Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows xp opnieuw installeren  (gelezen 2993 keer)

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Gepost op: 2008/06/16, 20:31:42 »
Ik heb dit weekend mijn hd volledig geherpartitioneerd (met GParted) en Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Ik heb een primaire hd in fat32 gezet om daarna mijn windows op te kunnen installeren. Ubuntu werkt nu fantastisch en ik zou graag hetzelfde doen met mijn windows (voor m'n vriendin). Als ik de windows xp cd insteek en reboot krijg ik de vraag om vanaf de cd op te starten, dit doe ik ook, en dan krijg ik een zwart scherm, dus geen blauw setup scherm. Ik heb al geprobeerd op een andere pc, maar daar werkt het perfect. Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend krijg?

Alvast bedankt!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/16, 21:01:39 »
Een lastig probleem lijkt mij, start bijv. de live-cd van Ubuntu wel? Dan kun je zien of het booten van cd goed gaat.

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/16, 21:26:26 »
LiveCD werkt perfect. De windows xp cd geeft trouwens ook het zinnetje 'Hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd...' maar daarna houdt hij het dus voor bekeken...

DarkEra

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/16, 22:12:37 »
Windows XP maakt gebruik van NTFS en niet van FAT32 zover ik weet.

Offline ruujan

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/16, 22:33:20 »
Citaat van: DarkEra
Windows XP maakt gebruik van NTFS en niet van FAT32 zover ik weet.
Hoeft niet persé, maar waarschijnlijk heeft dit er ook niets mee te maken.

Ik zou zeggen dat je een speciale driver nodig hebt voor je videokaart of zo, want XP is al weer een jaar of wat oud. Tijdens het starten van de installatie kun je die dan laden met F6 (geloof ik). Ik heb eens een soortgelijk probleem gehad met een SCSI-controller die niet standaard ondersteund werd.

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/16, 22:37:34 »
Dat is nu net het probleem. Ik krijg dat blauw scherm waarin je gevraagd wordt om op F6 te drukken indien je een alternatieve SCSI-driver ofzo wil laden. In plaats daarvan blijft het scherm gewoon zwart. Ik heb dit probleem nog nooit gehad en heb vaak genoeg windows mogen formatteren ;-)

Is er een manier om de opstartpartitie als ntfs te formateren? GParted kan vanzelfsprekend enkel de linux-filesystems en fat aan...

Offline eendje

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/16, 22:50:38 »
Ik heb die foutmelding wel eens gehad bij computer van mijn pa en dat werd toen veroorzaakt door de audiokaart die niet werd ondersteund door de BIOS. De onboard audiokaart in de BIOS uitgeschakeld en klaar was klara.  IS er bij jouw soms ook hardware die niet onder XP werkt of misschien wordt het veroorzaakt door een BIOS update die je ooit gedaan hebt? Just a guess
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Skilltone

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/16, 23:29:56 »
ik heb even gegoogeld. Ik heb geen antwoord voor je, maar wel een tip. maak een boot.ini aan, geef schijf aan, geef format schijf aan, geef map naam, Vb:
"c: / format c: (enter)"
"c: / map windows (enter)"
"c: / cd windows"
"c: /windows/ exit"

heropstarten en cd erin.

Doe schijf opnieuw erin, en installeren maar. Daarnaast zie je veel problemen met booten algemeen. de tip is, eerst xp installeren, dan pas linux. Tenzij andere beter ideeén hebben.

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/17, 08:21:51 »
Heb eens zitten denken en het enige dat veranderd is sinds vorige keren is dat ik nu één grote (22,5 gig) windowspartitie gemaakt heb ipv de 9 gig ervoor. Op het internet staat wel te lezen dat de kritieke grootte 32 gig is voor fat32, dus denk niet dat het daaraan kan liggen.

Toen ik zaterdag hetzelfde probeerde (had toen nog niet gepartitioneerd met GParted) lukte het wel, maar op bepaald moment gaf hij een fout op cd (net aangemaakt met nlite). Zoals ik al zei, na partitioneren met GParted (fat32) lukte het dus niet meer... lichtje van cdrom blijkft branden, maar je hoort enkel in het begin dat hij van cd leest, daarna dus niets...

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/17, 08:23:55 »
Citaat van: eendje
Is er bij jouw soms ook hardware die niet onder XP werkt of misschien wordt het veroorzaakt door een BIOS update die je ooit gedaan hebt? Just a guess
Aan BIOS is niets veranderd, dus hieraan kan het niet liggen imo.
Toch bedankt.

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/17, 12:47:30 »
Heb net eens met de ultimate boot cd de partities op ntfs gezet, maar nog steeds tevergeefs. Ga vanavond eens volledig formatteren en eerst windows en dan ubuntu erop zetten denk ik... jammere zaak, want ubuntu draaide perfect. Ik had de partitionering met GParted gedaan, gebruik ik nu best de GParted LiveCD om alles te formatteren, of laat ik xp z'n gang gaan?

Offline kasperken

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/17, 14:14:41 »
hallo,

zijn je partities wel even waardig? bijv : A,A en niet A,B
als je begrijpt wat ik bedoel..

ik heb dit ook al eens mee gemaakt maar dan met Windows Xp en Vista.. ik heb 2 partities laten zetten op mijn HD maar die idioten heben er een soort van AB partitie van gemaakt.
mvg Kasper

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/17, 14:17:36 »
Citaat van: kasperken
hallo,

zijn je partities wel even waardig? bijv : A,A en niet A,B
als je begrijpt wat ik bedoel..

ik heb dit ook al eens mee gemaakt maar dan met Windows Xp en Vista.. ik heb 2 partities laten zetten op mijn HD maar die idioten heben er een soort van AB partitie van gemaakt.
Sorry, maar hier begrijp ik niks van.... Wat bedoel je?

Overigens is hier wat informatie te vinden over partities en partitioneren:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Offline kasperken

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/17, 14:39:10 »
dat ik een hoofd partitie had en een bij partitie (A,B) i.p.v 2 hoofd partities (A,A) ..
mvg Kasper

Offline kasperken

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/17, 15:24:40 »
ja maar ik kon er niet meer op komen.. ik zit nl midden in de examens :(
mvg Kasper

Deftoms

  • Gast
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/17, 15:47:40 »
Citaat van: arie
Citaat van: kasperken
dat ik een hoofd partitie had en een bij partitie (A,B) i.p.v 2 hoofd partities (A,A) ..
bedoel een primaire partite en een extended en logische partitie ?
Ik heb bij het partitioneren dus een primaire partitie aangemaakt (FAT32) met de bedoeling om daar WinXP op te zetten. Daarnaast heb ik een extended partitie aangemaakt met daarin 7 logische partities -> Foto's (FAT32), Muziek (FAT32), /boot (Ext3), /home (Ext3), / (Ext3), /files (Ext3) en swap.

Ik las op internet dat in tegenstelling tot Windows en PC-BSD, Linux géén primaire partitie nodig heeft om op te starten, vandaar dat ik er maar één voorzien heb. Gelet op het feit dat mijn Ubuntu perfect opstart zal dit idd wel correct zijn denk ik.

Offline kederur

  • Lid
Windows xp opnieuw installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/27, 16:37:02 »
Ik kan niet duidelijk opmaken of je het probleem al hebt opgelost.
Ik heb het ook meegemaakt met mijn dualboot met XP. De oplossing is uw harde schijf volledig laten wissen met een programma. Ik heb dit gedaan door eerst Linux te installeren op mijn volledige schijf en daarna opnieuw partitioneren en dan lukt het wel.