Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP4 afspelen op tv  (gelezen 2103 keer)

Offline Haris

  • Lid
MP4 afspelen op tv
« Gepost op: 2019/12/17, 15:38:25 »
Mijn Sony Bravia KLD32EX500 speelt een .mp4 soms wel en soms niet af via usb.
Als de file niet wordt geaccepteerd convert ik hem:

$ffmpeg -i video-in.m4v -codec copy video-uit.mp4
en daarna pakt hij hem meestal wel.

Nu lees ik in de gebruiksaanwijzing dat de Sony usb ingang accepteerd:
AVC, AVCHD, DivX en MPEG4

Ik vind niet veel over AVC, en is MP4 hetzelfde als MPEG4?



Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/17, 15:55:26 »
en is MP4 hetzelfde als MPEG4?

Ja, MP4 is de bestandsaanduiding van de bestandsoort MPEG4.

Alleen bestaan er vele codex om een film in dat formaat op te slaan, en niet elke codec is geschikt.
Dan moet ook nog het geluid met een herkenbare codec gebruikt zijn want anders heb je wel beeld maar geen geluid, of andersom.
Waarnaast de ene TV ook weer meer soorten codex kan verwerken dan de andere.
En bij het minste geringste werkt het niet of maar half.

Het is hier nu voor mij ondoenlijk om precies te zien wat er mis gaat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/17, 15:57:53 »
Ik zie dat hij in elk geval de H.264 codec kent. Geen onbekende voor ons. Deze codec gebruiken dan zou ik zeggen.
Ffmpeg zou dit misschien moeten kunnen verwerken, maar ik ken ffmpeg niet goed dus dat zullen anderen moeten beantwoorden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Haris

  • Lid
Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/17, 16:00:11 »
Dank, hoe ziet mijn terminal instructie er uit met H.264?

Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/17, 16:02:22 »
Ik ben niet zo van terminal met dit soort handelingen. Ben bezig dat vaker te doen, maar vooralsnog kan ik je er niet mee helpen.

Dit is in elk geval wat jouw tv kan verwerken (ter info).

Citaat
High Definition TV-tuner (MPEG-4) - H.264 (met ondersteunde operators)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/17, 16:50:24 »
Als je TV je geconverteerde video in je eerste bericht "pakt", dan is het probleem niet de codec zelf. Wel het containerformaat, het bestandsformaat waarin video en audio verpakt is. Dat commando dat je daar geeft, is dan ook zeer snel, want er gebeurt geen omzetting van de video en de audio. Die wordt zonder meer gekopieerd en samengevoegd in het nieuwe bestand.

Mocht je wel problemen hebben met video, of audio, of beide, dan kan je het `-codec copy' gedeelte weglaten.  Dan gaat ffmpeg standaard omzetten naar de meest courante formaten voor mp4, nl H.264 voor video en AAC voor audio. De convertie gaat veel (veel) trager, want beide mediaformaten worden getranscodeerd. Maar je TV zal het resultaat zeer waarschijnlijk afspelen.

Als je weet dat enkel video of enkel audio het probleem is, dan kan je de stroom die werkt, direct overkopiëren zonder transcoderen. Dan moet enkel de andere stroom nog getranscodeerd worden, en zal het sneller gaan.

$ffmpeg -i video-in.m4v -codec:v copy video-uit.mp4

met "codec:v" (of c:v) specifieer je de (eerste) video stroom. Die wordt in bovenstaand voorbeeld direct overgekopieerd, en enkel de audio stroom wordt nog getranscodeerd. Met "codec:a" (of "c:a") specifieer je de (eerste) audiostroom.

Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/17, 17:15:55 »
Als je TV je geconverteerde video in je eerste bericht "pakt", dan is het probleem niet de codec zelf. Wel het containerformaat, het bestandsformaat waarin video en audio verpakt is.

Sorry. Dat had ik duidelijker moeten verwoorden. De conversie bedoelde ik te zeggen, als onderdeel van de gebruikte codec en toegepaste containerformaat. In elk geval conflict door voor de TV onbekende codec-settings, wat ik bedoelde te zeggen.

Maar ik lees alleen nog mee, om ffmpeg ook te leren. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Haris

  • Lid
Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/17, 18:46:35 »
Mocht je wel problemen hebben met video, of audio, of beide, dan kan je het `-codec copy' gedeelte weglaten.  Dan gaat ffmpeg standaard omzetten naar de meest courante formaten voor mp4, nl H.264 voor video en AAC voor audio. De convertie gaat veel (veel) trager, want beide mediaformaten worden getranscodeerd. Maar je TV zal het resultaat zeer waarschijnlijk afspelen.
$ffmpeg -i video-in.m4v video-uit.mp4
Dit werkt prima! Ook mp4 naar mp4....700mb duurt 10 minuten op mijn i5 laptop en de nieuwe file is 350mb geworden en nauwelijks kwaliteits-verschil. (De video files mogen geen spaties bevatten)

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/17, 18:57:20 »
Dit werkt prima! Ook mp4 naar mp4....700mb duurt 10 minuten op mijn i5 laptop en de nieuwe file is 350mb geworden en nauwelijks kwaliteits-verschil. (De video files mogen geen spaties bevatten)
Als het met "-codec copy" lukt, is het beter, maar anderzijds zal een standaard omzetting op die manier het altijd doen op je TV.

Spaties in bestandsnamen vang je op met quotes:
ffmpeg -i "Wat een lange naam zeg.m4v" "Wat een lange naam zeg.mp4"

of met een escape teken "\" vóór de spatie.

ffmpeg -i Wat\ een\ lange\ naam\ zeg.m4v Wat\ een\ lange\ naam\ zeg.mp4

Hetzelfde bereik je met heel wat minder typewerk door de Tab toets in te drukken nadat je enkele letters van de naam hebt getikt. Als er geen ander bestand in de folder aanwezig is dat begint met "Wat", dan zal het volgende automatisch de ganse bestandsnaam voor je aanvullen:

ffmpeg -i Wat<tab>
(waar <tab> staat, druk jij op de Tab toets).

Offline Haris

  • Lid
Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/17, 20:02:34 »
Geweldig! Weer wat geleerd! Dank  :)

Re: MP4 afspelen op tv
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/17, 20:06:50 »
 ^-^  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2019/12/17, 20:16:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore