Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgraden naar 18.04 LTS?  (gelezen 1480 keer)

Offline GerB

  • Lid
Upgraden naar 18.04 LTS?
« Gepost op: 2018/04/03, 17:02:57 »
Hallo,

Het is al een tijdje geleden dat ik met Ubuntu in de dagelijkse praktijk heb gewerkt. Over 2 weken krijg ik de beschikking over een dekstopset op mijn werk zodat ik kan overstappen van de iMac naar Ubuntu. En een dikke week later komt 18.04 LTS uit. :P
Natuurlijk wil ik op mijn werk liefst met een LTS versie werken. Nu vraag ik me alleen af: is het doenbaar om eerst een release candidate van 18.04 te installeren en dan een week (of 2) later te updaten naar 18.04 stable?

Of kan ik beter gewoon 16.04 installeren en volgend jaar eens kijken naar 18.04?

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/03, 17:11:02 »
Persoonlijk zou ik nu voor de 18.04 gaan.

Als je blijft updaten kom je vanzelf op de final terecht.

(Je houdt een risico op nog aanwezige bugs en zelfs daardoor een mogelijke noodzakelijke herinstallatie. Moet je incalculeren. Zorg dat je goede back-up van je data hebt. --> zou je sowieso moeten hebben)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/03, 17:14:05 »
Ik weet niet of het nog zo is, maar upgraden vanuit huidige versie ging in het verleden vaak fout. Volledige herinstaalatie (na backup) was de aanrader.

De keuze? Als je dan toch net begint begin dan meteen goed, dus 18.04LTS zou ik zeggen. Zit je meteen een aantal jaartjes gebeiteld.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/03, 18:08:53 »
Ik beaam wat Ronaldus aangeeft: een RC kandidaat is zeker al veilig: dit zijn versies die "zo goed als klaar zijn". Er is weinig kans dat daar nog grote "showstoppers" inzitten. Die evolueren dan met de updates mee naar de publieke versies.

Ook voor RC kandidaat versies is het echter nog even wachten.  Die RC-versies zullen er pas zijn op 19 april. Als je nu reeds zou installeren, werk je nog met beta-versies, en daar blijft de kans op een  flinke fout nog heel wat groter. Als het een productiemachine betreft, dan zou ik eerder op dit moment nog voor de 17.10 gaan, die al de nieuwe werkomgeving heeft. Dan kan je later, bijvoorbeeld in de zomer als de kinderziekten van de 18.04 er geheel uit zijn, overstappen op een 18.04, bij voorkeur, zoals partyrabbit aangeeft, via een "verse" installatie (dus één waarbij de vorige installatie vooraf geheel gewist wordt) .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/03, 22:21:28 »
Dan kan je later, bijvoorbeeld in de zomer als de kinderziekten van de 18.04 er geheel uit zijn, overstappen op een 18.04, bij voorkeur, zoals partyrabbit aangeeft, via een "verse" installatie (dus één waarbij de vorige installatie vooraf geheel gewist wordt) .
Het installatieprogramma ziet dat er al een Ubuntu installatie aanwezig is en je kan er dan voor kiezen deze te wissen en te overschrijven met een “verse / schone" installatie. Alleen de persoonlijke map (/home) blijft (een back-up is altijd wel te adviseren).
https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic#Opwaarderen

(dit is iets anders dan "opwaarderen" vanuit "updatebeheer", wat pas vanaf 18.04.1 beschikbaar komt en waarbij zo mogelijk ook systeeminstellingen worden behouden)
« Laatst bewerkt op: 2018/04/03, 22:40:22 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/03, 23:05:13 »
Ik beaam wat Ronaldus aangeeft: een RC kandidaat is zeker al veilig: dit zijn versies die "zo goed als klaar zijn". Er is weinig kans dat daar nog grote "showstoppers" inzitten. Die evolueren dan met de updates mee naar de publieke versies.

Dat betwijfel ik. Want het blijft een béta versie en dat is natuurlijk niet voor niets. Béta, ook wel genoemd een testversie. (hadden we het al eerder over rondom 17.10)
Beta phase generally begins when the software is feature complete but likely to contain a number of known or unknown bugs. Software in the beta phase will generally have many more bugs in it than completed software, as well as speed/performance issues and may still cause crashes or data loss. The focus of beta testing is reducing impacts to users..

