Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drempelvrees ?  (gelezen 1551 keer)

Offline EvC

  • Lid
Drempelvrees ?
« Gepost op: 2019/05/13, 18:38:53 »
De meeste computers en notebooks zijn tegenwoordig uitgerust met een microprocessor die virtualisatie van besturingssystemen mogelijk maakt.
Mijn ervaring is dat er altijd een besturingssysteem is dat de voorkeur heeft / waar men het liefst mee werkt. Dat kan Linux, Windows of macOS zijn met als tweede keus een ander OS.

Gezien de regelmatig terugkerende problemen met dual- of multiboot systemen zou men kunnen concluderen dat partitioneren en beheren in Linux voor menigeen een struikelblok is.
Het vereist kennis die men eigen kan maken maar echt toegankelijk is het niet: en na verloop van tijd ebt het weg.

Over virtualisatie zou men hetzelfde kunnen zeggen. Anderzijds is de leercurve mijns inziens minder steil / minder theoretisch.
Even een nieuwe distributie proberen wordt een aardigheid. Het verwijderen is helemaal simpel: het is een mapje in de bestandsbeheerder.

Toch wordt deze methode naar verhouding weinig gebruikt.
Zou een verschuiving naar virtualisatie het plezier vergroten om makkelijker iets anders te proberen?



Alles speelt zich af in één partitie:




 
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Drempelvrees ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/14, 10:16:06 »
Toch wordt deze methode [virtualisatie] naar verhouding weinig gebruikt.
Waarom denk je dat?
En je zou ook Virtualbox kunnen noemen, dat zit gewoon in de Software Manager / Synaptic. Werkt als een trein.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/14, 10:26:36 »


Gezien de regelmatig terugkerende problemen met dual- of multiboot systemen zou men kunnen concluderen dat partitioneren en beheren in Linux voor menigeen een struikelblok is.
Het vereist kennis die men eigen kan maken maar echt toegankelijk is het niet: en na verloop van tijd ebt het weg.



Daar zijn geen problemen mee, alleen als je niks weet, daar ligt het probleem.

1 je kunt de linux manier doen, ernaast installeren, en het werkt.
2 2e manier:
windows installeren op aparte hd, als deze goed werkt, deze los trekken in je systeem.
Dus windows is nu altijd apart, dus je kunt ook opnieuw installeren, dmv je linux hd los trekken.

Dan met los getrokken windows hd, je linux installeren, dus alle op een aparte hd(2e harde schijf).
Nu ziet linux geen windows.
Je zou kunnen gaan werken met de boot volgorde wijzigen(dus steeds kiezen tussen de 2), en het werkt.
Of je sluit beide hd' s aan, start linux op, en doet osprober (google hier op), dan wordt windows en andere linuxen toegevoegd aan je opstarten(grub).
Deze laatsteis het beste/eenvoudigst.

3e manier.
Altijd al je schijven apart houden, dus ook 4 of 6 schijven, dmv stroom onderbreken van de hd' s.
en natuurlijk heb je een pc kast nodig.
Koop sata verleng kabels, dan zie je 4 kabels, hier een schakelaar tussen zetten.
dan kies welke hd je wilt booten, zet deze aan, en je hebt 1 of 2 of 3 of 4 pc' s in een kast, helemaal apart.
En je kunt testen wat je wilt, linux- windows- BSD- linux spel iso etc.

En ja de 2e en 3 optie gebruik ik thuis.
1pc heeft 4 hd' s,
1 voor internet bankieren for dummies, ja zeer geschikt voor ouderen en die niks weten van pc' s, en natuurlijk voor gebruikers die veel weten. Deze starten, updaten, internet bankieren, pc sluiten, dus kans op een virus zeer klein!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Of natuurlijk een oude laptop/pc gebruiken.

2e hd,
voor kopen op het internet.

3e Aandelen handel!

