Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trage grub2 oplossen  (gelezen 903 keer)

Offline Mark81

  • Lid
Trage grub2 oplossen
« Gepost op: 2009/11/24, 20:40:07 »
Hallo!

Ik weet niet zeker of dit het goede topic ervoor is, maar ik wilde toch graag een tip geven wat betreft Grub 2. Nu heb ik er weinig problemen over gelezen, maar het kwam bij mij voor dat Grub erg traag laadde. Nu bleken meer mensen daar last van te hebben en de volgende oplossing heeft mij erg geholpen.

Een trage grub kan komen doordat de /boot map en het MBR op verschillende schijven liggen. Om dit op te lossen, moet je in een terminal grub 2 opnieuw configureren: "sudo dpkg-reconfigure grub-pc". Laat Grub nu naar dezelfde schijf schrijven als waar de /boot partitie zich bevindt. Bij het opstarten dien je vervolgens alleen in de bios aan te geven om van diezelfde schijf te starten.

Dit heeft bij mij enorm geholpen en Grub start nu weer op normale (of misschien zelfs sneller) snelheid (in vergelijking met de oude grub) op. Hopelijk hebben mensen hier wat aan, ik zag er namelijk niets over staan in de wiki!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trage grub2 oplossen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/30, 11:45:06 »
Ja dit probleem had ik ook.
Maar alles stond op 1 schijf, dus mbr en /boot.(heb wel 2 schijven in de pc).
Dus waarom ik het had weet niet.

Wat was er gebeurd:
Aan hardware iets gewijzigd, ventilators gewijzigd, dus pc kast open gehad.
Bij opstarten blijft onder links onder in het scherm "grub" staan, harde schijf loopt, meer dan 10 minuten wachten dan komt grub met menu, ja en weer wachten, dan start ubuntu op.(15 minuten wachten)(Voordat ik dit in de gaten had, bios gechecked, kabels gechecked, misschien hd defect, etc. Toen maar tv gaan kijken, en pc boot door).

Repareren met "sudo dpkg-reconfigure grub-pc" in terminal, gewoon in ubuntu.
Opgestart en ja nu gaat het wel snel.
Reboot naar xp.
Reboot , alweer langzaam.
Weer "sudo dpkg-reconfigure grub-pc"
Nu meerdere keren naar xp en ubuntu gereboot, lijkt nu weg te zijn.
Er zijn volgens mij geen update's geweest.
Met software ben ik bezig geweest: gdesklets en screenlets dus geinstalleerd en verwijderd.

Harde schijven met fsck getest, lijken goed te zijn.
(word echt tijd dat iemand op de livecd een grafisch programma maakt, waar je fsck met/zonder oppervlakte kontrolle kan doen).

Wie weet waarom dit is of heeft meer info.
Repareren stond op de grub2 website.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 11:49:35 door jan11000 »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Trage grub2 oplossen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/30, 11:55:37 »
Duurt het opstarten 25 minuten?

Dan is er iets echt fout. Bij mij duurt het 30 seconden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trage grub2 oplossen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/30, 13:18:56 »
10 a 15 minuten wachten.
Nu is het weer snel.