Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: load Grub en error 21  (gelezen 2480 keer)

Offline joske1

  • Lid
load Grub en error 21
« Gepost op: 2009/06/01, 17:23:30 »
Hallo!

Na problemen met mijn resolutie heb ik de drastische beslissing genomen te installeren op lege disk.
sda 1 ubuntu 8.10
sda 2 extended
sda 5 swap
bij het zoeken naar mijn GRUB met find /boot/grub/stage1
geeft (hd1.4)
setup (hd0)
grub> quit

dat gaat alle goed, maar bij de opstart van 8.10 krijg ik bij upload grub de error 21 en stopt!

heb met gksudo gedit /boot/grub/menu.lst gezocht naar de lijst maar deze schijnt niet te bestaan?
Heb ook via nautilus naar de file gaan zoeken in de boot folder maar die is daar niet te vinden? Enkel de config 2.6.27, Abi, system, Vmconinfo, en memtest 86 is er?

Bij oproep krijg ik ook GNU nano 2.0.7
 /boot/grub/menu.lst= Blanco?

vriendelijke groeten,
Jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline dobby9

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 18:49:54 »
Hallo!

Na problemen met mijn resolutie heb ik de drastische beslissing genomen te installeren op lege disk.
sda 1 ubuntu 8.10
sda 2 extended
sda 5 swap
bij het zoeken naar mijn GRUB met find /boot/grub/stage1
geeft (hd1.4)
setup (hd0)
grub> quit

dat gaat alle goed, maar bij de opstart van 8.10 krijg ik bij upload grub de error 21 en stopt!

heb met gksudo gedit /boot/grub/menu.lst gezocht naar de lijst maar deze schijnt niet te bestaan?
Heb ook via nautilus naar de file gaan zoeken in de boot folder maar die is daar niet te vinden? Enkel de config 2.6.27, Abi, system, Vmconinfo, en memtest 86 is er?

Bij oproep krijg ik ook GNU nano 2.0.7
 /boot/grub/menu.lst= Blanco?

vriendelijke groeten,
Jozef
Als maar een harde schijf is dan is alles Hd0
Op welke  partitie is Ubuntu gestalleerd als dat sda1 is dan is het dus (hd0,0)

met vr gr
dobby9


Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 19:16:24 »
dobby9 ,

je hebt gelijk ik ben er ondertussen ook al van overtuigd dat hij mijn root verkeerd aanduid!
er is maar een schijf aangesloten al heb ik er twee.

als ubuntu 8.10 op sda1 staat zou ik de grub moeten vinden op (hd0,0) maar hij geeft aan (hd1,4) heb ik niet? maar hoe krijg ik die naar 0,0
heb dat in de grub ingave al beproeft te veranderen maar dat is zonder resultaat!

met dank
jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline dobby9

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 20:51:43 »
De Menu.lst moet worden wijzigen .
Ik heb het met live cd nog nooit geprobeerd , indien mogelijk nano /boot/grub/menu.lst in plaats van nano mag elke linux tekst editor worden gebruikt .

Niet openoffice
 
met vr gr
dobby9

Offline dobby9

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 21:00:28 »
Als je GRUB opnieuw wil installaren kun je dat ook op de volgende manier doen .
Van de rescue mode van elke linux distro maakt niet uit welke
Als root of su sudo

chroot/mount/sysimage
grub/install/dev/sda
exit

met vr gr
dobby9

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/02, 12:00:36 »
hallo!

heb ondertussen ubuntu terug geinstalleerd, en heb goed gelet op de mountpunten. Ik ben zeker dat ik grub op (hd0,0) heb liggen.
Bij oproep met de find /boot/grub/stage1 gaf de pc (hd1.4) op een drive die er mogelijk is maar waar niets op staat, ik heb alle HD ontkoppeld en terug gezocht naar de plaats van mijn GRUB en deze keer geeft hij Error 15?
Denkelijk ziet en herkend de bios mijn sda1 schijf niet?

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

groeten,
Jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Re: load Grub en error 21
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/02, 12:07:56 »
geeft (hd1.4)
setup (hd0)
grub> quit


Eerste regel (hd1.4) kan zoiezo niet moet zijn (hd1,4) een komma dus i.p.v. een punt.
Verder schrijf je dat je maar 1 harde schijf hebt, dat zou betekenen dat (hd1,4) niet kan bestaan wel bijv. (hd0,4) heb je er soms een schijf uitgehaald? Of heb je nog een externe hd?
Start op in de recovery mode en type in de terminal sudo nano /boot/grub/menu.lst let op de / als je er een vergeet wordt er op een andere plek gekeken. Type de volgende regels een voor een.
sudo grub
find /boot/grub/stage1
root (hd1,4)  <--- of de waarde die je in grub vind of veranderd hebt omdat je maar hd hebt.
setup (hd0)
quit
en dan reboot
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/02, 12:19:33 »
Gijsbert,

na stage1 krijg ik nu error 15.
Heb ook met nautilus naar de boot file gaan zien er is nergens een folder grub?
jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Re: load Grub en error 21
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/02, 12:28:22 »
Door je gerommel met HDtjes loskoppelen zal de bios nu ff van streek zijn vrees ik.

Dus terug naar de basis.
Start de PC op en ga direct de bios in.
Detecteer hier eerst opnieuw de HD.

Kijk ff of dit de goede is, ik begrijp dat je meerdere HDtjes hebt ??

