Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar  (gelezen 6858 keer)

De open brief naar de Tweede Kamer en de petitie (http://goo.gl/cdxu0) zijn 'slechts' eerste stappen op weg naar het verplicht krijgen van het gebruik van open standaarden in het onderwijs en het realiseren van platform-onafhankelijke toegang tot digitale leermiddelen en - leeromgevingen. Het is nu belangrijk om te laten zien dat onze bezwaren tegen het gebruik van Magister/Silverlight, maar ook andere gesloten standaarden en gesloten software, niet slechts mooie verhalen voor de bühne zijn, maar dat ouders, leerlingen, studenten en docenten reëel te lijden hebben onder de bestaande praktijk. De ervaring van Peter, in een reactie op een eerder artikel (http://goo.gl/SpzwQ) , is een mooi voorbeeld. Zijn zoon kreeg een 'aantekening' omdat hij een boekje niet had opgehaald. Dat stond in Magister, maar daar kon hij niet bij.

Citaat
Even terzijde, Peter, zou je contact met mij op willen nemen via het adres dat onder dit artikel staat? Ik wil hier graag meer over weten, maar het door jou ingevulde e-mailadres werkt niet (spamvanger ;-) ).

Heb jij als ouders, leerling, student, docent of betrokkene schade ondervonden omdat jouw school gebruik maakt van Magister, of jou dwingt bestanden in gesloten bestandsformaten aan te leveren, ben je afspraken misgelopen, zijn je cijfers verknald, heb je gedonder gekregen met je docent of noem maar op, simpelweg omdat de school geen open standaarden ondersteunt, laat het me dan even weten. Welke informatie heb ik nodig?

Het gaat nu om concrete gevallen waarin jij persoonlijk aantoonbare schade hebt ondervonden. Dat kan van alles zijn. Misschien hebben jullie thuis uiteindelijk toch maar een nieuwe computer aangeschaft met Windows, omdat de school dat verplicht stelde. Misschien heeft de school de aanschaf van iPads of een Mac verplicht gesteld, terwijl jullie thuis een prima computer met Windows of Ubuntu hadden staan. Misschien heb je puntenvermindering gekregen omdat jouw docent een presentatie die in OpenOffice.org was gemaakt niet goed kon openen. Het gaat om gemiste afspraken, gemist huiswerk, gemiste toetsen, lagere cijfers, aantekeningen in je dossier en het moet terug te voeren zijn op het gebruik van Silverlight of andere gesloten technologie. Misschien dwingt jouw school je om C#-opdrachten in Visual Studio te maken, terwijl dat ook prima kan met open source tools op jouw Ubuntu-bak.

Wat moet er in jouw verhaal staan? In hoofdlijnen moet het verhaal na te trekken zijn op waarheidsgehalte en het moet zo volledig mogelijk zijn. In de mail naar mij zouden dan de volgende punten moeten zijn opgenomen:

  • Naam, adres, woonplaats, e-mail adres (voor verder contact)
  • Geef even aan of je wilt dat jouw persoonlijke gegevens geanonimiseerd moeten worden. In dat geval wordt jouw verhaal dusdanig geanonimiseerd dat het voor anderen niet meer op jou te herleiden is.
  • Gegevens van de school: naam, adres, woonplaats, opleiding, leerjaar, eventueel namen van betrokken docenten en directieleden
  • Een omschrijving van de problemen die je hebt ondervonden?
  • Wat heb je gedaan om die problemen op te lossen?
  • Welke schade heb je concreet geleden door deze problemen?
  • Zijn er anderen in jouw omgeving die hier last van hebben (gehad)?

Wat ga ik met deze verhalen doen? Ik ga ze in ieder geval doorsturen naar het meldpunt van het programmabureau Nederland Open in Verbinding. Daarnaast zullen er een aantal op deze site worden gepubliceerd, zodat ze als voorbeeld kunnen dienen voor anderen die hun verhaal nog willen opsturen. Alle verhalen komen in een zwartboek terecht dat aan het eind van het jaar aan de minister van Onderwijs en de Tweede Kamer aangeboden zal worden (met inachtneming van eventuele wensen om anoniem te blijven).

Waar kun je je verhaal naartoe sturen? Ik heb een apart e-mail adres geopend voor jullie ervaringen: ictovergewicht@opensourcelearning.info. Op dit adres kun je ook eventuele vragen kwijt.

