Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere processors tegelijk?  (gelezen 2873 keer)

Meerdere processors tegelijk?
« Gepost op: 2009/08/01, 14:33:52 »
Hoi!

Heb gisteren een pruts pentium 4'tje gekocht om wat meer over hardware te weten komen.
En ik voreg me af of het eigenlijk uberhaupt mogenlijk is om meerdere processors te laten samenwerken.

Dan heb ik het niet over de techniek van Core 2 duo enzo. Maar écht laten samenwerken, om zo bijvoorbeeld in totaal 10Ghz te behalen?

De koeling even buiten beschouwing gelaten. :)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/01, 16:55:03 »
Ja, dat kan met een zogenaamd Dual Socket systeem. Dit zijn moederborden met twee sockets voor processors. Maar dit kun je niet met een Intel Pentium 4 processor. Namelijk omdat deze niet bestaan voor Socket 478 en Socket 775. Deze moederborden, zijn op het moment alleen maar beschikbaar voor de Sockets van High End processors als de Intel Xeon en de AMD Opteron ( Socket F ).

De enige " gewone " processoren waarmee dit mogelijk is waren Intel Pentium 3 / Celeron processoren.

Ik kan je wel niet vertellen of hier identieke processors voor nodig waren.

Linux en BSD ondersteunen deze configuraties ideaal.

Trouwens, bedoel je een cluster ? Dat is namelijk een heel ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/01, 16:57:13 door Joshua822 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/01, 16:56:47 »
Euhm, je gaat de snelheid van systeem niet verdubbelen met een extra cpu he. Je gaat alleen taken kunnen verdelen over de cpu's. Dus 1 taak heeft nog steeds maar de beschikking over de snelheid van 1 cpu.
Maar er bestaan inderdaad wel moederborden voor meerdere cpu's.
Zoek maar is naar dual socket mainboards.

Edit zoals Joshua822 zegt

Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/01, 16:59:56 »
Is er Ubuntu software die je kunt gebruiken om te clusteren?

Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/01, 17:06:26 »
Aha, alvast bedankt

Maar, het geen Siegi zegt is net wat ik wel wil. Ik weet dat je door 2 processoren je taken gewoon verdeeld over die 2 aanwezige processoren, maar ik wil dat ze samen eenzelfde taak doen. Eigenlijk zoals supercomputers, die voeren bijvoorbeeld een hele grote berekening uit aan de hand van meerdere processoren in 1 computer, toch?

Ik weet niet of clusteren echt een oplossing is, omdat dat meestal over meerdere computers gaat op fysiek verschillende plaatsen, ik zou ze graag in dezelfde kast houden.

Die "dual socket mainboards", is dat nu voor verschillende processoren op 1 taak, of gewoon om een dualcore te maken?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/01, 17:08:26 door Carharttguy »

Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/01, 17:10:41 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Meerdere processors tegelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/01, 18:33:03 »
Als je het zo wil zeggen het is gewoon een dual core, twee kernen.

Of een programma/berekening meerdere cpu's kan gebruiken hangt gewoon af van de manier waarop het programma geschreven is. Als het programma meerdere threads aanmaakt dan het besturingsysteem ervoor zorgen dat de threads over de verschillende kernen/processoren verdeeld worden.
Bedenk wel dat het schrijven van programma's die efficient meerdere cores gebruiken een stuk moeilijker is.