Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3drad game engine via Wine?  (gelezen 8943 keer)

Offline danicrem

  • Lid
3drad game engine via Wine?
« Gepost op: 2010/02/02, 23:01:08 »
Ik ben net overgestapt naar Ubuntu (eindelijk werkt mijn Wireless), maar nu is het zo dat ik een game ontwikkelaar ben en gebruik maak van een gratis DirectX game engine: 3drad (www.3drad.com). Nu heb ik Wine geinstalleerd, maar het lukt me niet om 3drad te draaien (wel notepad, wat ook handig is...). Het zal dus wel liggen aan het gebrek aan DirectX 9b op mijn Ubuntu.

Aangezien dit het game forum is, neem ik aan dat er velen zijn hier die er in geslaagd zijn om DirectX te draaien via Wine. Zou iemand mij een uitleg kunnen geven betreffende de installatie (op super noob niveau)?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 23:23:40 »
Wine zal de DirectX-instructies vertalen naar openGL-instructies, indien de desbetreffende DirectX-applicatie aan het draaien kan worden gebracht (niet elke applicatie zal werken).

Ik raad je ten zeerste aan om Windows en Ubuntu naast elkaar te blijven draaien, als je windowsgames en andere DirectX-applicaties wilt blijven draaien.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/02, 23:26:35 door Peter »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/03, 01:07:48 »
Als je ook games voor Ubuntu wilt gaan ontwikkelen zou ik toch van DirectX (Windows only) afstappen en over gaan op OpenGL, wat cross platform is (en dus op alle besturingssystemen werkt). Een aardig gratis game engine waar je dan naar kunt kijken is: http://www.panda3d.org/ (ondersteunt zowel DirectX als OpenGL, met dezelfde code)

Wil je toch bij DirectX en Windows als game platform blijven, dan raad ik net als Peter aan om een dualboot te gebruiken. Zodra je gaat developen en testen, start je Windows. Voor alle andere activiteiten kun je Ubuntu starten.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy


Dit is een lopend topic over de verschillen tussen OpenGL en DirectX
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/'why-you-should-use-opengl-and-not-directx'/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline danicrem

  • Lid
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/03, 11:17:20 »
Probleem is dat ik niet met mijn Windows 7 kan werken omdat deze constant vastloopt. Dat is de rede waarom ik over ben gestapt op Ubuntu.
Ik heb op youtube een filmpje gezien hoe je DirectX 9 kan installeren met Wine, maar de resolutie is zo slecht dat ik de letters niet kan lezen. Het gaat ook allemaal erg snel.

3drad is daarnaast a one of a kind. Zo simpel games maken, dat kan niet met een andere engine. Het is een echte klick and play engine.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/03, 12:07:44 »
Probleem is dat ik niet met mijn Windows 7 kan werken omdat deze constant vastloopt. Dat is de rede waarom ik over ben gestapt op Ubuntu.
Ik heb op youtube een filmpje gezien hoe je DirectX 9 kan installeren met Wine, maar de resolutie is zo slecht dat ik de letters niet kan lezen. Het gaat ook allemaal erg snel.

3drad is daarnaast a one of a kind. Zo simpel games maken, dat kan niet met een andere engine. Het is een echte klick and play engine.

DirectX is wel te installeren via wine, maar dat wil niet zeggen dat het verder goed draait. Vooral bij het developen van games wil je dat de compabiliteit 100% is. Anders ben je straks goede code aan het schrijven, maar zie je dat het spel niet werkt. Kom je er na uren bugs zoeken erachter dat het toch aan de implementatie van Wine ligt. Of andersom je spel werkt perfect in Wine, maar wil je het op windows gaan spelen, dan kan er ook vanalles mis gaan.

Mijn mening, maak een keuze
1. Windows7 (of een andere, als die niet crashen) samen met 3drad (Ubuntu kun je dan nog steeds gebruiken voor alledaagse taken)
2. Ubuntu met OpenGL en een ander game framework (bijv Panda3D).

Voor de 2de optie zul je tijd moeten investeren, je moet namelijk een nieuw framework leren kennen. Het voordeel is dan weer dat je een multiplatform spel hebt. Ik ben zelf pas begonnen met Panda3D en heb verder geen ervaring met andere game engines (behalve heel even Unreal Development Kit op Windows) dus kan deze niet goed vergelijken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/03, 19:01:54 »
Je zegt dat windows 7 continu vast loopt, maar je wilt wel games gaan ontwikkelen? Sorry maar het lijkt me verstandiger om eerst te weten hoe je je computer "op orde" houdt, voordat je iets gaat ontwikkelen.

Offline danicrem

  • Lid
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/03, 21:11:44 »
Citaat
Je zegt dat windows 7 continu vast loopt, maar je wilt wel games gaan ontwikkelen? Sorry maar het lijkt me verstandiger om eerst te weten hoe je je computer "op orde" houdt, voordat je iets gaat ontwikkelen.

