Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] wireless verbinding  (gelezen 1450 keer)

Offline baptist

  • Lid
[Opgelost] wireless verbinding
« Gepost op: 2014/03/22, 09:18:25 »
Onlangs op bestaande Acer laptop Xubuntu 12.03 geladen. Ik krijg geen draadloze verbinding met het netwerk. De aanduiding in de bovenbalk geeft ook geen draadloos netwerk ( alleen netwerk in/uitschakelen) aan en ik zie ook geen draadloos icon. Via Ubuntu softwarecentrum Broadcom 802.11 Linux STA wireless driver proberen te installeren, maar dat ging alleen via Synaptic. Met instellingen>>netwerkverbindingen en draadloze verbinding geprogrammeerd, maar er gebeurt niks, geen icon maar ook geen mogelijkheid om op een draadloos netwerk te clicken. Wie kan mij verder helpen ?

Baptist 
« Laatst bewerkt op: 2014/04/13, 10:13:23 door Ron »

Re: wireless verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/22, 09:47:10 »
Als je weet dat het een draadlooskaartje is met een broadcom chip kan je dit volgen https://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Kijk welk kaartje en chip erin zit:
Voor een extern usb kaartje/ soms ook intern.
Open een terminal en type lsusb (Eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER

Voor een internkaartje
Open een terminal en type lspci (Eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER

Kan je de uitkomsten hier plaatsen?

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/22, 12:42:45 »
Hierbij het bestandje.
Waar ik ook tegen aan liep: Ik heb Xubuntu-12.04.3-alternate i386.iso gekopieerd naar de Acer,
maar ik zie dat op de laptop een sticker zit van Mobile AMD Sempron processor. Mogelijk is dit het probleem en had ik de versie AMD 64
moeten laden ?
baptist

Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/22, 14:09:25 »
Bestand nogmaals als doc.

Re: wireless verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/22, 18:58:12 »
Hierbij het bestandje.
Waar ik ook tegen aan liep: Ik heb Xubuntu-12.04.3-alternate i386.iso gekopieerd naar de Acer,
maar ik zie dat op de laptop een sticker zit van Mobile AMD Sempron processor. Mogelijk is dit het probleem en had ik de versie AMD 64
moeten laden ?
baptist
Nee als je computer een 64 bits machine is kan je 32 of 64 bits draaien. Andersom, bij een 32bits machine kan dit niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wireless verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/22, 19:03:12 »
Bestand nogmaals als doc.
Dit is je kaartje 00:0b.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)
Volg deze link https://sites.google.com/site/computertip/broadcom
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/03, 10:29:11 »
Bedankt Gijsbert,

Ik ben er even mee gestopt, want de laptop gaf zoveel foutmeldingen, dat dit niet goed komt.
Op de pc heb ik Xubuntu 12.04.3 LTS i386 gezet. Ik las dat de pc een AMD 64 processor heeft en mogelijk
krijg ik daarom al die foutmeldingen. Als leek geprobeerd om er de versie 12.04.4 alternate-amd 64 op te zetten
maar wat ik ook doe, de schijf start niet op ( boot van laptop in prioriteit wel aangepast). Via web gelezen, dat
je de versie eerst moet uitpakken en dan branden, ook dat helpt niet. Weet iemand hoe ik die amd versie op een
schijf kan zetten , waarbij de laptop wel via de DVD opstart ?? Als me dat lukt dan pak ik dat wireless verhaal weer op.

Baptist


Re: wireless verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/03, 14:04:47 »
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/12.04/release/xubuntu-12.04.4-desktop-amd64.iso hier kan je de iso downloaden, de iso kan je met elk willekeurig brandprogramma op een cd van 800 MB de alternate iso of andere kan je hier downloaden. Let op de grote van de ISO of deze wel op een cd past.
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/12.04/release/
Als je met de installatie bezig bent wordt er gevraag, onder in beeld, waar Grub (Opstartlader)neer gezet moet worden. Heb je een harde schijf is dat geen probleem. Heb je meerdere harde schijven moet je even opletten naar welke schijf geschreven wordt. sda, sdb, sdc, etc. sda is HD0, sdb is HD1 en sdc is HD2 etc Dan moet je in de Bios die harddisk als tweede in de boot opnemen, als eerste zet je de cd speler (althans zo doe ik het) of eventueel USB stick met de ISO .
Kom je er zo een beetje uit?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wireless verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/03, 16:07:51 »
@Baptist en @Gijsbert

