ten eerste vraag ik me af waarom je een GUI voor een server zoekt. Servers hebben nooit GUI's, en wanneer je Ubuntu Server Edition installeert, en hierop een GUI installeert (GNOME en KDE zijn allebei verschillende grafische werkomgevingen), dan heb je in feite gewoon de Ubuntu desktopeditie.

Dag Cumulus,

1
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Echter heb ik al een aantal windows servers weg gezet (SbS2003 en 2008) waar je wel helemaal verwend word met van allerlei handige dingen. (begrijp me goed, uiteindelijk draaien er ook andere commando's en processen op de achtergrond dat weet ik)
Daarom ben ik juist benieuwd of er dus een GUI te vinden is voor de server editie ubuntu gelijkend op de SbS variant van windows.

Middels de commando's kom ik er ongetwijfeld maar het viel mij gewoon op dat er eigenlijk nergens echt over wordt gesproken.
Ik denk zelfs dat als er een variant gelijkend als de desktop editie komt, dat er meer bedrijven(beheerders kleine bedrijven) dit durven te gebruiken.
Er komen namelijk steeds meer muisklikkers op deze it-aardkloot die niet meer gewend zijn het toetsenbord te gebruiken, laat staan commandoś in te moeten voeren om een systeem draaiend te krijgen. What you see is what you get, is wel handig en overzichtelijk.
De desktop versie heeft dit alles al juist wel de server editie dus blijkbaar, nog, niet .................... ??

Ben erg benieuwd.

Groet
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/05, 23:33:19 »
Wat sommige mensen doen als ze een grafische bediening van hun server willen: ze pakken de server-versie en installeren de lichtgewicht Xubuntu desktop erbij. Toch een grafische omgeving, dus lekker klikken.  :-)

sudo apt-get install xubuntu-desktop

En voilà!


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/05, 23:36:55 »
Wat heb je aan een GUI als je alles met de command line kunt? Het neemt onnodig resources in beslag en opent mogelijk meer mogelijkheden voor aanvallers. Bovendien is de command line veel sneller bij sommige taken, als je weet hoe je die moet gebruiken.
Dat er zoveel muisklik-verslaafden zijn betekent niet dat dat ook beter is ;)

Wil je toch kunnen muizen, dan zou je een webinterface kunnen installeren, eBox, Webmin, enz.
Zorg er dan wel voor dat je die goed afschermt van de boze buitenwereld.

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/06, 02:56:46 »
In Linux wereld word er op de servers geen gui gebruikt, en er zijn meer Linux servers dan windows servers...

Precies om bovenstaande reden, tis zonde van je resources en je zit toch nooit achter je server.
Normaal gesproken beheer je die remote, dus een gui erop heeft al helemaal geen zin.

Meestal word als beheer programma C-panel gebruikt door de mensen die dit kunnen betalen.
Zeer goed vervanger ervoor is Webmin en of erbij Usermin.

Wil je hosten dan moet je Virtualmin installeren als beheer programma.

Deze 3 komen van dezelfde maker af en je keuze ligt in de functie die je met de server wilt doen.
In virtualmin heb je alles en in de betaalde versie heb je nog wat meer gemakken zijnde scripts die het installeren van heel veel populaire programma's mogelijk maakt.

Eventueel nog PHPmyadmin erbij en dan heb je wel zo'n beetje alles wat je nodig hebt.

verder word putty veel gebruikt als commandline beheer.
en vanaf een window-bak kan je met WinSCP de server snel af lopen of ff dingen erop zetten..

Maar een gui op een server is een BIG NONO in de Linux wereld.....
Ook totaal zinloos want ik ken geen servers waar een monitor en keybord op zitten ??
Een Desktop installeren is ook vrij zinloos op een server want wat wil je erin doen ?
Synaptic gebruiken om iets te installeren ??
Dan is de terminal sneller.

Daar komt nog bij dat alle proggies die gemaakt zijn voor een server geen gui hebben duszz....
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 03:06:11 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline pcmobiel

  • Lid
    • het bedrijf
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/06, 13:27:28 »
In Linux wereld word er op de servers geen gui gebruikt, en er zijn meer Linux servers dan windows servers...

Precies om bovenstaande reden, tis zonde van je resources en je zit toch nooit achter je server.
Normaal gesproken beheer je die remote, dus een gui erop heeft al helemaal geen zin.

Meestal word als beheer programma C-panel gebruikt door de mensen die dit kunnen betalen.
Zeer goed vervanger ervoor is Webmin en of erbij Usermin.

Wil je hosten dan moet je Virtualmin installeren als beheer programma.

Deze 3 komen van dezelfde maker af en je keuze ligt in de functie die je met de server wilt doen.
In virtualmin heb je alles en in de betaalde versie heb je nog wat meer gemakken zijnde scripts die het installeren van heel veel populaire programma's mogelijk maakt.