Leuk hoor...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/03, 23:09:29 »
Hier kun je meer vinden over de huidige status van DirectX in Wine
http://wiki.winehq.org/DirectX-ToDo
http://www.winehq.org/site/status/directx

Even een echt antwoord op de vraag HOE kun je het installeren.
>> Niet, omdat het er al ingebakken zit. werkt de game engine niet in de standaard wine dan kun je overwegen om een nieuwere versie van wine te installeren dan standaard op Ubuntu zit.

Let wel, bij elke upgrade van wine kunnen er weer functies toegevoegd worden, maar er kunnen tussentijds ook functies niet meer werken. Je bent er dus nooit zeker van dat het resultaat elke keer hetzelfde is.

Nogmaals mijn tip om tussen de 2 andere opties uit mijn vorige post te kiezen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/04, 15:09:19 »
Citaat
Je zegt dat windows 7 continu vast loopt, maar je wilt wel games gaan ontwikkelen? Sorry maar het lijkt me verstandiger om eerst te weten hoe je je computer "op orde" houdt, voordat je iets gaat ontwikkelen.

Leuk hoor...

Het was niet denigrerend bedoeld. Maar een continu vastlopende Windows betekent meestal dat je het OS niet "schoon" genoeg houdt.

Verder raad ik aan om Ronnie's eerdergenoemde 2 opties te overwegen.

Offline danicrem

  • Lid
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/04, 22:27:48 »
Ah, ik pruttel wel even door met Windows. Ik zal ook even kijken of die nieuwere Wine het doet. Als het gaat om een "vuil" systeem: het is een nieuwe laptop en het probleem zat er al van het begin in.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/04, 23:23:30 »
Ah, ik pruttel wel even door met Windows. Ik zal ook even kijken of die nieuwere Wine het doet. Als het gaat om een "vuil" systeem: het is een nieuwe laptop en het probleem zat er al van het begin in.

Oh dat had ik ook met Vista op mijn flaptop. Gebruik van CCleaner en twee programma's voor register- en hardeschijfdefragmentatie leidde ertoe dat ik toch wel erg schrok van hoe "vuil" windows op dat moment was: echt gigabytes aan tijdelijke bestanden die weg hadden moeten geruimd, fragmentatie van harddisk en register, echt een meukzooi was het al na de eerste start.
Ik kan je niet garanderen dat de soepelheid perfect wordt, maar er zal wat terreinwinst kunnen worden geboekt als je er eens naar kijkt. Want als je 3dRad wilt gebruiken kun je niet om Windows heen, denk ik zo.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/08, 10:15:51 »
Ik ben zelf een Ubuntufan. Maar software ontwikkelen dat alleen op Windows "hoort" te draaien (directx) zou ik ook echt op Windows ontwikkelen ;)
Het is gewoon wat Ronnie zegt. Dit soort dingen zullen op Ubuntu nooit zo lekker werken als op Windows. Misschien pas wanneer directX open source wordt, zodat de Ubuntu/linux mensen er goede ondersteuning voor kunnen bouwen. Als ik in mijn glazen bol kijk zie ik daar helaas niets over.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline danicrem

  • Lid
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/08, 20:49:35 »
Ik heb het nu werkend...met een virtueel Windows XP systeem op mijn Ubuntu. Het lukt me om directX programma's te draaien.

Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/09, 14:21:40 »
Ik garandeer je dat het niet ideaal werkt. VirtualBox's DirectX is verre van perfect.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 14:36:02 door Cumulus007 »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/09, 14:34:35 »
Ik garandeer je dat niet niet ideaal werkt. VirtualBox's DirectX is verre van perfect.
"niet niet". Kun je tegen elkaar wegstrepen, dus het werkt WEL ideaal volgens jouw :P

edit: ik snap wat je WEL bedoelt, en ben het daarmee eens.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline lieuwex

  • Lid
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/25, 20:58:51 »
Je zegt dat windows 7 continu vast loopt, maar je wilt wel games gaan ontwikkelen? Sorry maar het lijkt me verstandiger om eerst te weten hoe je je computer "op orde" houdt, voordat je iets gaat ontwikkelen.

Maar dat is windows... ;)
Medion Akoya Desktop, Ubuntu 9.10, 4 GB ram, 1 TB Hardeschijfruimte, Nvidia GeForce 230, Logitech G15 Keyboard.
Linux User: 505585 Linux Machine: 416504

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 3drad game engine via Wine?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/27, 14:29:39 »
Toch scheelt het enorm als je zelf onderhoudswerk doet aan het OS. De meest dwarse Windowscomputers zijn ook het slechtst onderhouden. Je kunt dan wel zeggen "dat onderhoud zou niet nodig moeten zijn", maar toch...