Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch scsi schijf aankoppelen  (gelezen 1143 keer)

Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Gepost op: 2008/03/25, 08:52:50 »
Beste mensen,

In een simpele file server hebben we 2 scsi-schijven zitten. Op sda staat Ubuntu. Op sdb staan alle met samba gedeelde bestanden. Als de server op nieuw gestart wordt, is sdb niet aangekoppeld.
Als ik  dan naar Locates -> Computer ga en klik dan op 17,11 GB disk of disk-1 dan moet ik mijn wachtwoord opgeven. Is dat niet mogelijk dat bij het starten al gekoppeld wordt. Want elke week wordt de server herstart. om de updates te activeren.

Alvast hartelijk dank.
Ubuntu gebruiker # 14919

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 12:09:58 »
De truc is om die schijf op te nemen in het bestand /etc/fstab. Hierin staat welke device/partitie (bijv. /dev/sdb1) gekoppeld moet worden aan welk "mount-point", zeg maar een directory (bijv. /shared). Maak evt. wel eerst dat mount-point aan als directory. Verder staat in dit forum al heel veel geschreven hoe je /etc/fstab kunt aanmaken. Effe zoekfunctie gebruiken dus... Succes!

Overigens, het lijkt erop alsof de schijf al wel gekoppeld is en dat je 'm via Samba benaderd, vandaar dat wachtwoord. Je kunt met het "mount" commando zien of er al iets van sdb gemount is. Als de schijf al gekoppeld is, dan hoef je 'm niet via Samba te benaderen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 19:39:01 »
Het is al opgelost.

Het volgende heb ik gedaan:

In webmin  Systeem -> Disk and Network Filesystems

Op de betreffende schijf geklikt in mijn geval /media/disk-1.

Onder Linux Native Filesystem Mount Details heb ik bij Save mount?   Save and mount at boot aangeklikt.

Onder Common mount options heb ik bij Allow users to mount this filesystem? Ja aangeklikt.

Dan natuurlijk op Opslaan klikken.

Ps. de schijf moet wel (handmatig)gemount zijn!
Ubuntu gebruiker # 14919

Offline Dave

  • Lid
Re: Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/14, 16:09:30 »
Na een nieuwe installatie ook weer op zoek om die automatisch aan te koppelen maar wat hier genoemd wordt is onvindbaar  :rolleyes:


edit: weer gevonden
pysdm eerst installeren
« Laatst bewerkt op: 2012/12/14, 16:13:04 door Dave »

Re: Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/15, 17:36:32 »
Draait de computer op Ubuntu 12.10? Start dan "Schijven", selecteer je schijf, selecteer de partitie, druk op de knop met de tandwielen in het balkje eronder en zet "automatische koppelopties" uit. Nu kun je ervoor kiezen om de schijf automatisch te laten aankoppelen bij opstarten, enz.

Offline Dave

  • Lid
Re: Automatisch scsi schijf aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/15, 18:21:54 »
12.04 maar prima aanvulling inzake de zoekfunctie  ;)