Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan  (gelezen 3201 keer)

Offline tabasco

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Gepost op: 2007/05/09, 02:07:00 »
Hallo,
Wat is de manier om handmatig mijn (bedraade) netwerkverbinding en de (wireless) wifi aan- en uit te schakelen?

Ik gebruik in huis een bedraad netwerk, echter af en toe wissel ik naar een wifi netwerk vanaf dezelfde locatie. Als ik de zgn locatie profielen standaard in ubuntu gebruik werkt dit niet. (Bijv. wireless start automatisch op wanneer de kabelverbinding wegvalt) Ik wil dit zelf onder controle houden. Evt. met script, misschien bestaat hier een programma voor?

Momenteel houdt ik het enigzins onder controle door een koppeling te maken naar "sudo modprobe ndiswrapper" waarna pas de draadloze verbinding toegankelijk wordt, maar de bedraade verbinding is dan ook nog 'actief'.

Even een flauwe vergelijking maar toch: In windows XP kon ik verbindingstypen makkelijk aan en uit zetten. In ubuntu doet de 'Manual network configuration' niet hetzelfde...

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja een oplossing of ander idee?

Groet,

Offline vanadium

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 14:00:06 »
Heb je wel degelijk "roaming" uitstaan? Dan kan je toch in Network Settings de verschillende verbindingen in of uitschakelen door de checkmark naast de connectie aan of uit te zetten?

3lvis

  • Gast
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 14:44:03 »
Mijn eerste poging om wat te scripten, moet denk ik nog wat aan gesleuteld worden!

#!/bin/bash

if [CURRENT_MODE!="wifi" || CURRENT_MODE!="cat5"]; then
CURRENT_MODE="cat5"
fi

if [CURRENT_MODE="wifi"]; then
sudo ifdown wlan1
sudo ifup eth1
CURRENT_MODE="cat5"
fi

if [CURRENT_MODE="cat5"]; then
sudo ifdown eth1
sudo ifup wlan1
CURRENT_MODE="wifi"
fi
EDIT: Weet niet of het zo wel werkt als je ndiswrapper gebruikt. Zonder ndiswrapper zou het iig wel werken denk ik.

Offline tabasco

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 21:18:58 »
Ja, dankje 3lvis dit soort commando's was ik naar op zoek. Ondertussen had ik hier al het een en ander gevonden: http://www.linux.com/article.pl?sid=06/02/01/168203. En ndiswrapper doet niet moeilijk...

@vanadium: Bij de network manager kan ik inderdaad aan of uitvinken maar zodra wifi wegvalt gaat hij automatisch over naar eth. Dat wilde ik niet... En daarbij is de network manager redelijk traag. Zo'n commando in een scriptje werkt sneller en makkelijker voor mij dan wachten op het venster en dan met de cursor dat ene juiste vakje vinden en aanvinken. :)

3lvis

  • Gast
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 21:32:21 »
Als je mijn scriptje wil gebruiken hoor ik het wel. Weet nu wat er nog moet veranderen :)

Offline tabasco

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/10, 23:00:02 »
Ja graag, gebruik je het zelf ook?

Want ik kwam dit tegen in de configuratie files van network manager:
#!/bin/sh

if [ ! -x /usr/sbin/ntpdate-debian ]; then
exit 0
fi

if [ "$METHOD" = loopback ]; then
exit 0
fi

# This is a heuristic:  The idea is that if a static interface is brought
# up, that is a major event, and we can put in some extra effort to fix
# the system time.  Feel free to change this, especially if you regularly
# bring up new network interfaces.
if [ "$METHOD" = static ]; then
OPTS="-b"
fi

/usr/sbin/ntpdate-debian -s $OPTS 2>/dev/null &
dat ntpdate wordt gestart verklaart volgens mij wel waarom dit langzamer werkt (als het werkt)

Ubuntu draait nu een tijdje. Ik ben nog niet gedoken in het scripts schrijven... Voorlopig nog de Gnome Configuration Editor aan het doorspitten, fantastisch. (En de taal terug op Engels gezet, een verademing!)

groet,

3lvis

  • Gast
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/10, 23:27:17 »
Nope, mijn desktop gebruikt alleen een wireless netwerk.