Pas bij de LTS release is sprake van Stable. Op dit moment is alleen 18.04 beta beschikbaar.
En aangezien ik persoonlijk niet zo'n behoefte heb aan "ontdekken" gaat mijn keuze altijd naar Stable, dus LTS.
Citaat
The release date for Ubuntu 18.04 LTS is out as well. Here it goes:
    30th November: Feature Definition Freeze
    4th January: Alpha 1 release
    1st February: Alpha 2 release
    1st March: Feature Freeze
    8th March: First beta release
    5th April: Final beta release
    19th April: Final Freeze
    26th April: Stable Ubuntu 18.04 LTS release
« Laatst bewerkt op: 2018/04/03, 23:33:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/04, 07:43:56 »
Als je helemaal op safe wilt spelen kun je zelfs nog betere wachten tot de eerste punt versie verschenen is, dus 18.04.1. Maar dan ben je met bedrijfskritische opstellingen bezig. Normaal gesproken is een beta al goed genoeg en een RC is zo goed als af. Voor normaal gebruik uitstekend inzetbaar.

Zelf gebruik ik Debian Stable en op een testlaptop Debian Testing (Buster). Die laatste draait net zo stabiel als mijn normale Stable laptops en dektop.

Verder is het woord Upgrade al gevallen. Ik verbaas mij er nog steeds over dat Ubuntu het niet goed voor elkaar kan krijgen om moeiteloos van bijv. 16.04 naar 18.04 te upgraden.
Bij Debian (de bron van Ubuntu) heb ik daar nooit last van gehad. Mijn werkstations op zolder zijn van Debian Squeeze (6) naar Wheezy (7) naar Jessie (8) en naar Stretch (9) geüpgraded en mijn testlaptop ook nog eens naar Buster (10).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/04, 07:55:26 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/04, 09:32:01 »
Ik beaam wat Ronaldus aangeeft: een RC kandidaat is zeker al veilig: dit zijn versies die "zo goed als klaar zijn". Er is weinig kans dat daar nog grote "showstoppers" inzitten. Die evolueren dan met de updates mee naar de publieke versies.

Dat betwijfel ik. Want het blijft een béta versie en dat is natuurlijk niet voor niets. Béta, ook wel genoemd een testversie. (hadden we het al eerder over rondom 17.10)
Een Release Candidate heeft duidelijk al een andere status dan een beta.

Offline GerB

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/04, 10:02:18 »
Bedankt voor de antwoorden tot dusver. :)

Zoals ik al schreef duurt het nog twee weken voordat ik hem krijg. Dan zal ik niet direct dezelfde dag ermee aan de slag gaan, het dagelijkse werk gaat gewoon door. Het zal neerkomen op een vrijdagwerkje waarschijnlijk, dus de 20e. Het Beta stadium zijn we dan al voorbij.

Qua bedrijfskritisch: het valt in die zin nogal mee. Ik heb momenteel een iMac tot mijn beschikking en die is ook niet meteen de volgende dag weg. Ik moet mijn dagelijks werk kunnen doen (software engineer) en pas als ik alles goed heb ingericht en tevreden ben en ik het zelf aangeef gaat de iMac weg. Alle code staat in Git dus ik raak sowieso niets kwijt. Documenten heb ik maar beperkt dus die gaan gewoon even via een stickje over. Zolang ik mijn belangrijkste applicaties (LAMP, Netbeans, Workbench) stabiel kan draaien ben ik al lang blij. Als ik dan hooguit een weekje - misschien 2 op een RC moet draaien lijkt me dat geen heel groot probleem. Als ik het zo lees krijg ik meer gedoe als ik eerst op 17.10 ga zitten en dan over moet op 18.04 dan dat ik korte tijd op een RC zit.

Dingen als Firefox en Thunderbird draaien al weet-ik-hoe-lang op Ubuntu, dus daar verwacht ik ook niet zoveel issues mee.

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/04, 15:45:00 »
Een Release Candidate heeft duidelijk al een andere status dan een beta.

Geloof ik meteen. Maar die komt pas 19 april.
Nu is het toch echt nog een beta welke nog steeds de nodige serieuze bugs kan bevatten.

Dat verzin ik niet zelf.  ^-^ Al deze informatie komt van Ubuntu.org zelf. Dus als je het er niet mee eens bent kun je beter met hen in discussie gaan over deze informatievoorziening en niet met mij.

Nogmaals dat release lijstje.
Citaat
The release date for Ubuntu 18.04 LTS is out as well. Here it goes:
    30th November: Feature Definition Freeze
    4th January: Alpha 1 release
    1st February: Alpha 2 release
    1st March: Feature Freeze
    8th March: First beta release
    5th April: Final beta release
    19th April: Final Freeze
    26th April: Stable Ubuntu 18.04 LTS release
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/04, 16:38:30 »
Waarom ga je toch overal telkens een (onzinnige) discussie over aan door overal tegenin te gaan?? Heb ik je iets misdaan of zo?
Hou het aub gewoon gezellig.  =D

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/04, 16:48:01 »
Het gaat toch om de juiste informatieverstrekking voor iedereen? Of niet soms?
Het is toch gewoon een beta.