Bedankt voor jullie moeite.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/30, 13:05:50 »
Dat had ik dus ook inderdaad femke.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/30, 13:45:35 »
Citaat
Misschien hebben jullie thuis uiteindelijk toch maar een nieuwe computer aangeschaft met Windows, omdat de school dat verplicht stelde.
Jan, mag ik vragen...........een vriend van ons heeft van de school van zijn zoontje een lijst gekregen waarin stond dat hij een nieuwe laptop moest kopen met daarbij de specificaties die de school had geëist.
Ik vroeg mij af of de school dit wel mag doen? En nu lees ik dus jou stukje hierboven.


Hoi Angela,

Het hangt even af van hoe die specificaties zijn opgesteld, maar het zou er heel goed onder kunnen vallen. Wil je even vragen of ze die lijst naar me toe kunnen sturen? Dan kijk ik er even naar.

Bedankt en groetjes

Jan

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/30, 16:44:19 »
Ik vind het een prima iniatief, maar is het niet zo dat de school de leermiddelen bepaalt? Net zo goed als ze ook bv. bepalen met welke rekenmachine je aan de slag gaat?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/30, 16:52:21 »
Ik vind het een prima iniatief, maar is het niet zo dat de school de leermiddelen bepaalt? Net zo goed als ze ook bv. bepalen met welke rekenmachine je aan de slag gaat?

Die vergelijking kwam bij mij ook meteen op. Toen ik naar het 4e leerjaar ging van de middelbare school moesten we opeens allemaal een grafische rekenmachine die ook pittig aan de prijs was. Natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een laptop maar toch... Er is wel wat geklaag over geweest volgens mij maar uiteindelijk zijn toch alle ouders overstag gegaan volgens mij want iedereen (al mijn klasgenoten althans) had er een :P Dus ik vrees dat scholen gewoon in hun recht staan.

Offline atomos

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/30, 17:01:15 »
Toen mijn jongste zoon een werkstuk moest inleveren op de basisschool (4 jaar geleden groep 8) vielen ze er over dat het geen .doc file was  :o na een vriendelijk gesprek gevoerd te hebben met de ict  XD docent daar hebben ze zelf een systeem samengesteld om toch maar het document te kunnen lezen.
Het koste mij geen cent maar de school wel  :)

Edit ( na navragen bleek het zoiets van €50 geweest te zijn.)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/30, 17:03:39 door atomos »
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/30, 17:06:56 »
Ik vind het een prima iniatief, maar is het niet zo dat de school de leermiddelen bepaalt? Net zo goed als ze ook bv. bepalen met welke rekenmachine je aan de slag gaat?

Zoals ik in het antwoord aangaf hangt het af van de formulering en de specificaties. En natuurlijk ook de relatie met het onderwijs. Het is in ieder geval de moeite van het bekijken en het aankaarten waard.

Het is misschien ook goed om in gedachte te houden dat deze campagne er op is gericht om de bestaande praktijk, en zo nodig de regelgeving, aan te passen. Het gaat er dus niet zozeer om of iets onder de huidige regelgeving mag of niet, maar of de praktijk het open karakter al dan niet bedreigt.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/30, 17:08:56 »
Toen mijn jongste zoon een werkstuk moest inleveren op de basisschool (4 jaar geleden groep 8) vielen ze er over dat het geen .doc file was  :o na een vriendelijk gesprek gevoerd te hebben met de ict  XD docent daar hebben ze zelf een systeem samengesteld om toch maar het document te kunnen lezen.
Het koste mij geen cent maar de school wel  :)

Edit ( na navragen bleek het zoiets van €50 geweest te zijn.)

De betreffende docent had ook gewoon ff Libre/OpenOffice kunnen installeren natuurlijk, was de school ook goedkoper uit geweest. Overigens zijn er ook websites waar je gratis .odt naar .doc kan omzetten mocht je het snel nodig hebben (is mij ooit eens overkomen met een sinterklaasgedichtje dat ik op USB-staaf had  :D).

Offline atomos

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/30, 17:43:11 »
Toen mijn jongste zoon een werkstuk moest inleveren op de basisschool (4 jaar geleden groep 8) vielen ze er over dat het geen .doc file was  :o na een vriendelijk gesprek gevoerd te hebben met de ict  XD docent daar hebben ze zelf een systeem samengesteld om toch maar het document te kunnen lezen.
Het koste mij geen cent maar de school wel  :)

Edit ( na navragen bleek het zoiets van €50 geweest te zijn.)

De betreffende docent had ook gewoon ff Libre/OpenOffice kunnen installeren natuurlijk, was de school ook goedkoper uit geweest. Overigens zijn er ook websites waar je gratis .odt naar .doc kan omzetten mocht je het snel nodig hebben (is mij ooit eens overkomen met een sinterklaasgedichtje dat ik op USB-staaf had  :D).

Ik ga zelden in discussie met zulke "zelf made" ict leraren, Die €50 vond ik toen ook al veel.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/30, 18:22:51 »
Toen mijn jongste zoon een werkstuk moest inleveren op de basisschool (4 jaar geleden groep 8) vielen ze er over dat het geen .doc file was  :o na een vriendelijk gesprek gevoerd te hebben met de ict  XD docent daar hebben ze zelf een systeem samengesteld om toch maar het document te kunnen lezen.
Het koste mij geen cent maar de school wel  :)

Edit ( na navragen bleek het zoiets van €50 geweest te zijn.)

De betreffende docent had ook gewoon ff Libre/OpenOffice kunnen installeren natuurlijk, was de school ook goedkoper uit geweest. Overigens zijn er ook websites waar je gratis .odt naar .doc kan omzetten mocht je het snel nodig hebben (is mij ooit eens overkomen met een sinterklaasgedichtje dat ik op USB-staaf had  :D).

Ik ga zelden in discussie met zulke "zelf made" ict leraren, Die €50 vond ik toen ook al veel.


Kun je wel zeggen ja. Snap niet dat het geld heeft gekost.
Heb op een laptop van een knul van 11 Op zijn Vista installatie, Libre office gezet en dat was 0 Euro en ik heb nog geen klachten er over gehad.
50 Euro voor een zogenaamde ict leerkracht is veel te duur. Die gozer gelijk ontslaan en alles zelf doen.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/30, 20:42:34 »
Ik vind het een prima iniatief, maar is het niet zo dat de school de leermiddelen bepaalt? Net zo goed als ze ook bv. bepalen met welke rekenmachine je aan de slag gaat?

Ik weet niet of een school een bepaalde rekenmachine mag verplichten. Op het eindexamen mag je ook elk willekeurig merk gebruiken, mits het maar aan een aantal eisen voldoet. (Geen mogelijkheid tot draadloze verbinding bijvoorbeeld)
Bij ons wordt er met de TI-84 gewerkt, maar ik zou ook een andere mogen gebruiken (die aan de landelijke exameneisen voldoet) . Enige ondersteuning of hulp bij een alternatief kan ik echter niet verwachten.

Echte directe schade door Magister en gesloten waar heb ik niet gehad. Vooralsnog wordt het bij mij op school ook alleen voor cijfers gebruikt, ze schijnen het echter uit te willen breiden. (Ben ik zelf faliekant op tegen, ik ben benieuwd of ze dat dit jaar (mijn examenjaar) ook al doorvoeren)
Wel dat we voor bijvoorbeeld Natuurkunde een programma moesten gebruiken dat niet op Linux (of Mac) werkte, maar thuis heb ik ook Windows staan. Dat programma werd overigens betaald door school. (De school heeft een licentie met een downloadlink voor een x aantal leerlingen)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/30, 20:53:02 »
Wat de school in dat geval eigenlijk moet doen is het programma ook op schoolcomputers installeren zodat mensen die het thuis niet kunnen installeren wel op school kunnen werken aan die opdracht. Ik had het geweldige vak informatica op de middelbare school waarbij je met Microsoft Access en VBA moest werken maar dat kon gewoon op de schoolcomputers tijdens de les.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/30, 21:37:37 »
Wij waren vrij in de keuze van de reken machine kwa merk maar niet wat het kon.
Je mocht er bepaalde functies niet op hebben.
Kwa gereedschap waren we vrij maar je kon alles op school kopen tegen een lager tarief.

Er kwamen na mijn tijd van die rekenmachines die alles konden en daar kregen ze les in hoe het werkte.
Daar werd toen voor 1 type gekozen en dat kon ik wel begrijpen.
In een aantal gevallen moet je een keuze maken en voor 1 ding gaan en dan kan het hardware maar ook software zijn waar je een keus in moet maken.
Bij bijvoorbeeld Cad programma's is het makkelijker omdat je niet in een les 10 verschillende documentaties wilt hebben om les te geven.

Mocht het zo zijn dat je een verslag moet maken voor school en krijg je geen les in hoe je word of wat dan ook gebruikt, dan moet daar naar mijn mening de keuze vrij in zijn en niet opgelegd zijn door de school.
Er is altijd wel een manier om documenten aan te leveren die door de leraar te openen zijn zonder daarvoor van alles te hoeven doen.



Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/01, 09:44:07 »
In België is het zo dat er volgens een leerplan wordt gewerkt.

