Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Karmic: Google Agenda + Kontact  (gelezen 2953 keer)

Karmic: Google Agenda + Kontact
« Gepost op: 2009/09/19, 15:37:06 »
Vandaag Kubuntu Karmic alpha 6 op de testbak gezet, hoofdzakelijk om eens uit te proberen of Google Calendar aan de praat te krijgen is met KDEPim. In de releasenotes van KDE staat tenslotte 'KOrganizer can sync with Google Calendar'. De installatie ging zoals gebruikelijk redelijk soepel. Daarna werd het echt een waanzinnig zoekplaatje.

Toevoegen nieuwe agenda: nergens een spoor van Google. Je kunt natuurlijk gebruik maken van de optie 'Calendar in Remote File' maar dan kun je niet naar Google Calendar schrijven. Eigenwijs als ik ben, toch maar uitgeprobeerd. Resultaat:  de afspraken verschijnen keurig netjes, wijzigingen worden niet weggeschreven. Grmph.....
In een helder moment geprobeerd een Akonadi resource aan te maken. Fail.... nergens een spoor van Google. Onder het genot van een kopje koffie zag ik het licht... het zal toch niet zo zijn dat er nog wat extra software geinstalleerd moet worden? Na enig zoeken  kwamen glibcal0 en akonadi-kde-resource-googledata in aanmerking. Nieuwe agenda proberen aan te maken met een Akonadi resource.... nada. Enkele krachttermen en wat gezoek verder de Akonadi Console opgestart. En verhip, nu kan ik de contactlijst van Google en Google Calendar wel toevoegen :)

Om een lang verhaal kort te maken: het werkt.... min of meer. De lijst met contacten wordt gedeeltelijk weergegeven: de namen zijn er, emailadres soms, telefoonnummers ook, adresgegevens zijn nergens te vinden. Calendar werkt ook, zowel lezen als schrijven. Al moest ik hiervoor wel alle andere agents in Akonadi verwijderen, behalve die van Google. En ik wordt een beetje moe van de vraag om een storage folder te selecteren bij iedere wijziging. Het goede nieuws is dat het een alpha release is, het zal nog wel verbeteren ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

snirp

  • Gast
Re: Karmic: Google Agenda + Kontact
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/17, 23:34:38 »
Jouw oplossing werkte als een zonnetje. Erg cool. De stappen samengevat.
  • Voeg het pakket akonadi-kde-resource-googledata toe, met dependency.
  • Start de applicatie Akonadi Console
  • Verwijder de vier "std" agents (moet dit eigenlijk?) en voeg achtereenvolgens de volgende agents toe:
    • Akonadi Google Calendar Resource
    • Akonadi Google Contacts Resource
  • Gebruik hiervoor je gmail adres en wachtwoord
  • Ter controle: onder het tabje "browser" staan beide agents genoemd. Synchroniseren is mogelijk en de individuele items worden rechts getoond
  • In Kontact: voeg een adresboek en een agenda toe. Kies in beide gevallen de Akonadi resource. Synchroniseren en Ok drukken.
 
 
 
Let wel, dit is nog geen officiƫle functie en met een beetje pech draai je de contactenlijst of agenda in de soep. Het is me bovendien niet duidelijk of akonadi de wachtwoorden richting google versleuteld verzendt.
 
p.s. Het zelfde trucje moet mogelijk zijn voor de email. Dit had ik echter al werkend door een account toe te voegen met IMAP / SMTP.