Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: herstelwindows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2 (herstelpartitie)  (gelezen 6043 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een nieuwe tip die sommigen van jullie misschien kunnen gebruiken:
Citaat
25. Veel computers hebben een "verborgen" herstelpartitie op de harde schijf, om Windows schoon terug te kunnen zetten naar zijn fabrieksinstellingen. Die partitie is niet zichtbaar in Windows, maar wel in Linux. Op zich is dat geen probleem.

Maar lastig is wel, dat de herstelfunctie ook zichtbaar is in het Grubmenu (het opstartscherm, waar u kunt kiezen welk besturingssysteem u wil opstarten). Een foute opstartkeuze is snel gemaakt....

U ziet dan namelijk een extra Windows-opstartmogelijkheid, genaamd Windows NT/XP/2000 of Windows Vista (afhankelijk van welke "motor" de fabrikant heeft gebruikt voor het herstelprogramma: deze motor kan zelf een andere Windowsversie zijn dan de Windows die hij herstelt!).

Om dat herstelprogramma te verwijderen uit het Grubmenu van Grub2, kunt u het volgende doen:

- Start Ubuntu.

- Koppel de herstelpartitie aan (klik erop)

- Zoek naar het bestand genaamd ntldr (NTLoader, oftewel de opstartlader van deze "herstelwindows"). Verander de naam van het bestand ntldr in ntldrx

Daarna (nog steeds in Ubuntu): Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes verschijnen, dat hoort zo.

De vermelding in het Grubmenu is daarmee weg. Mocht u de herstelwindows ooit willen gebruiken, dan hoeft u alleen maar ntldrx weer te hernoemen naar zijn oude naam ntldr. Daarna weer sudo update-grub doen, en u kunt de herstelwindows starten vanuit het Grubmenu.

Ook hier terug te vinden:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he

Succes!  :)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Daar zit inderdaad iets in.

Aan de andere kant: ik heb het meegemaakt, dat alleen al het *starten* van de herstelwindows een probleem veroorzaakte: Grub werd vervangen door NTLoader in de MBR.

Dus zelfs al koos ik bij het verschijnen van de vraag: "Wilt u Windows herstellen? Dit zal alles wissen" voor "afbreken". Grub was naar de haaien en ik moest toen toch nog Grubherstel doen via de Live-USB.

Enfin, het blijft een persoonlijke keuze. Jammer genoeg is het in Grub 2 niet meer zo makkelijk als in de oude Grub, om een blijvende ingreep te doen in het Grubmenu.... Vroeger kon je simpelweg eenmalig een # plaatsen voor de regel met de herstelwindows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enig idee waarom ze het zo moeilijk gemaakt hebben?
Net zoals de Xserver. Daar kon je ook het een en ander in veranderen, maar later in de nieuwe versie niet meer.

Helaas, ik weet het niet....  :(

We kunnen alleen maar hopen, dat er ooit weer eenvoudige middelen komen om de automatische instellingen handmatig bij te stellen. Zowel voor Grub als voor Xorg....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Op mijn laptop is die partitie niet zichbaar in Grub.
Wel, wanneer je Windows kiest, komt de vraag welke Windows (XP is geïnstalleerd, maar op de partitie staat de installer van Vista !).
Heb ik nu een uitzondering, of ligt dit aan XP ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Ook ik had de hersteloptie in het GRUB2 menu staan en heb het op iets andere wijze verwijderd.
zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grub2-opstartmenu-aanpassen/msg541384/#msg541384

Het lijkt mij in lijn der verwachting dat in een komende optie van
Systeem>Beheer>Opstart-manager
de mogelijkheid bestaat om het daar aan te passen.

Op mijn laptop is die partitie niet zichbaar in Grub.
Wel, wanneer je Windows kiest, komt de vraag welke Windows (XP is geïnstalleerd, maar op de partitie staat de installer van Vista !).
Heb ik nu een uitzondering, of ligt dit aan XP ?
Schande Ron dat jij nog met die zooi werkt, jij moet toch beter weten. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

@ MRIG was oa. al ontdekt in dit draadje ;
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/na-unr-installatie-een-vreemde-opstart-menu/
 =D
door dame en heren. Ondertussen is daar een andere draai aan gegeven middels een bootini hackje.
Neemt natuurlijk niet weg dat een hidden bootable partitie, die bijvoorbeeld door drive image
en bijbehorend menu van powerquest toch vrolijk blijft opduiken.

