Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...  (gelezen 1489 keer)

Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Gepost op: 2009/07/13, 17:22:09 »
Net voor de 3e maal en te veel tijd verder ubuntu x32  9.04 op laptop gezet.
Geluid in orde, netwerk, beeld 3d versnelling met nvidia driver voor dvd kijken in orde (echter dan alleen beeld op 2e externe scherm) ,
maar dan, als ik x-server van nvidia er op zet om ook de laptop van beeld te voorzien, dan kan ik de gewijzigde config (bijv. xorg.conf, of iets met x-server) niet opslaan!
Nu na de 3e verse install zie ik waarom, althans ik vermoed dat dit het is:

Ik heb tijdens installatie 1 naam en password opgegeven.
In users ben ik er ook, met een term die ik ff vergat en het getal 1000

Echter welke map of file ik ook veranderen wil, ik heb , als ENIGE gebruiker!, geen rechten daarvoor...
sudo adduser naam admin mocht ook niet baten.(geen error, ik heb systeem write rechten, maar niet als ik die mappen/files verander en dan op wil slaan...)

configuratie:
laptop is een medion, intel 2,8 gHz, 512 MB werkmem., 40 GB ide diskje intern.
videokaart geforce 440 met 64 MB eigen dedicated geheugen.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 17:25:47 door oebie buntu »
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als superuser...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 17:25:45 »
gksudo nvidia-settings
is de magische code om nvidia-settings uw veranderingen te laten opslaan.

Ge weet toch dat ge sudo of gksudo voor uw opdrachten moet zetten om deze als root te laten uitvoeren?

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als superuser...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 17:27:16 »
gksudo nvidia-settings
is de magische code om nvidia-settings uw veranderingen te laten opslaan.

Ge weet toch dat ge sudo of gksudo voor uw opdrachten moet zetten om deze als root te laten uitvoeren?

Bedankt voor de snelle reactie!
Opslaan lukt alvast niet vanuit het grafische x-server schilletje waarmee ik de 2 monitoren instell qua positie, volgorde en resolutie.
Dus als ik daar in die grafische interface voor de videokaart wat verander en dan in een terminalvenster de gksudo zou doen, dan overrride die de rechten en slaat ie de veranderde xorg.conf tOch op??
Met ubuntu 8 kon ik een 0 in een 1 zetten of andersom in xorg.conf en dan had ik het beeld op de laptop ipv extern scherm. Nu kan ik nog geen spatie in de tekst er van toevoegen en opslaan...
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 17:30:19 door oebie buntu »
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 17:29:37 »
Ik snap niet veel van wat ge zegt.

Maar mijn als ge mijn gegeven code ingeeft in de terminal, dan zal hij het programma nvidia-settings openen als root user en zullen alle veranderingen opgeslaan worden.

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 17:30:55 »
Ik snap niet veel van wat ge zegt.

Maar mijn als ge mijn gegeven code ingeeft in de terminal, dan zal hij het programma nvidia-settings openen als root user en zullen alle veranderingen opgeslaan worden.

Spannend, ga ik gelijk ff proberen!

EDIt
er wordt weer e.e.a. gedownload ivm nvidia en x-server...
maar nog steeds als ik bij eigenschappen van mappen en bestanden kijk, ik heb geen rechten ze te veranderen, als enige gebruiker...
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 17:47:59 door oebie buntu »
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1


Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/13, 19:57:15 »
Welke mappen en bestanden?

xorg.conf en 2 met x-server
MAAR met op de achtergrond die regel in terminal, maakte dat de grafische nvidia monitor instellingen wel in xorg.conf werden opgeslagen !! Raar voor mij maar waar!

thanx !!
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/13, 20:11:40 »
Die bestanden moet als root geopend worden om te kunnen aanpassen. Zoals hierboven gezegd dus met sudo of gksudo.

Dus in de terminal:
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Of de hele filemanager als root starten:
gksudo nautilus
Pas hiermee op, want zo kunt ge vitale systeembestanden aanpassen die uw systeem om zeep kunnen helpen.

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/13, 20:33:27 »
inderdaad.
deze dumbo heeft dus drie weken geleden met gksudo nautilus enkele lib bestanden verwijderd.
ik dacht dat het onderdelen van een add-on van firefox waren, die ik er op had gezet om bij Youtube mp3 te kunnen downloaden.
Dat gaf zoveel storing dat ik die add-on niet eens weg kon klikken.
en ik maakte het nog erger door zelf dingen te doen, die ik beter had kunnen laten...
na 6 herinstalaties van 8.04 en ook 9.04 heb ik mijn drivers niet meer kunnen instaleren. Wat ik ook probeerde met behulp van vele
behulpzame mensen hier en elders (Leo Cardinaal)
ik ga nu sparen voor een laptop die ik bij de ubuntushop ga kopen.

Re: Verse 9.04, kan niet eens xorg.conf editten als admin...
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/13, 23:35:29 »
en ik maakte het nog erger door zelf dingen te doen, die ik beter had kunnen laten...
Hallo, erg vervelend - maar zeker herkenbaar, vooral dat "maar ik dacht..."! De les luidt: als je met Linux als root aan de gang gaat, moet je heel zeker zijn van je zaak. Dingen (bestanden) die je niet kent -- niet aanraken, of preciezer: nooit wegkieperen! Daarom is er de 'user modus' ipv. root. Zolang je je hiertoe beperkt, kun je alleen je eigen documenten naar de filistijnen helpen - en dat is al leuk genoeg, niet? :-) Ik zeg dit niet om je op je fouten te wijzen - elke Linux-gebruiker heeft dit ervaren, inclusief ondergetekende - maar om nog eens te onderstrepen dat het gebruik van root-modus een bepaalde kennis van zaken veronderstelt. Anderzijds: al doende leert men, is het gezegde! :-)