Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: voor de fotografen onder ons  (gelezen 7692 keer)

Offline liawim

  • Lid
voor de fotografen onder ons
« Gepost op: 2010/12/27, 12:28:32 »
Hallo,

1. Ik ben al een tijdje bezig verschillende programma,s voor fotografie te combineren om zo dicht mogelijk bij adobe photoshop elements in de buurt te komen. maar kom wat problemen tegen. Ik schiet in Raw en beheer de fotoś in f-spot. Omdat ik dan uiteraard de foto tot de perfectie wil aanpassen en verscherpen open ik gimp. pas de foto in raw aan. maar nu wil ik de foto opslaan. ten eerste kan ik dan al niet opslaan als .NEF(nikon). en ten tweede krijg ik de foto niet terug in f-spot. (wordt wel opgeslagen onder afbeelding) maar moet de foto dan eerst weer opnieuw importeren. Behoorlijk omslachtig en tijdrovend. Met Photoshop krijg wel de bewerkte foto naast  het origineel, wanneer ik de foto in de editor opsla.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hier wel een goede combinatie van programmaś voor die goed op elkaar afgestemd zijn. Waarom word dit niet gecombineerd aangezien het lijkt dat f-spot een replica van photoshop organizer is en gimp een replica van photoshop editor?

2. Daarnaast ben ik nog op zoek naar een programma waarmee ik collages kan maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/27, 12:55:21 »
Het is normaal dat je niet terug als *.NEF kan opslaan. Ook in photoshop zal je bewerkte beeld nooit terug als .NEF bewaard worden.

De éérste stap in je workflow is het "ontwikkelen" van je .NEF tot een afbeelding met behulp van UFRaw of Darktable. Daarna kan je de foto eventueel verder bewerken met Gimp of iets anders.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/27, 13:23:20 »
Als je op zoek bent naar een collage programma zoals ScrapbookMax, dan kan je het helaas vergeten.
Ook wij zoeken zoiets voor Ubuntu, maar het is er gewoon niet.
Het enige is om vrij complex met Gimp, Scribus of Krita aan de slag te gaan, echter dit is veel omslachtiger om er een mooie Scrapbookpagina van te maken.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/27, 16:26:19 »
Het is normaal dat je niet terug als *.NEF kan opslaan. Ook in photoshop zal je bewerkte beeld nooit terug als .NEF bewaard worden.

Dat is wel degelijk mogelijk wanneer ik in photoshop editor in de raw bewerker bijv. witbalans en belichting aanpas, word de afbeelding ook in de organizer aangepast. t,is dan ook nog steeds een NEF afbeelding. Maar als je er een andere bestandsextensie van maakt. komt die als kopie of versieset in de organiser. Maar beide is niet mogelijk met f-spot en Gimp.

Offline vanadium

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/27, 16:51:25 »
Dat wordt dan zeer waarschijnlijk niet als NEF ogeslagen. Wel worden hier wellicht de instructies opgeslagen (in een bestand of in een database) van hoe die NEF te ontwikkelen. Met UFRaw gaat dat helemaal niet: het enige wat dat doet, is een raw bestand ontwikkelen. Maar kijk eens naar Darktable. Dat is een uitgebreider programma, tevens met beheersfuncties, en wellicht kan dat programma per foto wel de instellingen bijhouden. Zelf ken ik Darktable niet: voor het ogenblik hou ik het nog, voor de beperkte keren dat ik raw gebruik, bij UFRaw.

fspot kan inderdaad wel raw formaten beheren, maar geen aanpassingen ervan als dusdanig bijhouden. Je moet dan al inderdaad een tiff of een png versie van een bewerking te bewaren om dat als een "versie" beschikbaar te houden. Shotwell, het nieuwe standaard fotobeheerprogramma van Ubuntu 10.10, kan dat ook niet.

