Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp  (gelezen 725 keer)

gekky29

  • Gast
dual boot xp
« Gepost op: 2007/08/09, 21:24:35 »
hoe kan ik het beste een dual boot met xp (gamen) en ubuntu
ik heb 4 schijven 1 wordt gebruikt door linux en op een andere schijf wil ik  xp zetten

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot xp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 02:15:23 »
Beter is eerst windows installeren en dan Ubuntu, windows overschrijft namelijk de bootmanager (grub) en dat betekend dat je deze vanuit de Ubuntu live cd opnieuw moet installeren. Dit is echter niet moeilijk.

Offline rvtasd

  • Lid
dual boot xp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 22:41:34 »
Ik heb ook 4 schijven. Ik kan met F8 bij het opstarten bepalen van welke schijf (of cd-dvd) moet worden opgestart. Bij de installatie van Ubuntu heb ik de 2 schijven met XP en met Vista Ultimate losgekoppeld. Ubuntu op de 3e schijf gezet en daarna de schijven met de windowssystemen weer aangesloten. Als ik F8 niet gebruik, start de bootmanager van windows op en kan ik kiezen tussen XP of Vista. Gebruik ik bij het opstarten F8, dan kan ik de 3e schijf kiezen en gaat Grub Ubuntu activeren. Overigens kan ik vanuit Ubuntu de bestanden op de windowsschijven wel benaderen en lezen. Andersom niet. Windows weet niet beter of er zijn maar 3 schijven. En dat laat ik maar zo.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot xp
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/11, 00:46:34 »
Citaat van: rvtasd
Ik heb ook 4 schijven. Ik kan met F8 bij het opstarten bepalen van welke schijf (of cd-dvd) moet worden opgestart. Bij de installatie van Ubuntu heb ik de 2 schijven met XP en met Vista Ultimate losgekoppeld. Ubuntu op de 3e schijf gezet en daarna de schijven met de windowssystemen weer aangesloten. Als ik F8 niet gebruik, start de bootmanager van windows op en kan ik kiezen tussen XP of Vista. Gebruik ik bij het opstarten F8, dan kan ik de 3e schijf kiezen en gaat Grub Ubuntu activeren. Overigens kan ik vanuit Ubuntu de bestanden op de windowsschijven wel benaderen en lezen. Andersom niet. Windows weet niet beter of er zijn maar 3 schijven. En dat laat ik maar zo.
Je kunt grub ook op de eerste hd installeren, dan overschrijf je de bootmanager van windows. Dan kun je alles booten vanaf een menu. Je kunt er ook voor kiezen om te booten vanaf de 3de hd, waar je waarschijnlijk wel grub hebt geinstalleerd. Dan kun je vanaf daar ook windows booten. Dit kun je als het goed is instellen in je bios.