Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu start niet meer  (gelezen 851 keer)

Offline hbakker

  • Lid
ubuntu start niet meer
« Gepost op: 2018/01/18, 20:57:26 »
Na tijden perfect te hebben gewerkt, wil deze week mijn laptop met Ubuntu niet meer starten.
Na wat uit- en aanzetten, kan ik kiezen voor Advanced en vervolgens kan ik een recorvery mode
kiezen. De eerste uit het lijstje helpt mij niet verder: lijkt te beginnen, maar smoort.
Procedure opnieuw doorlopen; tweede recovery uit de lijst gepakt en dat werkt. Als ik
verderop kies voor ubuntu starten kom op opvallend snel op mijn inlogpagina en na inloggen
loopt alles soepel. Voor zover ik heb kunnen nagaan (ik heb er een hele dag op gewerkt)
gaat alles zoals ik gewend ben. Ik was gerustgesteld.
Maar dat was te vroeg gejuicht: de volgende opstartactie bracht mij weer in dezelfde
inactieve toestand. Nog maar weer een keer het hele proces doorlopen en dat lijkt mij
weer via de recovery in mijn systeem te brengen.
Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om via zo'n bizarre route de zaak aan de praat
te krijgen.
Omdat het systeem als het eenmaal werkt ook helemaal ok lijkt, hoop ik dat het met
niet al te veel rare dingen weer op orde is te brengen.

Wie helpt mij?


Re: ubuntu start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/18, 21:35:52 »
Hallo, het lijkt erop dat je pc moeite heeft met de meest recente Linux-kernel en ook die daarvoor. Wat je dus kunt proberen is om je pc vast te zetten op twee kernels eerder. Ik kan niet aangeven hoe je dat gauw oplost, maar andere lezers van dit forum zeker wel. Dus even hun reactie afwachten.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: ubuntu start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/18, 23:46:08 »
Dit, denk ik: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103561.msg1015672#msg1015672

Of liever, lees de hele draad even.

Terug naar 4.4.0-109 dus.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/19, 05:42:18 »
Er zijn updates(meerdere updates) uitgebracht voor het intel probleem, en dit levert denk ik veel problemen op tav bepaalde hardware, windows pc's weigeren ook op het internet.
Dus ik denk dat dit ook voor linux geld.

Ik zou even afwachten, een aantal weken(omdat dit een groot probleem is voor intel), omdat er steeds verbeteringen komen van intel, en voor jou zelf dat je niet gaat zoeken terwijl je pc werkt via recovery.

Natuurlijk kan het een ander probleem zijn, dan kun je bij volgende update testen of het dan wel weer werkt.

Offline hbakker

  • Lid
Re: ubuntu start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/31, 08:28:35 »
Ubuntu start weer gewoon.
Het advies om maar even te wachten en een tijdje via de recovery mode te werken heb ik opgevolgd met als resultaat dat de machine weer via de normale route wil booten.
Dank voor alle reacties.