Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikers rechten  (gelezen 1760 keer)

Gebruikers rechten
« Gepost op: 2008/10/26, 11:44:23 »
Ik heb een probleem met rechten. Op mijn server heb ik bepaalde mappen van verschillende gebruikers.

Als ik onder sftp inlog (in een shell) dan kan ik bepaalde mappen toewijzen aan bepaalde gebruikers. Ook met een FTP client gaat dat prima en ik kan zien aan welke eigenaar welke map toebehoord.

Maak ik nu een ssh connectie dan kan ik als gebruiker martin (beheerder van de computer) alle mappen zien
en mijn mappen openen en niet die van de andere gebruikers. Zo hoort dat ook. Alleen het gekke is
dat alle mappen toebehoren aan petra. Maar dan werkelijk ook alle mappen, en dat wil ik niet want ik ben de beheerder van het systeem.

Waarschijnlijk komt dit doordat de gebruikers id van de gebruikers verschillen van de desktop PC met de server.

Mijn gebruikers id op de PC is 1000 en op de server 1001
die van petra op de pc is 1001 en op de server 1002.

Het makkelijkste zou zijn om de gebruikers id op de PC te veranderen, maar hoe doe ik dat want dat krijg ik niet voor elkaar.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Gebruikers rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 14:03:04 »
Als je via een ssh shell inlogt, dan zie je gebruikers zoals die gekend zijn op de server. Zoals jij het beschrijft, gaat het precies over een sshfs mount dan over een ssh shell. gaat het hier wel degelijk over een remote shell, i.e.

ssh user@server

Gebruikers rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 14:33:34 »
Het gaat inderdaad over een mount. Heb verschillende gebruikers die doorverwijzen naar een directory die gemount is op een van de twee schijven.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Gebruikers rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 15:08:40 »
Dan is dat het normale gedrag. Een beetje storend, maar niet meer dan een "estethisch" probleem. In jou gemounte directories die er uitzien alsof ze van petra zijn, zal petra niet kunnen schrijven.

Gebruikers rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 15:52:05 »
Nee dat klopt wel, alleen kreeg ik uit mijn eigen directorie soms geen toestemming.

Ik heb het opgelost door op mijn server de gebruikers id gelijk te zetten met mijn pc. Is wat om over na te denken als mijn ander pc's in huis ook allemaal naar Ubuntu gaan.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline rja

  • Lid
Gebruikers rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/26, 20:11:00 »
Dan verander je de eigenaar toch ?

En trek je userid gelijk op die machines.

Met find kun je, de files vinden waar die gebruiker eigenaar van is.

sudo find . -user 1000 > user.lst

Controleer of er geen files tussen zitten, ik ben bijvoorbeeld eigenaar van 2 files in /dev/ dat lijkt me niet bedoeling, dat je die aanpast en . en .. wil je ook niet aanpassen

Als de lijst klopt.

Kun je die aanpassen met bijvoorbeeld.

sudo xargs