Op mijn vroegere hogeschool zijn wij, als oud studenten, in dialoog gegaan i.v.m. Open Source -standaarden.

Het struikelblok is inderdaad het leerplan. (Dat plan is ergens in 1994 aangepast en sindsdien zo gelaten)

Maar de directie heeft een vrije marge, en laat de leerlingen vrij om hun werk te maken op gelijk welke standaard mits het beantwoord aan de criteria
van het leerplan.

Een thesis moet bij ons ten andere afgeprint worden dus eigenlijk nog volgens een oeroud systeem. Heden ten dagen is dat wel ook digitaal aanvaard, maar met de basissoftware w.o. Autocad/ photoshop/ Microsoft Office enz.

De docenten leggen eigenlijk geen dwangmatige aankoop op van bepaalde computers en de soft, maar wel de eisen waaraan de werken MOETEN voldoen. Soms kom je met Open Source- progjes daar gewoon niet aan.

Dus, volgens mij, moet de Open Source meer doorontwikkeld worden (compatibiliteit, vormgeving, grafische kwaliteit) voor dat we dat als een, nieuwe, standaard kunnen verkopen.

Ikzelf, merk dat de arbeidsmarkt ook nog niet helemaal omgepoold is naar Open Source (ik onze branche Security-systemen, zijn wij voorlopig de enige die dat doen) .
Er is nog werk aan de winkel, en dat kan je moeilijk ontkennen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/01, 10:40:34 »
Joris +1

Al is voor MIJ odt compatibeler dan doc of docx, dus dat is een voorbeeld van een wel goede compatibele standaard :)

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/01, 12:28:45 »
Het hangt ook een beetje af van de cursus lijkt me. Tijdens m'n studie deden we bijvoorbeeld een korte excel cursus gecombineerd met statistiek. De statistiek opdrachten moesten in excel gedaan worden, wat in dat geval logisch was, omdat ze direkt ook als opdracht voor het excel gedeelte golden. Of excel het juiste programma is, is natuurlijk weer een ander verhaal. Uiteraard konden we wel alles op de uni in de computerruimte doen, dus je hoefde niet zelf iets aan te schaffen.

Zoiets zou ook kunnen gelden voor het C# voorbeeld in de startpost. Voor bijna ieder vak geldt dat de docent een keuze maakt voor een methode, dit kan een boek zijn, maar ook software lijkt me. Wanneer voor een vak programmeren in C# visualstudio wordt gebruikt, zodat ook het werken met deze IDE meegenomen kan worden, dan heb ik daar niet zoveel problemen mee. Of je het vervolgens thuis ook gebruikt voor de opdrachten die je moet doen zou niet relevant moeten zijn. Het enige wat je zou kunnen stellen, is dat programma's gecompileerd moeten kunnen worden in de werkomgeving zoals die in de cursus is vastgelegd. Ik weet niet of relevant is voor C#, maar dit was een eis die mij gesteld werd bij een fortran cursus. Overigens ging het in dit geval over gfortran, wat onderdeel is van gcc, en dus open source is.

Dus, volgens mij, moet de Open Source meer doorontwikkeld worden (compatibiliteit, vormgeving, grafische kwaliteit) voor dat we dat als een, nieuwe, standaard kunnen verkopen.

Qua typesetting e.d. maakt het weinig uit of je open/libre of ms office gebruikt, ze kunnen alle drie niet tippen aan LaTeX (open source). Ik ben het met Vistaus eens dat open/libre office wat betreft compatibiliteit wel beter scoort dan ms office.

Ik denk zelf dat de MS lock-in die op scholen voorbereid wordt nog andere problemen geeft. Mensen gebruiken vaak niet de juiste programma's voor de taak die ze moeten verrichten, zoals databases aanleggen in excel, illustraties maken in powerpoint. Het kan allemaal wel, maar echt efficient is het niet. Om me heen zie ik veel excel gebruik, waar bijvoorbeeld matlab of origin  (beiden ook geen OSS en duur) veel geschikter zouden zijn, of natuurlijk het open gratis alternatief, python met scipy en matplotlib :)

Wat betreft dat magister, dat vind ik schandalig. Dit soort administratieve programma's moeten voor iedere leerling ongeacht het OS beschikbaar zijn.



Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/01, 12:31:50 »
Ik klikte net op verzenden en checkte daarna m'n news feeds. Zie hier de laatste kop op Slashdot :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/01, 12:34:25 »
Dus, volgens mij, moet de Open Source meer doorontwikkeld worden (compatibiliteit, vormgeving, grafische kwaliteit) voor dat we dat als een, nieuwe, standaard kunnen verkopen.
Foute stelling. Voor vormgeving en grafische kwaliteit doet Vrije Software niet onder in kwaliteit. [edit] Dit werd ondertussen ook door FreeTheBee aangehaald[/edit] Als je het hebt over "compatibiliteit", dan moet je ook aangeven "met wat". Vrije Software kan zonder problemen compatibel zijn met gepubliceerde standaarden, waarvan de specificaties beschikbaar zijn. Om ethische redenen zal Vrije Software vooral die gepubliceerde standaarden ondersteunen, die tegelijk open en vrij te gebruiken zijn.

Dit is geen probleem van Open Source die niet voldoende doorontwikkeld zou zijn. Dit is een probleem van onvrije, slecht gedocumenteerde standaarden die aan de maatschappij vanuit verworven machtsposities worden opgedrongen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/01, 12:36:03 door vanadium »

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/01, 21:35:29 »
Niet helemaal juist Vanadium; vergelijk maar eens Bricsys met AutoCad. Dit om Linux als standaard te gebruiken.

En compatibel; ik doe geen opmaak meer met LO om het daarna te openen met Office. Simpele dingen ok, maar meer vergaande opmaken sorry het is gewoon niet goed.

Grafisch: zet gewoon Mac of Windows naast een Linux-systeem en je weet wat ik bedoel. (Kijk maar eens goed naar de weergave)

Scholen e.d. spiegelen zich naar standaarden niet naar intenties, en dát is een realiteit.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/01, 21:38:45 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/01, 22:58:30 »
En compatibel; ik doe geen opmaak meer met LO om het daarna te openen met Office. Simpele dingen ok, maar meer vergaande opmaken sorry het is gewoon niet goed.
Ik zie de compatibiliteit meer andersom. Libreoffice gaat beter om met andere formaten dan MS office. Ik dacht zelfs weleens een vergelijking gezien te hebben tussen de compatibiliteit van open office en ms office qua legacy word documenten, waar open office beter presteerde. Ik heb helaas geen bron, dus misschien is het niet zo relevant, tenzij iemand anders een bron weet.

Grafisch: zet gewoon Mac of Windows naast een Linux-systeem en je weet wat ik bedoel. (Kijk maar eens goed naar de weergave)
Hoe bedoel je dit? Wat voor weergave?

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/02, 06:35:20 »
moderator-edit:
Kunnen we wel bij het onderwerp blijven: aantoonbare, gedocumenteerde, reële gevallen van opgelopen schade omwille van het verplichte gebruik van niet-open programma's.
Jan vraagt om deze met alle gegevens naar hem te mailen.
In dit draadje kan je eventueel een korte samenvatting geven waarin geen namen voorkomen, kwestie van de privacy.

Het is niet de bedoeling om de ganse discussie hier nog eens over te doen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/02, 11:12:30 »
"Ik zie de compatibiliteit meer andersom. Libreoffice gaat beter om met andere formaten dan MS office."

Mocht je willen. Kan hier het tegendeel bewijzen. Lotus Symphony is hier veel compatibeler (ook naar MS Office toe) dan LO. Heb daar al wat schade van ondervonden met LO, maar kwam er toch net doorheen.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/02, 11:56:36 »
Prima, alleen had ik het volgens mij nergens over lotus symphony. 

Ik laat deze discussie verder voor wat het is, aangezien Prosper gelijk heeft en het idd wat ver off-topic is gegaan.

Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/02, 14:07:24 »
Nee, jij had het niet over Lotus Symphony. Nu ga je dingen door de war halen.
"Lotus Symphony is hier"

Hier=mijn omgeving.

Dus ga geen dingen door de waren halen alsjeblieft.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Oproep: Heb jij schade ondervonden van Magister of andere gesloten waar
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/02, 14:26:50 »
Nee, jij had het niet over Lotus Symphony. Nu ga je dingen door de war halen.
"Lotus Symphony is hier"

Hier=mijn omgeving.

Dus ga geen dingen door de waren halen alsjeblieft.

FreeTheBee zei dat LibreOffice beter dan Microsoft Office omgaat met andere formaten. Met jouw bewering over Lotus Symphony heb je niet het tegendeel hiervan laten zien.

Maar zoals eerder gezegd, laten we deze discussie niet hier voeren.

Meer on-topic:
Hebben de mensen die schade ondervonden hebben om uitleg van de school gevraagd, daarbij verwijzend naar het "pas toe of leg uit"-principe over open standaarden in (semi-)overheidsinstellingen?