Laatst heb ik precies hetzelfde Wifi-kaartje aan de praat gekregen ....Broadcom BCM4318, Airforce One 54g 802.11gWireless LAN controller (rev.02)

Hoe?
- aansluiten van de laptop op een LAN-kabel
- en dan in eerste instantie exact de beschrijving van Pjotr te volgen: https://sites.google.com/site/computertip/broadcom
Daar kreeg ik de foutmelding: ¨Kon http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/b/b43-fwcutter/b43-fwcutter_015-9_i386.deb niet vinden, kon ´nl.archive.ubuntu.com´ niet vinden....
En precies dezelfde foutmelding voor ~/b/b43-fwcutter/firmware-b43-installer_015-9_all.deb

Opgelost door:
- LAN kabel aangesloten laten op de laptop
- het installeren van de stuurprogramma´s b43-fwcutter, en firmware-b43-installer rechtstreeks vanuit de Synaptic Package Manager (via Menu - Preferences).  Ze staan trouwens ook in het Ubuntu Software Center (via Menu - UbuntuSoftwareCenter)

Ik weet zo even niet wat voor processor er in deze AcerAspire3020 zit, maar dat kan ik in het weekend wel achterhalen.
Succes!!


Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/05, 16:57:27 »
Dag Gijsbert,

Ben aan de slag gegaan. De laptop geeft de navolgende foutmelding:

This kernel requires an X86-64 CPU, but only detected an i686 CPU.
unable to boot. - please use a kernel appropriate for your CPU.

Op de pc staat met een sticker : mobine AMD Sempron processor 3300 +.

Moet ik dan toch terug naar Xubuntu 12.04.3LTS i386 ?? Maar dan krijg ik een bulk
aan foutmeldingen.

groet

Baptist

Re: wireless verbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/05, 18:31:10 »
@Baptist

De CPU in de Acer laptop 3020 waar ik Xubuntu 12.04 een jaar geleden op heb geïnstalleerd heeft een AMD Mobile Sempron 2800+ processor. Dat is een 32 bit CPU, en daar kan geen 64 bit Xubuntu op worden geïnstalleerd.

Als je terug gaat naar de situatie van 22-03-2014 (je eerste bericht in deze draad): toen had je Xubuntu 12.04 (32bit) geïnstalleerd, en deed alleen de Broadcom BCM 4318 Wifi kaart het niet.

Installeer dan de b43-fwcutter en firmware-b43-installer volgens mijn bericht van 03 april, en de Wifi doet het.

Welke foutmeldingen krijg je als je Xubuntu 12.04 LTS installeert ??

(overweeg ook Xubuntu 14.04 LTS beta 1 release 27-03-2014, volgens https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu )



Re: wireless verbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/05, 22:55:32 »
De AMD Sempron is idd een single core 32 bits cpu. @baptist, heb je tijdens de installatie een bedraade verbinding?

Verder kan de grafische kaart ook roet in het eten gooien. Als je de live cd hebt opgestart staan onderaan wat mogelijkheden met de functietoetsen. Met F6  kan je kiezen om de VESA driver te gebruiken. Als je eenmaal Xubuntu hebt geinstalleert dan kan je de juiste grafische driver installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/06, 18:57:31 »
Zoals voorgesteld Xubuntu 12.04.3-alternate i386.iso opnieuw geinstalleerd en krijg nu geen foutmeldingen gekregen, maar ook nog geen wireless.
Advies van voorgaande berichten opgevolgd en via Synaptic de b43-fwcutter en installer geladen.
In de bovenbalk rechts bij de internetverbinding kwam ook de tekst draadloos netwerk, maar wel in grijs.
Via instellingen naar extra stuurprogramma. "Er zijn geen niet vrije stuurprogramma's  in gebruik "
Draadloos stuurprogramma STA van Broadcom willen inschakelen, maar dat bleef maar duren.
Programma gestopt wat niet lukte maar wel via Task manager. Nu ben ik verder van huis want het extra stuurprogramma scherm  is volledig leeg en ik zie in de rechterbovenbalk geen info meer over wireless.

Baptist

Re: wireless verbinding
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/06, 21:21:33 »
Als je een Windows driver hebt of kan downloaden voor de wifi zou je dit kunnen proberen:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Het-Windows-stuurprogramma-in-een-Linuxjasje:-ndiswrapper
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wireless verbinding
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/07, 11:45:09 »
@Baptist
Ok, dus Xubuntu 12.04 is succesvol geïnstalleerd ... helemaal top!