4e etc wat je maar wilt.  testen distro's, bsd, spellen distro, etc


Mijn standaard pc heb ik op de 2e manier gedaan, win apart geinstalleerd, linux op 2e hd, dus steeds kabels los gemaakt.
Later  osprober gedaan in linux, en alles werkt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/14, 10:29:02 »

Over virtualisatie zou men hetzelfde kunnen zeggen. Anderzijds is de leercurve mijns inziens minder steil / minder theoretisch.
Even een nieuwe distributie proberen wordt een aardigheid. Het verwijderen is helemaal simpel: het is een mapje in de bestandsbeheerder.

Toch wordt deze methode naar verhouding weinig gebruikt.
Zou een verschuiving naar virtualisatie het plezier vergroten om makkelijker iets anders te proberen?

[

Virualisatie wordt niet gedaan omdat dit langzaam werkt,
en je virtualisatie moet je ook leren, dan heb je meer profijt om dual boot te leren.

virtualisatie is wel handig om een distro te bekijken voor korte tijd, en kijken of je dit leuk vind.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/14, 10:35:52 »
Extra info,
-https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
bijv uefi instellingen zodat windows en linux werken, ook google kun je hier voor gebruiken.

-cd's voorbereiden om grub te repareren, dan kun je booten van en usb stick/cd en dan je grub repareren, dar zouden zeker 2 verschillende van moeten zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/14, 10:41:20 »
Ik moet wel zeggen dat tweevoudige opstart met Windows een stuk minder aantrekkelijk is geworden, sinds Windows 10 de gewoonte heeft gekregen om een paar keer per jaar Grub te overschrijven met NTLoader.  :evil:

Offline peer

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/14, 11:09:25 »


Virualisatie wordt niet gedaan omdat dit langzaam werkt,
en je virtualisatie moet je ook leren, dan heb je meer profijt om dual boot te leren.

virtualisatie is wel handig om een distro te bekijken voor korte tijd, en kijken of je dit leuk vind.

virtualisatie heeft als voordeel dat je twee systemen tegelijk draait en direct gegevens kan uitwisselen tussen beide systemen. Dat lukt dus nooit met dualboot.
En ja, virtualisatie met bv. virtualbox moet je tijd in investeren.
Nadeel van virtualbox vind ik de complexe structuur met virtualbox, extenstion pack en ook nog de guest additions. Daarnaast zijn de usb-verbindingen niet voor 100% betrouwbaar.

Dualboot kan prima werken maar ik lees toch wel erg veel problemen met dualboot hier op het forum.
Allebei de mogelijkheden hebben voordelen én nadelen! De een is niet beter dan de andere

Re: Drempelvrees ?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/14, 12:46:44 »


Gezien de regelmatig terugkerende problemen met dual- of multiboot systemen zou men kunnen concluderen dat partitioneren en beheren in Linux voor menigeen een struikelblok is.
Het vereist kennis die men eigen kan maken maar echt toegankelijk is het niet: en na verloop van tijd ebt het weg.



Daar zijn geen problemen mee, alleen als je niks weet, daar ligt het probleem.

Ik heb hier en ook op andere linux forums door de jaren heen toch doorlopend altijd de nodige topics voorbij zien komen daarover.
Als ik hier dan zie hoe alle stand-alone linux bakken nooit dat soort problemen vertonen denk ik dat toch wel gezegd mag worden dat dual-boot wel voor problemen zorgt. Misschien niet onovetkomelijke problemen, maar toch.

En je haalt ermee ook nog virusrisico mee binnen wat je met linux ver tot volledig buiten de deur houdt.
Ransomware bijvoorbeeld kan ook je dual linux deel gijzelen, terwijl het op een stand-alone linux bak niks kan
« Laatst bewerkt op: 2019/05/14, 12:49:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/14, 15:08:38 »
Nadeel van virtualbox vind ik de complexe structuur met virtualbox, extenstion pack en ook nog de guest additions. Daarnaast zijn de usb-verbindingen niet voor 100% betrouwbaar.

Precies de redenen voor mij om destijds VMware te proberen en nooit meer terug te keren.
Met die overstap vielen de nadelen weg. USB connectiviteit is uitstekend, zo ook audio ondersteuning (het switchen tussen host en guest).
De structuur is simpel: alleen VMware Tools is nodig (in Synaptic aanwezig).