Maargoed, het scriptje. (die van network manager heb ik maar niet naar gekeken, dat gaat me nog iets te ver ;))

Dit plak je in /etc/rc.local:

CURRENT_MODE="wifi" # Default netwerkinstelling;wifi voor wireless, cat voor bedraad.En dit wordt je scriptje om te switchen:
#!/bin/bash

if [CURRENT_MODE="wifi"]; then
    sudo ifdown wlan1
    sudo ifup eth1
    CURRENT_MODE="cat"
fi

if [CURRENT_MODE="cat"]; then
    sudo ifdown eth1
    sudo ifup wlan1
    CURRENT_MODE="wifi"
fi
Interfaces even aanpassen als ze niet kloppen he!

Offline tabasco

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/10, 23:42:17 »
Ok, dankjewel.
Je definieert "wifi" in /etc/rc.local (waar is dat bestand voor?)

Omdat je cat niet definieert ga je er dus van uit dat de computer altijd start met een wifi verbinding? Dat is namelijk niet het geval en zou ik ook graag ondervangen.

Interfaces zijn bij mij idd eth0 en wlan0 (dat snap ik gelukkig nog wel!) Ben er eindelijk ook achter dat in ifup en ifdown "if"  "interface" betekend,  ipv "als"  :)

(toevoeging)
Ik bedenk nu dat het ook kan door in jouw script misschien de
sudo modprobe ndiswrapper
toe te voegen en te starten met cat ipv wifi want dan is wifi sowieso nog niet actief?!

3lvis

  • Gast
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/11, 14:46:09 »
Citaat van: tabasco
Ok, dankjewel.
Je definieert "wifi" in /etc/rc.local (waar is dat bestand voor?)
/etc/rc.local wordt uitgevoerd bij het booten. Daar zetten we CURRENT_MODE="wifi" in zodat het script weet waarmee we booten. Ik begrijp dat je met kabelverbinding start, dat moet het zo: CURRENT_MODE="cat" # Default netwerkinstelling;wifi voor wireless, cat voor bedraad.Of is het zo dat je soms de pc start met wifi, soms met kabel? Dan moet ik nog even denken ;)

Citaat van: tabasco
Interfaces zijn bij mij idd eth0 en wlan0 (dat snap ik gelukkig nog wel!) Ben er eindelijk ook achter dat in ifup en ifdown "if"  "interface" betekend,  ipv "als"  :)
Thanks, weer wat geleerd :D

Citaat van: tabasco
(toevoeging)
Ik bedenk nu dat het ook kan door in jouw script misschien de
sudo modprobe ndiswrapper
toe te voegen en te starten met cat ipv wifi want dan is wifi sowieso nog niet actief?!
Van ndiswrapper weet ik echt niks af, daarmee kan iemand anders je misschien wel helpen.

Offline tabasco

  • Lid
handmatig aan- en uitschakelen eth en wlan
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/11, 18:30:35 »
Ga er vanuit dat ik start met "cat". Bedankt voor je hulp!

Voor diegene die wel met ndiswrapper werkt de vraag of onderstaande vorm van het script danwel werkt / anders / beter kan?

#!/bin/bash

if [CURRENT_MODE="wifi"]; then
    sudo ifdown wlan0
    sudo modprobe -r ndiswrapper
    sudo ifup eth0
    CURRENT_MODE="cat"
fi

if [CURRENT_MODE="cat"]; then
    sudo ifdown eth0
    sudo modprobe ndiswrapper
    sudo ifup wlan0
    CURRENT_MODE="wifi"
fi