Nu nog de Wifi verbinding tot stand brengen: zoals eerder in deze draad gezegd is mij dat met exact hetzelfde Broadcom-kaartje gelukt, door stap voor stap van af het begin deze handleiding te volgen:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
Je komt dan uiteindelijk uit bij 2.11: draadloze Broadcom chipset.

Maar ik kan mij herinneren dat punt 2.3 al problemen opleverde: staat de kaart wel aan? In de terminal ¨iwconfig¨ ingetypt: geen wlan0 te zien ... Na lang zoeken kwam ik er achter dat aan de voorkant van de Acer 3020 een oranje LED moest worden ingedrukt om de Wifi kaart aan te zetten.

Deze LED knippert nu vrolijk als er Wifi verkeer is, maar de plaats is wel onhandig want je tikt er onbewust makkelijk tegen aan zoadat de Wifi weer is uitgeschakeld ...

Baptist, welke Acer laptop heb jij?? Laat weten of het gelukt is?? Welke melding geeft iwconfig??

Offline baptist

  • Lid
Re: wireless verbinding
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/08, 15:13:48 »
Hehe, inderdaad zit aan de voorkant een knopje, dat oranje knippert als er een verbinding is.
Moest wel een of andere installflash  installeren, dat kwam bij de foutmelding.
Vervolgens begon dat oranje lampje te knipperen. Heb nu een wireless verbinding.  Bedankt voor alle hulp. Probleem opgelost.

Baptist

Re: wireless verbinding
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/08, 23:35:13 »
@Baptist

Hehe, dat gevoel had ik ook toen de oranje LED aan de voorzijde van de Acer 3020 indrukbaar bleek te zijn om de Wifi-kaart aan te zetten. Deze laptop waar ik Xubuntu op installeerde is van een buurman, dus ik had dat ook niet direct door.

Leuk dat het nu toch gelukt is !! SOLVED.
En Baptist, waardering voor de terugmelding. Ik zie ook op dit forum veel draden die eindigen met niet-antwoorden, dus dan weet niemand of de aangedragen oplossingen ook echt werken. Deze draden blijven daarmee dan wel (ogenschijnlijk) onopgelost.

Ik weet nog dat ik mij heel dom voelde toen ik deze ´wifi-switch´ op de Acer 3020 ontdekt had, na uren zoeken naar de oplossing van de wifi-problemen. waarom doet dat !@#$%...ding het niet. Steeds weer terugvallend op de handleiding van computertip / Pjotr. Herlezen en herlezen, het staat er wel. Het ´uit´ staan van de wifi verklaart denk ik ook veel van de foutmeldingen die je zag tijdens de installatie, waarschijnlijk zonder LAN aansluiting? Bijna had Xubuntu de schuld gekregen ... :-)

Wie kan nu bij deze draad een groene vink zetten ?

@moderatoren
Sta mij ook deze opmerking toe:  de forum-indeling installatie, software en configuratie, hardware en drivers, internet en draadloos lijkt logisch, maar waar is deze draad nou het meest op zijn plaats?
@moderatoren
Hetzelfde geldt voor de diverse draden over de belastingaangifte 2013, die staan ook verspreid over de ´hoofdstukken´.




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: wireless verbinding
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/13, 10:12:59 »
Namens het forum team het volgende:

Een opgelost knop is niet in alle hoofdstukken aanwezig, e.e.a. wordt nog bekeken.

Sommige onderwerpen horen nergens thuis, of kunnen op meerdere plaatsen thuis zijn.
Naast het zwarte en het witte is er nog een groot grijs gebied, waar we niet altijd iets aan doen.

De dingen die je noemt, zie ik als positieve kritiek, waarvoor mijn dank.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [Opgelost] wireless verbinding
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/13, 20:43:22 »
Dankjewel Ron: deze draad is nu voorzien van ¨Opgelost¨.
Problemen zijn er om opgelost te worden ... en het oogt ook prettig denk ik als er veel onderwerpen met groene vinkjes in de index staan.
Eigenlijk vind ik dat deze draad thuishoort bij het hoofdstuk ¨Internet en draadloos¨.
Maar ik begrijp de opmerking over wit-grijs-zwart.