Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen koppel met de cd/dvd  (gelezen 424 keer)

Geen koppel met de cd/dvd
« Gepost op: 2015/08/10, 11:05:35 »
Na het updatebeheer uitgevoerd en opnieuw opstarten kan ik mijn cd/dvd niet bekijken. Ook krijg ik geen icoon op bureaublad als ik een cd of dvd in de machine schuif.

De melding die ik krijg staat in de bijlage:


Wat moet ik nu doen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen koppel met de cd/dvd
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/10, 16:04:59 »
Rebooten proberen?
Meerdere cd's en dvd's proberen?

Heb wel eens gezien, dat de eerste cd/dvd werkte na booten, maar 2e opeens niet.
Dus testen met pc uitzetten, je kunt ook nog de stroom even uitzetten, en dan weer opstarten.

En wat gebeurd er als je opstart vanaf een livecd, werkt het nu wel.

Je kunt ook nog opstarten, met de oude kernel, tijdens booten naar grub gaan, dan een oudere kernel kiezen.

Re: Geen koppel met de cd/dvd
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/10, 19:53:41 »
@ jan11000,

Dat heeft geen resultaat gegevn.

Als ik nu een cd/dvd insert en daarna op bureublad de icoon Computer openene dan zie ik bij apparaten de naam van de cd/dvd en dan ik ik die wel openen.

Ik vermoed dat de cd/dvd niet sdb/sdb1 etc naam heeft.

Voorlopig kan ik wel doorwerken.

Misschien zullen de technische mensen de kernel nog eens doorlopen waar de fout zit.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geen koppel met de cd/dvd
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/11, 07:30:11 »
Hoi Spidey,

Ik ben geen kei in dit soort dingen, maar een CD/DVD krijgt niet dezelfde "naam" als een harde schijf zoals bijvoorbeeld /dev/sdb2. Bovendien wordt die pas aangekoppeld als je een schijf in de drive stopt.

Kijk misschien eens wat er staat in de Instellingen bij Verwijderbare media. Wellicht staat daar een vinkje verkeerd? Dat de schijf niet automatisch wordt aangekoppeld als je hem in de drive doet.

Hoe dat er precies uitziet in LM en hoe het heet weet ik niet exact als Xubuntu mens, maar het zal ongeveer gelijk zijn.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen koppel met de cd/dvd
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/11, 15:39:26 »
CD/DVD krijgt doorgaans sr0, dus /dev/sr0.