VMware is propriëtaire software (eigendomssoftware) en is daardoor niet in de repositories aanwezig. Vandaar dat VirtualBox meer in het oog springt.

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/16, 11:32:32 »
vanochtend heb ik de laatste vmware workstaton geïnstalleerd in debian buster en uitgeprobeerd.
Bij het installeren heb ik destandaardopties geaccepteerd.
Daarna xubuntu als guest geïnstalleerd. Hier ging het helaas mis. Allereerst kreeg ik drie foutmeldingen over 3D-accelaratie. Kan mijn pc kennelijk niet aan. Na uitschakelen van de 3D-accelleratie startte xubuntu normaal op.
Het installeren van de vmware-tools  ging in eerste instantie goed maar daarna kreeg ik telkens een foutmelding dat er iets mis was gegaan bij de installatie. Geen flauw idee wat er aan de hand is. Maar de melding blijft terugkomen ook als ik vmware-tools opnieuw installeer.
Nadat ik in de settings de virtuele disk gemount had wilde xubuntu helemaal niet meer starten. Kennelijk gaat dit niet samen. Ik ben wel benieuwd hoe dan bestanden uitgewisseld kunnen worden tussen host en guest. Na unmounten deed xubuntu het weer.

Ik heb even gespeeld met vmware, gewoon om even te proberen. Ik ben gewend aan virtualbox en dat werkt goed dus daar blijf ik voorlopig bij. Als ik bovenstaande problemen niet had gehad had ik waarschijnlijk wat meer tijd besteed aan het uitproberen.

Offline EvC

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/16, 14:51:18 »
Ik heb even gespeeld met vmware, gewoon om even te proberen. Ik ben gewend aan virtualbox en dat werkt goed dus daar blijf ik voorlopig bij. Als ik bovenstaande problemen niet had gehad had ik waarschijnlijk wat meer tijd besteed aan het uitproberen.

Het blijven aanbieden van VMware Tools is een dingetje van de laatste tijd (ook als het al geïnstalleerd is). Ik heb daar nog geen verklaring voor.
3D Graphics vink ik standaard uit.
Eigenlijk zijn dit puntjes voor een apart topic.


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Drempelvrees ?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/16, 15:04:21 »
...
Toch wordt deze methode naar verhouding weinig gebruikt.
Zou een verschuiving naar virtualisatie het plezier vergroten om makkelijker iets anders te proberen?
...

De dit topic genoemde manieren van installeren zijn heel interessant voor mensen die wat meer gewend zijn aan installeren en uitproberen van diverse systeems.
Maar de vraag is natuurlijk of een standaard computergebruiker 'plezier' ervaart, of vooral stress, als hij of zij een ander systeem gaat gebruiken.
Ik denk dat standaard gebruikers het beste één systeem op één computer hebben.

Als iemand dan eens iets anders wil gaan uitproberen, met alle mogelijke complicaties van dien, dan kan hij het beste een test computertje erbij hebben.
En die persoon zal het vermoedelijk allemaal leuk vinden, virtualisatie, dual/ multiple boot, meerdere harde schijven.
Dat is toch een kwestie van vallen en opstaan, heel leerzaam en buitengewoon leuk vind ikzelf.
Maar ik moet mijn man er niet te lang over vertellen... :-)

Om iets te testen, gebruik ik zelf het liefste een usb stick met een live versie van Linux.
Dat is bij Windows en MacOS een stuk lastiger te doen, maar die zijn ook lang zo interessant niet om even te testen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EvC

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/16, 15:53:45 »
Is het juist dat virtualisatie vooral voor bedrijven (ICT beheer) interessant is: en wat zijn dan de voordelen?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Drempelvrees ?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/16, 16:14:27 »
De dit topic genoemde manieren van installeren zijn heel interessant voor mensen die wat meer gewend zijn aan installeren en uitproberen van diverse systeems.
Maar de vraag is natuurlijk of een standaard computergebruiker 'plezier' ervaart, of vooral stress, als hij of zij een ander systeem gaat gebruiken.
Ik denk dat standaard gebruikers het beste één systeem op één computer hebben.