Hoe vaak wordt mijn informatie wel niet terecht wat bijgeschaafd. Dan ga ik toch ook niet elke keer lopen moeilijken.

Moderator edit: zucht..........
« Laatst bewerkt op: 2018/04/05, 09:23:32 door Ron »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/04, 18:10:03 »
Het is toch gewoon een beta. Dat staat er toch gewoon.
De vraagsteller krijgt zijn nieuwe computer pas over een week of 2, dan is het inmiddels een RC

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/04, 18:32:39 »
Lees eens goed, relaxed en afstandelijk het ganse draadje over, en oordeel dan.

Misschien moet je zelf nog eens goed lezen.
Het gaat over "over twee weken" wat gisteren geplaatst is. Jouw reactie was bevestigend voor Ronaldus die het over "nu" en "18.04" heeft.
Ten eerste is "nu" nog een beta, en of de RC er "over twee weken" zou zijn komt ook net niet uit en dus alsnog beta.
Daarnaast bevestig jij Ronaldus die het heeft over upgraden vanuit 18.04 terwijl het gebruikelijke advies niet upgraden is maar herinstalleren.

Tevens corrigeerde ik mijn eerste reactie al lichtelijk waardoor dat wat ik eigenlijk bedoelde zoals hierboven beschreven mij allang duidelijk en ik nergens meer over discussierde.

Geloof ik meteen. Maar die komt pas 19 april.
Nu is het toch echt nog een beta welke nog steeds de nodige serieuze bugs kan bevatten.

En pas daarna begin jij kinderachtig na te trappen als zou ik nog steeds discussiëren, waar zoals wel blijkt helemaal geen sprake van is.
Dus onterecht op de man.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/04, 18:35:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/04, 18:33:51 »
Dat klopt helemaal, maar Partyrabbit gaat er van uit dat een RC candidate hetzelfde is qua risico op fouten en onafgewerkte elementen als een beta versie.
Citaat van: Partyrabbit
Citaat van: vanadium
    Ik beaam wat Ronaldus aangeeft: een RC kandidaat is zeker al veilig: dit zijn versies die "zo goed als klaar zijn". Er is weinig kans dat daar nog grote "showstoppers" inzitten. Die evolueren dan met de updates mee naar de publieke versies.
Dat betwijfel ik. Want het blijft een béta versie en dat is natuurlijk niet voor niets. Béta, ook wel genoemd een testversie. (hadden we het al eerder over rondom 17.10)


Offline ajjp

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/04, 19:30:03 »
Mannen, kunnen jullie stoppen, of moet ik de moderator erbij roepen ...?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/04, 19:49:57 »
Pffff, wat is dat hier de laatste tijd?

Sign o' the times? Zelfs een computerforum kan niet meer zonder heisa.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/04, 20:21:23 »
Dat klopt helemaal, maar Partyrabbit gaat er van uit dat een RC candidate hetzelfde is qua risico op fouten en onafgewerkte elementen als een beta versie.
Citaat van: Partyrabbit
Citaat van: vanadium
    Ik beaam wat Ronaldus aangeeft: een RC kandidaat is zeker al veilig: dit zijn versies die "zo goed als klaar zijn". Er is weinig kans dat daar nog grote "showstoppers" inzitten. Die evolueren dan met de updates mee naar de publieke versies.
Dat betwijfel ik. Want het blijft een béta versie en dat is natuurlijk niet voor niets. Béta, ook wel genoemd een testversie. (hadden we het al eerder over rondom 17.10)

Jongen. Die uitspraak heb ik in de eerstvolgende reactie daarna gecorrigeerd.
En dat ik dat gecorrigeerd heb heb ik net voor deze reactie ook nog duidelijk aangegeven en moet je dus allang duidelijk zijn. En ook nog uitgelegd dat mijn reactie vooral voort kwam door de verwijzing naar "nu" en "betaversie".
« Laatst bewerkt op: 2018/04/04, 20:57:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/04, 20:35:43 »
Ik dank dat de vraag van de OP hier voldoende werd beantwoord. Tenzij de OP verdere vragen heeft, is deze topic opgelost.

Offline GerB

  • Lid
Re: Upgraden naar 18.04 LTS?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/05, 09:21:09 »
Zoals ik al 2x schreef; ik ga pas na het beta stadium hiermee aan de slag.

Mijn vraag is inderdaad beantwoord, dank aan allen voor het meedenken.