Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem PC voor installeren Ubuntu  (gelezen 709 keer)

Offline Thom

  • Lid
Probleem PC voor installeren Ubuntu
« Gepost op: 2011/01/17, 22:14:04 »
Beste forumleden,

Ik ben al enige dagen aan het proberen Ubuntu 10 op een PC (Pentium 4) te herinstalleren. Dit omdat bij een update e.e.a. fout gegaan was (broken pakketten). Reeds eerder gaf deze PC problemen, omdat tijdens de installatie ik meldingen kreeg dat de installatie werd onderbroken wegens problemen bij het kopiƫren naar de harde schijf. Mogelijk veroorzaakt door een slechte cd of een te warme pc. Waarschijnlijk is dat laatste het probleem. PC wordt redelijk heet (89 graden C).

Hoewel in het verleden mij een paar maal het gelukt is om een installatie te doen, lukt het nu niet meer, telkens door hetzelfde vermelde probleem. Ik heb diverse versies van 8.04 tot 10.10 geprobeerd en allen met hetzelfde resultaat, te weten afbreken installatie na x%.

Biedt Ubuntu ook nu nog de mogelijkheid om direct van schijf te installeren (als Xubuntu in het verleden). Misschien dat ik dan Ubuntu alsno kan installeren.

PS: Ubuntu werkt verder wel goed op deze PC. Ik heb namelijk nu een andere harde schijf met Ubuntu 10.04 in de PC, alleen is dit niet de oorspronkelijke dual boot harde schijf. Ik wil ook nog Windows kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.
Thom

HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Probleem PC voor installeren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/17, 22:29:02 »
Beste Thom,

Ik denk dat je in eerste instantie een hardware-probleem hebt als je processor (?) temperatuur tot bijna 90 graden oploopt, dat is niet gezond. Een back-up van de data die je wilt bewaren lijkt me aanbevelenswaardig.
Heb je je koelventilator en bijbehorende openingen al eens gecheckt op vervuiling en functioneren?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Probleem PC voor installeren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/17, 22:35:02 »
Mee eens. Als je PC te heet wordt kun je hem open maken en schoonblazen. Koelelement en ventilator op de processor kunnen aardig wat stof verzamelen.

Mijn ervaring is verder dat de partitie op de harddisk waar je wilt installeren te vol zit waardoor de installatie wordt afgebroken.
____________________________________________________________________
Ubuntu LTS  -  Intel(R) Desktop i5 - 2.8GHz - 8GB internal - HD 1TB s-ATA + 1TB s-ATA + 400GB USB backup - HP Flatpanel - Canon MP560 WiFi.

Offline Thom

  • Lid
Re: Probleem PC voor installeren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/17, 23:05:24 »
Bedankt voor de snelle reacties.

De zijkant van de kast heb ik al verwijderd. Vinnen draaien op volle toeren. Heb ook in de Bios gekeken of ik de instellingen kon veranderen, maar zonder succes.

Ik doe de installatie op een PC met een 160 Gb harde schijf. Ik heb een schone/lege partitie (uitgebreid, Sda 5) van 22 Gb. Lijkt mij ruim genoeg.

PS: Ik schrijf dit antwoord met deze PC (andere harde schijf), dus Ubuntu werkt wel. Alleen installeren in de harde schijf lukt niet.

Groet
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3