Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??  (gelezen 1073 keer)

Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Gepost op: 2010/11/28, 21:37:13 »
Beste Mensen.
Ik heb een windows 7 computer, met verschillende schijven. Eén schijf  van 1 TB heb ik in tweeën  gedeeld en op het tweede gedeelte Ubuntu 10.10 64 bits geïnstalleerd.
Alles leek een paar dagen goed te werken. Echter opeens is er iets vreemd. In windows is de hele 1 TB schijf , niet meer te zien. Ook bij computerbeheer en apparatenbeheer.

Als ik Ubuntu opstart , werkt ubuntu en kan ik de gehele 1 TB schijf zien.

In de bios (bij opstarten computer) kan ik de 1 TB schijf ook zien.
Kortom ik denk dat GRUB iets uithaalt waardoor windows deze 1 TB schijf niet ziet.
Voordat ik GRUB ga verwijderen, wil aan jullie, de ubuntu gemeenschap vragen of dit een bekend probleem is??
Henk
Vlissingen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/28, 21:41:08 »
Misschien speelt er dit: Windows ziet standaard geen partities die zijn geformatteerd in EXT4 (of EXT3, of EXT2, of...). Dus dat W. de Ubuntupartitie niet ziet, is te verwachten. Gelukkig maar, zou ik zeggen: geen vieze, besmette Windows-tengels aan je schone, glanzende Linux.  :P

De andere partitie op de 1 TB-schijf, is die misschien ook EXT4 geformatteerd?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/28, 21:57:13 »
Om Pjotr's woorden te nuanceren: Een tekortkoming van Microsoft.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/29, 11:28:58 »
Een dergelijke vraag stellen op een ubuntu forum is natuurlijk vragen om neg opmerkingen over windows :)

Er is niks mis met de extensie van de partities. Gewoon de gehele 1 TB schijf (zowel windows als ubuntu gedeelte) was opeens in windows niet meer zichtbaar. Gewoon de hele schijf was voor windows verdwenen.


Gisteravond ubuntu in recovery mode laten opstarten. Weet niet of dat iets geholpen heeft, maar vanochtend was alles weer in orde.
Een komputer is ook maar een mens, die af en toe behoefte heeft aan een nachtje rust?

Kortom probleem heeft zich vanzelf opgelost.
Henk
Vlissingen

Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/30, 10:27:28 »
Ik was toch te optimistisch. Na gebruik van Ubuntu, ben ik regelmatig een schijf kwijt in windows 7.
Kortom Grub? vernageld toch iets.

Heb ubuntu en grub verwijderd en alles werkt weer als een zonnetje.
Helaas, experiment mislukt.
Henk
Vlissingen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/30, 11:04:16 »
Ik was toch te optimistisch. Na gebruik van Ubuntu, ben ik regelmatig een schijf kwijt in windows 7.
Kortom Grub? vernageld toch iets.

Heb ubuntu en grub verwijderd en alles werkt weer als een zonnetje.
Helaas, experiment mislukt.

Tja, je doet wat je wil, natuurlijk. Maar als dat al reden genoeg is om af te zien van Ubuntu, dan was de experimenteerzin blijkbaar niet erg groot...  ???

Er waren anders nog een paar opties geweest om te trachten dit te verhelpen. Zoals een verandering van de volgorde van de partities op de desbetreffende schijf, een BIOS-update van het moederbord, enzovoorts. Enfin, niet iedereen ziet een computerprobleem als een uitdaging.

Re: Grub en verdwijnen schijf binnen windows 7??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/30, 16:14:22 »
Beste leden van dit forum. Ik heb blijkbaar wat over mij afgeroepen.
Voor alle duidelijkheid, ik waardeer de behulpzaamheid van jullie allen zeer.

Ik weet ook zeker dat met wat meer geduld het probleem wel op te lossen was.
Mijn bedoeling voor het gebruik van Ubuntu was om het 3D animatie programma Blender zo snel mogelijk te laten draaien (renderen)
In Ubuntu kan je Blender zo optimaal mogelijk voor mij 64 bits machine compileren.
Enige jaren terug ben ik hier ook mee bezig geweest. Toen was er een redelijk verschil in snelheid met Windows.
Nu bleek het verschil tussen Windows 7 en Ubuntu minimaal. Vanuit die optiek hoef ik Ubuntu nu niet te gebruiken.

Wat heb ik met ubuntu gedaan.
Eerst heb ik een installatie gedaan met WUBI. Dat blijkt eigenlijk geen optimale installatie te zijn.

Vervolgens heb ik een iso gedownload, gebrand, 400Gb ruimte op mijn 1 TB schijf gemaakt en ubuntu geinstalleerd volgens de handleidingen.
Ik gebruikte dus de ext4 en swap extensie. Alles leek goed te werken.

Totdat windows opeens de gehele 1 TB schijf niet meer zag (het ntfs windows gedeelte en ubuntu gedeelte), zelfs niet in apparatenbeheer.
Terwijl in de bios de schijf wel zichtbaar was. Blijkbaar doet grub iets waardoor windows in de war raakt.
Maat je, dan heb je toch even de pest erin en dat gecombineerd met de constatering dat er geen grote snelheidswinst te maken is voor Blender, heb ik besloten Ubuntu maar weer te verwijderen.

Dus ik wens jullie het beste en wellicht dat ik het nog een keer ga proberen met Ubuntu, bedankt voor de hulp

Henk
Vlissingen