Als iemand dan eens iets anders wil gaan uitproberen, met alle mogelijke complicaties van dien, dan kan hij het beste een test computertje erbij hebben.
En die persoon zal het vermoedelijk allemaal leuk vinden, virtualisatie, dual/ multiple boot, meerdere harde schijven.
Dat is toch een kwestie van vallen en opstaan, heel leerzaam en buitengewoon leuk vind ikzelf.
Maar ik moet mijn man er niet te lang over vertellen...


+1
Zeker heel leuk, dat uitzoeken hoe het werkt en daar pak ik ook elke gelegenheid (alleen hier ook geen interesse in dual-boot).
Maar niet op onze main computers waar we op moeten kunnen vertrouwen. Linux LTS stand-alone dan. En nu noodgedwongen één win in huis, ook stand-alone.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/16, 16:17:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/16, 21:50:59 »
Maar de vraag is natuurlijk of een standaard computergebruiker 'plezier' ervaart, of vooral stress, als hij of zij een ander systeem gaat gebruiken.
Ik denk dat standaard gebruikers het beste één systeem op één computer hebben.

Dat éne systeem blijf bij virtualisatie: het hoofdbesturingssysteem (de host, of gastheer) dat volledig op de hardware draait.
Een gevirtualiseerd besturingssysteem draait in een applicatie (virtualisatie software als VirtualBox of VMware) tegelijkertijd met de host.
Een gevirtualiseerd besturingssysteem kan men ook minimaliseren om bij de host te komen.

Dat is een wezenlijk verschil met de dual- of multiboot methode waar men met aparte partities werkt (volledig op de hardware draaiend).

Bij virtualisatie is er geen enkel risico voor het hoofdbesturingssysteem: het is een totaal gescheiden applicatie.
Uiteraard vereist het wel interesse / nieuwsgierigheid om het je eigen te maken.  :)

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Drempelvrees ?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/17, 08:12:48 »
@EvC Is er geen gevaar bij virtuele machines voor het hoofdsysteem? Ik dacht dat als je zeg maar een Windows XP virtualiseert, je daarmee toch niet op internet moest gaan surfen. Dit omdat er wel veiligheidsrisico's zijn. Misschien niet voor een Linux host, maar dan toch wel voor je bestanden?

Zelf zou ik in zo'n geval liever een aparte installatie maken die niet op internet kan. Gewoon fysiek geen aansluiting maken, bv geen internetkabel erin.

Zie bijvoorbeeld deze site: https://askleo.com/is-running-windows-xp-in-a-virtual-machine-as-risky-as-running-xp-natively/
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline h2o

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/17, 09:39:46 »
Ik heb zelf voor mijn werk een Windows XP in een virtuele machine draaien. Wat ik gedaan heb is in de internetinstellingen een vals ip-adres te geven (10.10.10.10) en en een niet bestaande poort opgeven (1010).
Windows XP kan nu niet meer het internet op.
Ik moet op deze virtuele machine uitsluitend bestanden afdrukken. Die plaats ik vanuit Linux in een afdruk directory. Dat is de enigste waar WIN XP bij kan en daarin worden dan pdf-bestanden geplaatst die dan vanuit de virtuele Win XP kunnen worden afgedrukt.
Die pdf bestanden maak ik dus in Linux aan en zet die dan in die bewuste map. Het is dus eenrichtingsverkeer.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/17, 09:42:03 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/17, 10:04:10 »
in een virtuele machine kun je toch gewoon het netwerk uitschakelen.

Offline h2o

  • Lid
Re: Drempelvrees ?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/17, 11:05:56 »
in een virtuele machine kun je toch gewoon het netwerk uitschakelen.
Dat kan ook, dan draai je het lokaal. Maar die vlieger gaat op mijn werkplek niet op.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex