Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slecht geluid in Skype/Xubuntu 14.04 32 bits  (gelezen 568 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
Slecht geluid in Skype/Xubuntu 14.04 32 bits
« Gepost op: 2016/01/10, 12:55:05 »
Beste Ubuntuvrienden,
Mijn moeder van 88 jaar maakt gebruik van een Acer Extensa laptop type 5230. Die is al een jaar of 6 of 7 oud, maar doet het nog uitstekend. Op die laptop draait Xubuntu 14.04 (32 bits) vrijwel zonder mankeren.
Echter, mijn moeder wil graag skypen. Dat heeft ze ruim een jaar gedaan en het ging vaak goed, maar regelmatig waren er problemen met het geluid. Het was dan een kwestie van Pulseaudio openen om de instellingen weer eens te herstellen en dan ging het vervolgens weer een tijdje goed.
Ongeveer een half jaar geleden lukte het me niet meer om het geluid weer goed te krijgen. Het is mogelijk dat het probleem is ontstaan na een update van Xubuntu, maar dat weet ik niet meer. Het vreemde is dat het testgeluid en de "testcall" in Skype wel functioneren, maar met heel zacht geluid en ik krijg het met geen mogelijkheid harder. Ik heb al eens Pulseaudio opnieuw geïnstalleerd en idem met Skype - zonder resultaat. Mijn moeder gebruikt nu "hangouts" van Google, zonder enig probleem.
Maar toch is het voor haar handig om ook Skype tot haar beschikking te hebben. Ik heb al gekeken op "Computertip Ubuntu" en op heel wat forums, maar een eenvoudige oplossing heb ik niet gevonden. Ik heb nu maar Mint geïnstalleerd naast Xubuntu en in Mint werkt Skype (tot nu toe) zonder problemen. Maar deze oplossing met een dual boot is niet echt handig.
Heeft iemand een idee? Zou het een bug in Xubuntu zijn? Moet ik er mee naar Canonical?
Harm Menger.
 

Offline jolo

  • Lid
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Slecht geluid in Skype/Xubuntu 14.04 32 bits
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/11, 00:26:29 »
Mijn ervaring, ook op  Windows machines is dat hangouts in 9 van 10 gevallen beter is dan Skype. Dus dat hangouts beter werkt dan skype op wat voor machine dan ook is niet geheel erg vreemd..
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Hmenger

  • Lid
Re: Slecht geluid in Skype/Xubuntu 14.04 32 bits
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/12, 23:22:51 »
Wat, denk ik, ook speelt, is dat Skype van Microsoft is. De belangstelling van Microsoft voor de compatibiliteit van zijn producenten met Linux is, zacht gezegd, niet overweldigend.
Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag. Ik laat weten of het lukt, maar dat kan even duren (ik zit niet dagelijks aan de laptop van mijn moeder).