En koppel alle USB HDtjes los en houd die losgekoppeld totdat je klaar bent en alles weer werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/02, 12:32:29 »
Gandyman

Alle bijkomende HD waren USB's verder is er maar een Vaste HD met ubuntu op sda1!

Heb bij opstart op F8 gedrukt maar krijg enkel het zwart scherm met opstart tot aan batterij controle? Of isF8 niet goed?

jozef
« Laatst bewerkt op: 2009/06/02, 12:43:41 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline track

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/02, 13:15:05 »
Hoi Jozef,

de situatie van je eerste post duidt erop dat de grub en dus ook de  "menu.lst"  wél op de tweede schijf staan.
(ik weet niet waar je die uiteindelijk gemount had, maar in ieder geval vindt hij niet voor niets de grub op "hd(1,4)" )

Dus zal je best die tweede schijf weer aanprikken en met  mount (in de terminal) kijken of en waar hij gemount wordt.
Wat vind je trouwens als je met de bestandsbeheerder (nautilus) onder  "bestandsysteem" kijkt ? 
Staat er een map  /boot  tussen ?

track

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/02, 13:50:54 »
Hallo track,

heb ondertussen wel volledige herinstall gedaan zonder enige bijkomende HD. of USB?
bij oproep van stage1 krijg ik blanco en error 15, bij oproep menu.lst error 15.

zijn met nautilus ook niet te vinden?

groeten,
jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline track

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/02, 13:59:58 »
Ja, die staat er inderdaad niet.  Maar, waar heb je tijdens de installatie de "boot partition" (of zo) laten neerzetten dan ?
Want als je bij het installeren de grub overslaat heb je die uiteindelijk ook niet.  Iets in die trant moet er gebeurd zijn.

Heb je nu dus echt alleen één schijf ?  Want nog steeds zou er een grub ergens op de tweede schijf van toen kunnen zitten.
(en die zou je ook naar je eerste schijf kunnen kopiëren !)

track

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/02, 14:11:10 »
hoy track

heb bij install de opstart effectief op (hd0,0) gezet omdat ubuntu op sda1 staat!
Schijnbaar herkend mijn bios geen sda schijf?

ik heb om alle verwarring te voorkomen echt er alles afgesmeten wat niet nodig was en de install gedaan op de plaats waar hij vroeger stond.
De grub moet je toch instellen langs die specifieke knop specificatie of hoe heet die ook weer? ik heb wel degelijk (hd0,0) ingevoerd.
Wordt schijnbaar niet geschreven...?
jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline track

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/02, 14:28:26 »
Hoe heb je de installatie gedaan dan ?

Bij een gewone installatie volgens  http://sites.google.com/site/computertip/installeren
of  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy  wordt grub automatisch installerd toch ?

Als er überhaupt iets op de sda-schijf hebt kunnet installeren (en je het kunt zien) wordt de schijf dus ook herkend.

track

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/02, 14:57:29 »
track,

ik heb gekozen voor handmatige opzet omdat ik dan de partitie's zelf kan instellen, samen met mijn zoon die op IT kantoor werkt en ubuntu er vroeger ook al had opgezet.
ingetypt: sda 1  format ja  mountpoint /
 
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline track

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/02, 15:04:05 »
Ja, en vervolgens (of was dat al eerder ?) komt ooit de vraag  "grub installeren", en die moet je uiteraard naar de gewone mbr laten installeren.
Als je dat overslaat gaat het mis.

track

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/02, 15:12:11 »
track,

daarna heb ik sda2 nog zo ingesteld en op /home
vervolgens rechts geklikt voor een nieuwe venster te openen waar ik de bootleader moet installeren die op (hd0,0) gezet.
Verdere mogelijkheden zie ik niet?

groeten, Jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/02, 15:20:07 »
Track,
ondertussen ga ik opnieuw een install doen en ubuntu de volledige schijf laten gebruiken.
Automatisch er is toch maar een HD!
zien waar ik uit kom?
tot zo!
jozef
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline joske1

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/02, 16:21:42 »
Hallo!

na nieuwe install denk ik dat mijn probleem veel vroeger ligt, namelijk als het installeren van de file's +- aan 58 à 60 % is wordt het scherm zwart en worden er verschillende zaken nagekeken, dan gaat hij tot: Battrij check OK dan daar blijft hij dat scherm steeds herhalen, daardoor  is er schijnbaar nog geen grub en geen file's in de boot folder.

Maar ik weet het nie meer!! =D XD

groeten,
Jozef

Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline dobby9

  • Lid
Re: load Grub en error 21
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/02, 19:38:34 »
hoy track

heb bij install de opstart effectief op (hd0,0) gezet omdat ubuntu op sda1 staat!
Schijnbaar herkend mijn bios geen sda schijf?

ik heb om alle verwarring te voorkomen echt er alles afgesmeten wat niet nodig was en de install gedaan op de plaats waar hij vroeger stond.
De grub moet je toch instellen langs die specifieke knop specificatie of hoe heet die ook weer? ik heb wel degelijk (hd0,0) ingevoerd.
Wordt schijnbaar niet geschreven...?
jozef
(Hd0,0) is de eerste partitie van de harde schijf in windows trant de eerste logical drive
SDA is de eerste physical drive in windows trant
Als je UBUNTU op (hd0,0) heb gezet in je wilt UBUNTU op starten gebruik makend van GRUB van UBUNTU dan moet GRUB in MBR
De benaming SDA komt niet van de BIOS maar van linux in dit geval van Ubuntu

met vr gr
dobby9
J