Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op USB HDD  (gelezen 595 keer)

robke1689

  • Gast
Ubuntu op USB HDD
« Gepost op: 2009/04/23, 20:58:48 »
Om Ubuntu uit te proberen heb ik deze geïnstalleerd op een externe USB HDD. Mijn interne HDD bevat Vista.
Het lukt mij niet om Ubuntu op te starten. Niet middels de bios settings booten vanaf removable en ook niet middels Easy BCD. Vista ziet bij schijf beheer de externe HDD maar in Easy BCD is deze niet te selecteren als opstart schijf voor Ubuntu.

Heeft hier iemand enige ervaring mee en eventuele oplossingen/handige tips?




Re: Ubuntu op USB HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/23, 23:51:53 »
Voor uit te proberen is een OS op een USB schijf zetten wel mogelijk, echter voor een vaste installatie is dit niet aan te raden.
Wat ik zo snel even kan bedenken is dat Grub naar de MBR van je USB schijf is geschreven.Wat je kan doen is in de BIOS de USB schijf als eerste boot optie neer te zetten. Wil je dit niet, probeer dan de Grub eens naar de MBR van de Interne HD te schrijven,.
Start van een Ubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub Dit even voor de zekerheid.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.