Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien  (gelezen 1778 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Gepost op: 2010/02/18, 07:28:56 »
1 Waarom vraag ik dit? Niet alle programma's die ik installeer staan officieel in de repository
dus die kijkt hij ook niet na, als ik de update manager start? correct?


Is daar dus een programmaatje voor? om alles nou op update automaticly te zetten per programma, ben ik geen fan van.



2 Is er ook een website/programma met alle bestaande repositorys, in een file ofzo? die je kan toevoegen aan ubuntu, zodat ik niks meer los per programma hoef toe te voegen aan de synaptic packetmanager


Thanks!




Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/18, 08:42:19 »
1 Waarom vraag ik dit? Niet alle programma's die ik installeer staan officieel in de repository
dus die kijkt hij ook niet na, als ik de update manager start? correct?


Is daar dus een programmaatje voor? om alles nou op update automaticly te zetten per programma, ben ik geen fan van.

De update manager kijkt alleen de repositories na. Dit zijn de standaard repositories en de zelf toegevoegde bronnen. Voor programma's die je niet vanaf de repositories installeert, moet je dus zelf kijken of er updates zijn. Dit is ook niet met een programma te doen, omdat er geen centrale plek is waar alle versienummers van alle programma's staan.

2 Is er ook een website/programma met alle bestaande repositorys, in een file ofzo? die je kan toevoegen aan ubuntu, zodat ik niks meer los per programma hoef toe te voegen aan de synaptic packetmanager

Thanks!

Een website met alle bestaande repositories dat gaat ook niet lukken. Als ik morgen bepaal dat ik zelf een repository start, hoe weet die website dat dan? Ook moet je niet willen dat je elke repository in je lijst staat. Het verversen van die lijst duurt dan super lang en je hebt er totaal geen voordeel mee. Ook kan er een hoop rommel tussen staan. Je kunt ook niet zomaar elke repository vertrouwen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Support4u

  • Lid
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/18, 08:47:10 »
okeey duidelijk! bedankt!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/18, 09:53:30 »
2 Is er ook een website/programma met alle bestaande repositorys, in een file ofzo? die je kan toevoegen aan ubuntu, zodat ik niks meer los per programma hoef toe te voegen aan de synaptic packetmanager
Dus voor zover het kan, probeer de software via een repo te installeren. Want dan worden de updates bijgehouden :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Support4u

  • Lid
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/18, 10:28:00 »
Juist no biggey!

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 12:30:58 »
Juist no biggey!

Volgens mij kan je in synaptic toch zien wat je zelf geïnstalleerd hebt? Ik meende in het linkse schermpje op oorsprong klikken of zo en dan zie je erboven in het schermpje staan iets van handmatige installatie. Meende dat daar alles komt te staan wat je buiten synaptic om geïnstalleerd hebt.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 12:37:54 »
Juist no biggey!

Volgens mij kan je in synaptic toch zien wat je zelf geïnstalleerd hebt? Ik meende in het linkse schermpje op oorsprong klikken of zo en dan zie je erboven in het schermpje staan iets van handmatige installatie. Meende dat daar alles komt te staan wat je buiten synaptic om geïnstalleerd hebt door middel van .deb pakketten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/18, 12:39:00 »
Juist no biggey!

Volgens mij kan je in synaptic toch zien wat je zelf geïnstalleerd hebt? Ik meende in het linkse schermpje op oorsprong klikken of zo en dan zie je erboven in het schermpje staan iets van handmatige installatie. Meende dat daar alles komt te staan wat je buiten synaptic om geïnstalleerd hebt door middel van .deb pakketten.
???
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/18, 14:27:15 »
Juist no biggey!

Volgens mij kan je in synaptic toch zien wat je zelf geïnstalleerd hebt? Ik meende in het linkse schermpje op oorsprong klikken of zo en dan zie je erboven in het schermpje staan iets van handmatige installatie. Meende dat daar alles komt te staan wat je buiten synaptic om geïnstalleerd hebt door middel van .deb pakketten.
???

Er zijn verschillende manieren om programma's te installeren. Synaptic en .deb pakketten zijn de meest gebruiksvriendelijke. Maar volgens mij als je programma's zelf compileert of met een .sh of .run bestand installeert, komen deze niet in synaptic te staan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/19, 06:58:42 »
Juist no biggey!

Volgens mij kan je in synaptic toch zien wat je zelf geïnstalleerd hebt? Ik meende in het linkse schermpje op oorsprong klikken of zo en dan zie je erboven in het schermpje staan iets van handmatige installatie. Meende dat daar alles komt te staan wat je buiten synaptic om geïnstalleerd hebt door middel van .deb pakketten.
???

Er zijn verschillende manieren om programma's te installeren. Synaptic en .deb pakketten zijn de meest gebruiksvriendelijke. Maar volgens mij als je programma's zelf compileert of met een .sh of .run bestand installeert, komen deze niet in synaptic te staan.

