Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.  (gelezen 1212 keer)

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Gepost op: 2012/03/19, 12:01:26 »
Het lukt mij niet om Thunderbird mail te laten ontvangen (POP)  van server 1 en mail te laten zenden
naar server 2 ( smtp)

server 1 = mail.mijndomein.nl
server 2 = mail.kpnmail.nl  (smtp)

voor server  1 moet bij het instellen van het account een wachtwoord worden opgegeven, terwijl ik
niet wil dat het programma dat onthoudt.
Voor server 2 moet of geen of een ander wachtwoord worden opgegeven.

Ik vermoed dat het wachtwoord voor server 1 ook aan server 2 wordt gezonden, want er komt geen
contakt met die server (smtp). onvtvangen van .mijndomein.nl gaat prima.


Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Wout55

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/19, 17:05:22 »
Er zijn twee plaatsen waar je de SMPT server vastlegt. Ten eerste kan je in accountinstellingen de uitgaande mailservers configureren. Dat gebeurt per server en daar geef je al dan niet versleuteling of een paswoord aan. Vervolgens kan je in je gewonen mailaccount op de eerste bladzijde onderaan een smpt server kiezen bij dit account.
Als je mail gaat verzenden moet je er wel goed naar kijken vanuit welk account je de mail aanmaakt. Ik heb nu zes mailaccounts en vier SMPT servers in mijn Thunderbird staan.  =D

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/19, 18:27:50 »
Beste Wout,
Dankje voor je info, maar ik snap het niet.... Ik kan helemaal nergens een smtp server opgeven.
Dit lukt alleen als ik een nieuw account maak.
En dan kom ik weer in de zelfde situatie....


Vervolgens kan je in je gewonen mailaccount op de eerste bladzijde onderaan een smpt server kiezen bij dit account. ........................Ik zie helemaal geen onderaan de eerst bladzijde iets van een smtp server.


Als ik thunderbird opstart krijg ik eerst de vraag om een password in te type... dit is dan het
password voor "mijndomein.nl"
Verder zie ik een scherm voor me met "Thunderbird Mail - Local Folders.
   Accounts
     view settings for this account
     create a new account

   Advanced Features
     search messages
     Manage message filters



Dat is alles.... wat nu?   mijn versie is 3.1.19


Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Wout55

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/19, 19:22:43 »
Ja, je loopt natuurlijk iedere keer tegen dit probleem op, ik gebruik Thunderbird 11.0 Misschien dat iemand die nog 3.1.19 gebruikt je kan vertellen hoe het er dan uitziet. Ik kan direct in tabblad bewerken, accountinstellingen het tabblad uitgaande server kiezen en dan een nieuwe server toevoegen. In de accountinstellingen van ieder account kan ik dan die nieuwe smtp server selecteren.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/19, 19:29:22 door Wout55 »

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/19, 19:32:10 »
ìs 11.0 jonger dan mijn versie dan?

misschien kan ik dan op een andere manier aan die versie komen... weet jij hoe?

Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Wout55

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/19, 19:48:18 »
Ik snap het niet hoor, ik heb hier op mijn netbook nog 3.1.16 onder mint Isodora. Daarin staat onder het tweede tabje (edit) onder account settings  op de onderste regel outgoing server smtp Als je dat aanklikt open er een tabblad outgoing server settings. Daar zit rechts een knopje add. Druk daarop en er gaat een window smtp server open en je kan alles invullen. In deze versie kan je niet per account een smtp server selecteren.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/19, 19:50:17 door Wout55 »

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/19, 20:08:50 »
Nou, bij mij kun je dan alleen maar een servernaam intypen.... ik doe dat natuurlijk, maar het blijkt dan toch niet te werken..

Ik heb inmiddels versie 11.0.tar.bz2 gedownload, maar ik weet niet hoe ik hem moet installeren.
Ik zie als ik het uitpak een heleboel files... dat wel,, maar installeren ???

Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/19, 23:08:17 »
Ik heb nu een andere versie van Ubuntu (11.0) erbij gezet, en met de thunderbird die hierbij hoort,
lukt het prima...
Je kunt gewoon alles gemakkelijk instellen...

tja...

Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Dave

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/19, 23:44:43 »
Ik snap het niet hoor, ik heb hier op mijn netbook nog 3.1.16 onder mint Isodora. Daarin staat onder het tweede tabje (edit) onder account settings  op de onderste regel outgoing server smtp Als je dat aanklikt open er een tabblad outgoing server settings. Daar zit rechts een knopje add. Druk daarop en er gaat een window smtp server open en je kan alles invullen. In deze versie kan je niet per account een smtp server selecteren.

je kunt(kon) er meerdere invullen en bij het account aangeven welke hij mag gebruiken.
De details kun je inderdaad niet in eerste instantie al ingeven.
Net als het wachtwoord, dat wordt pas gevraagt bij verzenden.

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/21, 10:23:41 »
Het wil gewoon niet lukken, thunderbird en ubuntu 10.04 werken gewoon niet samen hier.

Toch maar weer ubuntu 11.10 erbij gezet, en nu werkt thunderbird prima. Je kunt gewoon een
venstertje openen en daar de benodigde gegevens invullen.

Het is wat vreemd, maar het is niet anders.... dus ben ik genoodzaakt mijn beslissing om
ubuntu 10.04 te gebruiken terug te draaien, want ik "moet" thunderbird gebruiken....

Nou ja, we knutselen wel verder.... (ik bedoel: ik vecht me er wel uit...grin)

Bedankt allemaal
Wim
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Wout55

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/21, 12:58:58 »
Ik heb hier 10.04 draaien op sommige machines met Thunderbird 11.0 Dat werkt prima. Dat kan je zelf installeren als je de ppa van mozilla toevoegt aan je softwarebronnen. Kijk hier maar eens. Dit komt zonder garantie en er is enig gevaar aan verbonden. Sommigen hier doen dit nooit en anderen dagelijks. Ik gebruik ze ook maar kijk wel uit welke bron ze komen. De officiële releases via Ubuntu laten nu eenmaal soms heel erg lang op zich wachten. Maar dan krijg je ook een geteste en betrouwbare versie.  ^-^

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/21, 16:35:35 »
Ik gebruik hier ook 10.04, met de standaardversie van Thunderbird uit de pakketbronnen.
Ik heb meerdere pop3/imap accounts en ook meerdere verschillende smtp accounts om mail te versturen.
Het kan dus wel.

Offline Wout55

  • Lid
Re: probs met Thunderbird voor 2 servers in 1 account.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/21, 18:32:42 »
Ho, ik was de link vergeten te plakken: http://www.tuxgarage.com/2012/03/thunderbird-11-available-in-stable-ppa.html
Overigens kan ik bij mij op  mint isodora met Thunderbird 3.1.19 meerdere (smtp) accounts aanmaken. In versie 11 is het nog makkelijker, dat dan weer wel.  ^-^