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/27, 16:57:35 »
oke zal ik darktable proberen dan kom ik er nog op terug wat we hier mee kunnen.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/27, 20:08:11 »
Darktable slaat de bewerkingen op in een zogenaamd sidecar (zijspan) bestand te herkennen aan de extensie XMP.
Dit zijn zeer kleine bestandjes. De RAW afbeeldingen zelf worden niet bewerkt. M.a.w. het origineel wordt niet aangetast.
 

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/28, 12:46:44 »
Darktable ziet er wel gelikt uit. Een soort replica van lightroom van adobe. wel even een gepuzzel hoe dit alles werkt ga nu eerst even de manual doornemen. Kom er weer op terug.

gr. wim

Offline Ramana

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/28, 16:14:43 »
Digikam kan ook met RAW overweg.  :)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/28, 19:28:41 »
Darktable ziet er wel gelikt uit. Een soort replica van lightroom van adobe. wel even een gepuzzel hoe dit alles werkt ga nu eerst even de manual doornemen. Kom er weer op terug.

gr. wim

Darktable is idd een mooie tool die lijkt op Lightroom !! Hier en daar beetje langzaam ondanks mijn super snelle computer. Het is ook nog maar versie 0.7
Proberen waard
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/30, 16:26:04 »
Ben even aan het stoeien geweest met darktable maar tis toch te beperkt. photoshop elements heeft toch alles in een wat goed op elkaar afgestemd is. Ik overweeg om win7 in een virtualbox te draaien en daar PSE op te installeren. GA wel de ontwikkeling van darktable en gimp in de gaten houden.

gr. Wim

Offline vanadium

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/30, 16:39:18 »
Beter in dual boot blijven, dan. Anders nog wat moeite doen. Na hoogstens een weekje tandenknarsen ben je Photoshop elements vergeten.

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/31, 09:40:22 »
Heb die programma,s al aardig onder de knie, maar ik mis echt het totale plaatje van fotobeheer, uitgebreide bewerking, en het maken van collages, fotoboeken, etc,etc. Het zou super zijn als bijv, gimp, f-spot en shape samen zouden gaan in een programma. op zich is er niks  mis met deze programma ze zijn alleen niet goed op elkaar afgestemd.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/02, 14:27:07 »
Alle programma's hebben sterke en zwakke kanten.

Linux kwam ook langere tijd spartaans over. Nu gaat het flink vooruit.
Zo ook met Darktable. Maar niet alleen de gui (grafische gebruikersinterface) is van belang
ook de resultaten zijn van belang. Wat Darktable presenteert is gelijkwaardig en misschien soms ook beter als
DPP (Canon's eigen software) welke ook gratis (als je een Canon camera kocht) is.

Ja, ook ik kijk met een gekleurd brilletje. Darktable is de moeite waard, bevalt mij persoonlijk beter dat UFRaw.
Shotwell bevalt me nu nog beter als het gaat om archivering (inlezen van de mappen en terugvinden van de afbeeldingen)
Ik gebruik versie 0.8.0 in een Ubuntu omgeving.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/02, 14:27:48 »
en nog een screenshot

Offline Jenske

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/02, 16:04:58 »
Ik werk al enkele jaren met NEF's in Digikam en bewerk (soms) vooraf in Ufraw. Gaat perfect.
Als ik moet vignetteren, contrast oprekken in een beperkt gebied en dergelijke gebruik ik GIMP met de Zone-extensie.

Werkt perfect.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline liawim

  • Lid
Re: voor de fotografen onder ons
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/03, 00:11:59 »
Digikam heeft helaas geen verscherping (onscherp masker) in zijn raw bewerking. ook vind ik de keuze in de witbalans beperkt(ja, ja ik weet het direct goed instellen in de camera.... maar toch!!!). daarnaast ben ik verplicht om de afbeelding in een ander bestandsformaat op te slaan en dat is nou net wat ik niet wil. (geld voor alle fotoprogrammas in linux).