Hmmm.....zal je weleens gelijk in kunnen hebben, maar toch heb ik ooit OpenOffice geinstalleerd via een .sh runbestand en die kwam netjes in synaptic te staan na een dpkg commando. Dus die vlieger gaat niet helemaal op, wel deels. Hangt volgens mij ook meer af van degene die het programma of script gemaakt heeft hoe die de installatie afhandelt.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/20, 12:15:18 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

FrSu

  • Gast
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/19, 08:21:23 »
In Ubuntu Tweak kan je het mooi zien.

In Mint heb je de applicatie Software beheer, dat geeft ook een mooi overzicht ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/19, 08:55:20 »
.....

Er zijn verschillende manieren om programma's te installeren. Synaptic en .deb pakketten zijn de meest gebruiksvriendelijke. Maar volgens mij als je programma's zelf compileert of met een .sh of .run bestand installeert, komen deze niet in synaptic te staan.

Hmmm.....zal je weleens gelijk in kunnen hebben, maar toch heb ik ooit OpenOffice geinstalleerd via een .sh runbestand en die kwam netjes in synaptic te staan na een dpkg commando. Dus die vlieger gaat niet helemaal op, wel deels. Hangt volgens mij ook meer degene die het programma of script gemaakt heeft de installatie afhandelt.

Klopt, als het script de installatie afhandelt via dpkg (met .deb pakketten?), dan tellen .sh bestanden ook mee. Maar ik vraag me af wat het voordeel daarvan is. Waarom maak je dan geen .deb pakket, of kan de .sh in meerdere distributies werken?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Support4u

  • Lid
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/19, 09:27:30 »
hehe men topic krijgt een eigen leven zo te zien  :evil:

babbel lekker door jongens. ik geniet hier wel door.

FrSu

  • Gast
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/19, 09:36:48 »
Mijn tips heb je gehad. Bye,bye  8)

Offline Support4u

  • Lid
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/19, 11:43:45 »
yo inderdaad en heel nice thanks!


btw, als ik zooi verwijderen via synaptic packet manager er ik geef verdikkeme nog aan toe aan, complete removal!


en ik herinstalleer een programma. en ik krijg de zelfde instellingen terug.. wtf! is het dan voor waardeloze complete removal!


probeer hier een mp3 player aan de praat te krijgen. zoals audacious 2

ik had eerst wel geluid., toen had ik een instelling gemaakt in het programma. en toen had ik geen geluid meer.
dus ik die zooi complete removen. en weer vers installeren. krijg ik alle zelfde klote instellingen terug. dus nu kan ik nog niks.

iemand enig idee..

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/19, 12:32:50 »
yo inderdaad en heel nice thanks!
btw, als ik zooi verwijderen via synaptic packet manager er ik geef verdikkeme nog aan toe aan, complete removal!
en ik herinstalleer een programma. en ik krijg de zelfde instellingen terug.. wtf! is het dan voor waardeloze complete removal!
probeer hier een mp3 player aan de praat te krijgen. zoals audacious 2
ik had eerst wel geluid., toen had ik een instelling gemaakt in het programma. en toen had ik geen geluid meer.
dus ik die zooi complete removen. en weer vers installeren. krijg ik alle zelfde klote instellingen terug. dus nu kan ik nog niks.
iemand enig idee..

Offtopic: zou je aub niet meer zo vaak een lege regel tussen je tekst plaatsten? Dat maakt je posting alleen maar groter door qua regels.

Ontopic:
Als je software verwijderd blijven er restanten staan die niet helemaal verwijderd worden, de zgn. orphans. Deze bestanden, in de meeste gevallen .lib bestanden, kun je verwijderen door gebruik te maken van "deborphan". Dit is een tool waarmee je restanten kan verwijderen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om in synaptic onder de optie "verwijderde of resterende installatiebestanden" te kijken wat er zoal staat. Deze bestanden kan je aanklikken, rechtermuisknop en de optie volledig verwijderen.

Dat jouw mp3 het niet doet wil niet direct zeggen dat audacious de boosdoener is. Heb je al geprobeerd die mp3 af te spelen met een andere mediaplayer? En is die mp3 bestand zelf wel goed? Stond je volume niet op mute? Stond je luidspreker(s) wel aan? Ga stapsgewijs kijken wat wel en niet doet en wat wel en niet werkt. Maar ga niet gelijk bij de eerste de beste tegenvaller het programma de schuld geven! Een programma doet immers alleen datgene wat jij wilt dat er moet gaan gebeuren. In de meeste gevallen is de gebruiker de hoofdschuldige, maar gezien jouw posting lijkt mij dit het onwaarschijnlijkste. Zoek eerst uit of die mp3 wel goed is en werkt met een andere mediaplayer, VLC is wel aardig goed.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Support4u

  • Lid
Re: Is er een programma waarmee je programma updates kan zien
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/19, 12:48:53 »
das natuurlijk dom van me, om dat niet te vermelden.
andere mediaplayers zoals vlc. creeeren wel ( goed ) geluid.

 ;)