Eventueel nog PHPmyadmin erbij en dan heb je wel zo'n beetje alles wat je nodig hebt.

verder word putty veel gebruikt als commandline beheer.
en vanaf een window-bak kan je met WinSCP de server snel af lopen of ff dingen erop zetten..

Maar een gui op een server is een BIG NONO in de Linux wereld.....
Ook totaal zinloos want ik ken geen servers waar een monitor en keybord op zitten ??
Een Desktop installeren is ook vrij zinloos op een server want wat wil je erin doen ?
Synaptic gebruiken om iets te installeren ??
Dan is de terminal sneller.

Daar komt nog bij dat alle proggies die gemaakt zijn voor een server geen gui hebben duszz....

Helemaal gelijk!!!!
Erg duidelijk en verhelderend. 
Ik ga er mee aan de slag, installeer het toch... resourses zijn op dit moment geen probleem , systeem is groot genoeg. (wil het gewoon proberen , klooien zeg maar :) )
Ben het er helemaal mee eens dat als het werkt , de GUI er weer af kan. Als het middels een webadmin verbinding kan, waarom dan een GUI klopt.

Wat bovenstaande betreft, u hoort nog  van mij ;)


Brengt mij wel bij het volgende punt...... wat als mensen (thuis) toch een GUI willen en gaan gebruiken (homeservertje) , zal de veiligheid dan in gevaar gaan komen in de Linux wereld?
(weet niet of dit nu off-topic is...)
Groet
PcMobiel uw pc hulp op locatie, servicecentre en showroom. Altijd op zoek naar nieuwe zaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/06, 14:07:11 »
Brengt mij wel bij het volgende punt...... wat als mensen (thuis) toch een GUI willen en gaan gebruiken (homeservertje) , zal de veiligheid dan in gevaar gaan komen in de Linux wereld?
(weet niet of dit nu off-topic is...)
Groet

Wees maar niet bang....:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/06, 20:45:32 »
De Desktop is in basic veilig.
De server editie is in basic veilig.

Echter mensen gaan dingen doen op hun pc (Desktop) .
En met normaal werken erop zal en is hij gewoon veilig, mede omdat alle poorten dichtstaan.

Een server heeft altijd poorten openstaan.
Anders zal een server niet met de buitenwereld kunnen communiceren.
Dit is namelijk het doel van een server.

Wederom is de server in basic veilig, alhoewel je natuurlijk nog een aantal zaken gaat installeren en functies in gebruik gaat nemen.
En dus zal je stappen moeten ondernemen om te voorkomen dat je gaten krijgt in de beveiliging en dat de werkende programma's niet gevoelig worden voor kwade invloeden.

Die stappen nemen zijn erg belangrijk en mag je niet onderschatten.
Zelfs een basic installatie is behoorlijk te verbeteren om hem nog veiliger te maken.

Maagoe
We hebben nu dus 2 zaken, Desktop met allerhande programma's en een server met programma's.

Nu gaan we deze 2 mixen......

Hoe veilig iets ook is, het moge duidelijk zijn dat ieder programma en iedere extra functie die je op een pc aan het werk zet de boel onveiliger maakt.

ervan uitgaande dat alle programma's die voor server doeleinden gemaakt zijn ook hiervoor veilig gemaakt zijn,
Mag je ervan uitgaan dat een programma zoals Amarok of Gimp hier niet op gemaakt is en dus een veiligheids risico met zich meebrengt.

Ik noem zomaar 2 proggie's als voorbeeld en zwart/wit gezien.

Neem chemie als voorbeeld:
Wanneer je zouten in een potje hebt is er nix aan de hand.
Wanneer je zuren in een potje hebt is er nix aan de hand.
Echter
Wanneer je zouten en zuren gaat mixen heb je een probleem....  :|

En ik geef alleen maar stof tot nadenken en heb er geen moeite mee als iemand me paranoide vind ..
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 21:46:53 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Re: Geen GUI bij Ubuntu server editie ?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/06, 20:55:31 »
Gandyman heeft er al iets over geschreven: Op een server hoort geen GUI te staan. Daarvoor is dat ding niet bedoelt. Het enigste wat echt nuttig is, is Midnight Commander en SSH. Via SSH kun je dan vanaf een werkstation op de server inloggen en Midnight Commander aansturen. Met Midnight Commander kun je een heleboel dingen doen, heeft zelfs een editor aam boord.
Wil je het toch min of meer grafisch doen, dan kun je altijd nog Webmin gebruiken. Webmin op de server installeren  en vanaf een werkstation kun je dan op de server praktisch alles doen. Voordeel: Je hoeft geen GUI op de server te installleren en daardoor gebruikt de server nauwelijks resources. Webmin kun je desnoods via SSH aanzetten (als je Webmin wil gebruiken) en uitzetten (als je met de klusjes klaar bent.

Desnoods maak je twee scriptjes:

#!/bin/sh
sudo /etc/init.d/webmin stop

en:

#!/bin/sh
sudo /etc/init.d/webmin start
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 20:57:58 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)