Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers (modules) installeren, verwijderen, of beheren  (gelezen 2648 keer)

Nermal

  • Gast
Drivers (modules) installeren, verwijderen, of beheren
« Gepost op: 2008/07/01, 14:08:40 »
Hoi Ik ben een newbee met linux.

Ik probeer een wireless USB kaart aan de praat te krijgen en het wil bijna. Ik heb nu een aantal drivers geinstalleerd alleen dan krijg ik wat conflicten tussen de drivers (modules) onderling.

Met welk commando kan ik zien welke drivers er voor mijn wireless adapters al zijn geinstalleerd?
Hoe kan ik de driver prioriteit beheren? Ik heb wel iets gelezen over een blacklist maar ik kan daar weinig wijs uit.
Hoe kan ik drivers verwijderen?

Ik heb nu voor de kaart een vista driver geinstalleerd en nu wil hij de XP driver er niet meer naast installeren.

alvast bedankt
Nermal

Drivers (modules) installeren, verwijderen, of beheren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/01, 14:43:14 »
Als u een Vista-driver heeft geïnstalleerd, dan heeft u de XP-driver toch niet meer nodig?

Via Systeem>>>Administratie>>>Hardware Drivers kunt u zien welke drivers al geïnstalleerd zijn.

Offline ohjajoh

  • Lid
Drivers (modules) installeren, verwijderen, of beheren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/02, 21:05:51 »
Als het om linux-drivers gaat:

een lijst van geladen modules:
modprobe -leen module verwijderen:
modprobe -r demoduleblacklisten is wat ingewikkelder, daarvoor verwijs ik je toch maar even naar:
man modprobe
man udev

Offline petervs

  • Lid
Drivers (modules) installeren, verwijderen, of beheren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 21:34:53 »
Met het volgende commando kun je zien welke netwerk-drivers er nu gebruikt worden:
lshw -C networkBij blacklisten moet je het volgende bestand aanpassen: /etc/modprobe.d/blacklist :
gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklistOnderaan dit bestand de driver toevoegen die je wil “blacklisten
Ubuntu MATE 16.04