Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian met Caldera  (gelezen 1068 keer)

Offline Prdele

  • Lid
Debian met Caldera
« Gepost op: 2013/07/10, 21:33:53 »
Hallo, voor onze sign afdeling gebruiken wij sinds en half jaar Caldera, Caldera draait alleen op Linux en OSX.
Aangezien onze Mac mini te zwak was geworden draaien we nu van een krachtige PC met Debian als OS.
Ik had liever Ubuntu gehad omdat ik daar meer thuis mee ben, maar Caldera wordt geleverd met Debian en geadviseerd omdat te gebruiken.
Na de installatie van Caldera zijn er een aantal zaken uitgeschakeld zodat je alleen maar Caldera kan draaien en verder niks.
Ik wil graag ook andere zaken op deze PC doen, alleen weet ik niet hoe ik dit kan inschakelen.
Mijn vraag is dan ook of dat er iemand is die weet hoe ik dit moet doen?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/10, 21:42:34 door Prdele »

Re: Debian met Caldera
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/11, 09:40:51 »
Caldera deed bij mij een lichtje branden: ergens rond 1995, Novell, Ray Noorda en een Linux-distro die eens en voor altijd een einde moest maken aan de hegemonie van Windows! Ik heb nog ergens een doos slingeren. Maar jouw Caldera lijkt hier niets mee te maken te hebben.

Dat Caldera dingen uitschakelt, zal niet voor niets zijn. Zo te zien is dit professionele prepress stuff en ze willen waarschijnlijk voorkomen dat een minder professionele gebruiker eigen kleurprofielen of iets dergelijk gaat installeren.

Niettemin, als het op Debian draait, moet je toch ergens een softwarecenter of hoe dat in Debian ook heet, kunnen vinden?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian met Caldera
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/11, 13:22:31 »
Debian heeft al enige tijd wél een softwarecentrum. Het heet Software Center en het zit in de standaardrepo's.
Als die Caldera Debian geen volwaardige desktop biedt, maar wel een terminal (of je kunt er een oproepen via Ctrl+Alt+F1), dan kun je via de terminal en apt-get of aptitude alle gewenste software erbij installeren. Je kunt dan beginnen met een echte desktopomgeving (zoals XFCE of Mate) en dat softwarecenter-pakket.

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian met Caldera
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/11, 19:46:57 »
Onder Debian 7

Software installeren/ verwijderen
(Add/Remove Software)

en deze is er ook nog Synaptic Pakketbeheer

Daar staat geen Caldera tussen

Re: Debian met Caldera
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/11, 20:02:46 »
Debian heeft standaard geen eigen software centrum.
Je kunt op de commandline apt-get gebruiken of aptitude.
Verder kun je andere software managers installeren (als die er al niet op staan) zoals synaptic voor een mooie graphische omgeving.

Debian Softwarecentrum (gerebrande versie van Ubuntu Softwarecentrum) zit gewoon in de pakketbronnen van Debian.

Offline Prdele

  • Lid
Re: Debian met Caldera
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/11, 20:32:29 »
Grappig, nooit geweten dat er ook een distro Caldera is geweest.
Nee, onze versie is inderdaad een professioneel programma om groot formaat printers aan te sturen, of beter gezegd het is een software RIP.
Eerst heb ik Debian moeten installeren, daarna Caldera VisualRip+
Een volledige versie van Debian staat dus wel op mijn systeem maar tijdens de installatie van Caldera is het een en het ander uitgeschakeld.
Ik zal niet direct veel andere zaken op dit systeem doen, maar soms komt het wel eens voor.
Wat ik ook lastig vindt dat zelfs de mogelijkheid van uitzetten of herstarten niet beschikbaar is.
Volgens mij staat SSH ook uit, ik probeer via terminal in te loggen, maar dit wordt geweigerd.

Re: Debian met Caldera
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/29, 17:01:04 »
Wat ik ook lastig vindt dat zelfs de mogelijkheid van uitzetten of herstarten niet beschikbaar is.
Dit is klassiek op Unix-systemen: productiemachines zet je nooit uit.

Volgens mij staat SSH ook uit, ik probeer via terminal in te loggen, maar dit wordt geweigerd.

Je zou zeggen dat admins die systemen toch van afstand zouden moeten kunnen onderhouden. Maar ik denk niet dat Caldera al die dingen heeft uitgezet om eindgebruikers te pesten, maar om een zo stabiel mogelijk systeem af te leveren. SSH-poorten openzetten is immers een mogelijke weg naar instabiliteit of (kleur)inaccuratesse. Is het niet verstandiger om dat Caldera/Debian-systeem te laten zoals het is en een klein Ubuntu'tje ernaast te zetten? 't Is maar een suggestie...