En dan helpt de beschrijving die jij hebt gemaakt/gevonden wel. Ik heb ook nog een 3 stappenplan
gevonden met nog meer quick and dirty hack geweld. Wachten is op wat uitbreidingen in (inderdaad)
startupmanager, waar je dat gewoon zou kunnen aanvinken oid., enfin wachten we maar weer af.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het is inderdaad een oplossing in de categorie "snel maar vuil"... Zoals mrGee al heeft gezegd: hopelijk wordt startupmanager binnenkort uitgebreid met meer functies.  :)

Nu heb ik een fijn Acer Travelmate 3002WTMi laptopje met een intern geheugen van 1,5 Gb. Er blijkt ook zo´n herstelpartitie op te staan. Is sda1; dus ook opstartpartitie. Ik heb dit pas ontdekt nadat ik er zonder problemen Ubuntu 10.04 op had gezet. In Grub2 zag ik plots de vermelding staan.
Ik wil die partitie (in afwijking van wat hierboven is beschreven) WEL kwijt.
Dus: ik ga hem bij een bestaande WinXP partitie voegen. Dat doe ik met de Gparted live cd.
maar wat dan???....
Ben dan Grub natuurlijk (deels) kwijt; maar ook de WIndows-opstarter is er uit.
Ik wil dit oplossen door eerst de Windows herstelprocedure te volgen en daarna Grub erop te zetten.
Of kan ik beter na Win herstel geheel Ubuntu compleet herinstalleren. Ik heb die er pas net opstaan en die 100Mb updates binnenhalen is ook zo weer gepiept.
Wie weet raad? Of zijn er nog betere methoden beschikbaar?
Opstartmanager kan ik er nog niet voor gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 16:45:19 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik wil die partitie (in afwijking van wat hierboven is beschreven) WEL kwijt.

In dat geval is verreweg de veiligste oplossing (en ook de makkelijkste en snelste): formatteer hem alleen. Niet vernietigen of samenvoegen dus. En gebruik 'm vervolgens voor gegevensopslag.

Pjotr bedankt voor je tip. Zal het eens uitproberen.
Was al blij dat Lucid zich zo vlot op mijn Acertje liet installeren. Heb nog wel het intern geheugen uitgebreid; er zat maar 512MB in en nu 1,5 Gb voor slechts E 22,-.
Als ik eerder had geweten dat er een onzichtbare partitie aanwezig was had ik de install ook anders gedaan.
Ooit gooi ik er die WinXP toch af, want op dat laptopje doe ik daar nog maar bar weinig mee; meer voor noodgevallen eigenlijk.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ooit gooi ik er die WinXP toch af, want op dat laptopje doe ik daar nog maar bar weinig mee; meer voor noodgevallen eigenlijk.

Juist voor noodgevallen vind ik het wel handig... Ik gebruik XP heel af en toe nog, voor TomTom Home en voor inSSIDer.  :)

Pjotr,
Ben nog wel benieuwd waarom je geen voorstander bent om die partitie samen te voegen met de Windows partitie.
Verwacht je dan problemen met de Windows bootloader en/of met Grub?

Als ik de partitie ga formatteren zal het NTFS worden (is nu Fat32 en daar kan ik niks mee in Ubuntu).
De WinXP is nu nog (was al zo bij aankoop) als Fat32 geformatteerd. Dus samenvoegen van die twee partities zal sowieso niet kunnen als NTFS.
Misschien dat ik op het eind zelfs alles maar laat zoals het nu is, want ik loop voor die paar Gb extra wel heel veel risico´s op ´toestanden´.

Maar je overwegingen tegen samenvoegen verneem ik nog graag. 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ben nog wel benieuwd waarom je geen voorstander bent om die partitie samen te voegen met de Windows partitie.

Kan natuurlijk wel, maar zou een langdurige klus kunnen worden, als Gparted besluit om sector voor sector te gaan overpompen.... Bovendien raakt W. wellicht in de war met de partitietelling in z'n opstartbestanden. Dan moet je weer achteraf daarin gaan zitten morrelen om W. weer aan de praat te krijgen. Kortom, een hoop gedoe, zonder nut...

Gezien de omstandigheden raad ik dus beslist de oplossing aan die ik eerder noemde.

Verder zou ik Windows zelf, even z'n FAT32 laten omzetten in NTFS. Niet zo moeilijk, daar zijn artikelen van Microsoft over te vinden.  :)

Pjotr,
Bedankt weer voor je snelle respons en de goede raad.
Ik denk dat ik het spul nu even laat voor wat het is. En als ik merk dat Ubuntu zich goed blijft gedragen gaat WinXP er toch af.
Heb nog verschillende andere PC´s draaien waar WinXP als reserve op staat en er voor TomTom aanwezig is.
Ik heb op een andere PC ook WinXP omgezet naar NTSC zonder merkbare problemen; maar ik gebruik op dit laptopje die WinXP nauwelijks meer.
Nogmaals dank.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood