Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] hoe kan ik midi files afspelen?  (gelezen 17269 keer)

Offline culann

  • Lid
[Opgelost] hoe kan ik midi files afspelen?
« Gepost op: 2008/10/02, 21:39:24 »
Ik ben eigenlijk op zoek naar n programma om midi files af te spelen, heb hier al wel een beetje rond gesnuffeld, maar nog niet echt een oplossing gevonden. Alleen dat het een algemeen verschijnsel schijnt te zijn dat midi files niet of moeilijk af te spelen zijn... zelf heb ik inmiddels al een paar programma's uitgeprobeerd zoals abcmidi, playmidi en timidity. Zonder succes. Uiteindelijk rosegarden geïstaleerd... Is wel een programma waar ik eigenlijk naar op zoek was, maar ook hier geen geluid helaas. Wel vraagt ie als ik m opstart om een verbinding met een jack audio-server. Ik heb echt geen idee waar ie het over heeft...
Nu hoef ik niet perse rosegarden aan de praat te krijgen als ik alleen al midi files kan afspelen ben ik als heel erg blij :)

Wie kan mij helpen?

Groeten,
culann
« Laatst bewerkt op: 2013/10/31, 21:56:29 door culann »

hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/02, 21:42:29 »
Ja eigenlijk vroeg ik me dat ook af sinds vanmiddag, want ik kwam erachter dat FF, Opera en Totem geen midi-bestanden afspelen.

hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/02, 21:58:33 »
Audacious installeren met alle plugins. Zit een Midi plugin tussen.
Jack is een low-latency sound server, is onontbeerlijk als je Linux gebruikt om muziek te maken.

hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/02, 22:08:34 »
Zou dat ook werken voor FF en Opera?

Offline culann

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/02, 22:29:12 »
Heb net de audacious-plugins-extra binnengehaald via synaptic pakketbeheer, daar zit idd wel een midi codec in (of is dat weer iets anders dan een plugin?), maar nu wil audacious nog steeds geen midi afspelen.

groeten,
culann

Offline hvb

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/02, 22:54:35 »
culann

Je haalt een oud punt aan, ook ik heb (al jaren) moeite met het afspelen van mid(i)bestanden. Het lukte alleen met timidity maar zo gauw een bestand afgespeeld werd verdween het programma en kon ik de muziek niet meer uitzetten. Kortom voor mij geen midi meer.

Tot ik ruim een maand geleden van een mede ubuntero de tip kreeg dat Totem (versie 2.22.1) nu wel midi afspeelt. Ik heb het geprobeerd en inderdaad lukt het nu wel.
Gelijk nog andere programma's geprobeerd en toen bleek Rhythmbox (versie 0.11.5) het ook te kunnen.
Ik zou zeggen, probeer het.

Ondertussen heb ik zelf een probleem ontdekt. Het bovenstaande verhaal gaat op dit ogenblik alleen op voor mijn nieuwe computer (3 jaar oud), op mijn 8 jaar oude computer lukt het vandaag opeens niet meer.
Het blijven rot bestanden die midi dingen.

groeten,

Hans

hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 23:02:27 »
Ik denk dat het met Hardy was, maar ben niet zeker: ik heb eens op een midi bestand geklikt en toen kreeg ik meteen een schermpje dat er geen geschikt programma was geinstalleerd met een lijst (waar er maar 1 programma instond wel) welke ik kon gebruiken. Ik denk dat het kmid was, maar kan ook iets anders geweest zijn.

Offline culann

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 23:03:05 »
Dank je! Totem speelt de midi bestanden idd wel af :D Ik zal nu ook nog ff rhythmbox proberen...

Groeten,
culann

Offline culann

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 23:05:47 »
En rhythmbox idd ook! :D Dank voor de tip!

Offline culann

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 23:14:51 »
Hmmm... vreemd... Totem speelt de midi files gewoon af, maar nadat ie 'm gespeeld heeft geeft ie ineens de melding "zoeken naar geschikte codec?" en dat terwijl ie m juist afgespeeld heeft...
Nou ja... rhythmbox doet t tenminste ook nog...

Groeten,
culann

Offline Drummies

  • Lid
hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/02, 23:20:49 »
culann  het probleem is bekend(voor zowel totem als rhythmbox) schijnt in intrepid opgelost te zijn

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gst-plugins-bad0.10/+bug/208068
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline culann

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/31, 18:46:50 »
Hallo,

Ik haal weer een oud topic van mezelf naar boven. Vorige week heb ik succesvol 13.10 op m'n nieuwe geïnstalleerd.  Jaren heb ik niks meer met midi-files hoeven doen, en ik moet bekennen dat ik niet meer weet of ik deze ook m'n vorige versies van Ubuntu werkend heb gekregen. Maar toevallig kreeg ik deze week weer een paar deuntjes toegestuurd in midi files. En wederom lukt het me niet om deze af te spelen. Totem, Rhythmbox, audacious en audacity zijn geïnstalleerd.
Wie weet er een oplossing?

Groeten,
culann

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/31, 19:02:36 »
Installeer timidity (het zit in de standaardrepo's van Ubuntu en Debian). Dat speelt midi's af.
Configureer je desktop om timidity -ia op te roepen bij MID-bestanden.

Offline culann

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/31, 19:22:03 »
Dank voor de snelle reactie Bloom!
Dit programma werkt inderdaad. Maar prettig werken is anders....
Het belangrijkste is dat het werkt  :D

Mocht er nog iemand zijn met een andere oplossing. graag!

Groet,
culann

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/31, 19:24:18 »
Er zijn verschillende interfaces beschikbaar voor timidity.

Probeer anders eens timidity -ig ipv -ia.

Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/31, 19:50:38 »
Als ik in Kubuntu kijk dan is er standaard ook geen applicatie geassocieerd met MIDI-bestanden. Echter kan ik ze wel gewoon openen met Dragon Player en Amarok als ik klik op "openen met". Timidity had ik al geïnstalleerd staan (vanwege OpenTTD), ik bedoel er meer mee dat je volgens mij niet vastzit aan die Timidity-GUI. Het kan best zijn dat je de MIDI-bestanden nu ook met Totem kan openen bijvoorbeeld.

Offline culann

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/31, 20:09:36 »
@Bloom
Wellicht scheelt dat. Maar vraagje... Hoe doe ik dat? Ik gebruik sinds 2008 thuis uitsluitend ubuntu en aanverwanten, maar ben maar een simpele gebruiker...  :-[

@erik1984
Helaas... Dit is bij mij niet het geval bij andere muziek programma's als Totem.

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/31, 21:02:21 »
Het kan ook via VLC.

sudo apt-get vlc fluidsynth vlc-plugin-fluidsynth fluid-soundfont-gm

Offline culann

  • Lid
Re: hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/31, 21:40:44 »
Dank Bloom!
Het werkt!
fluidsynth, vlc-plugin-fluidsynth en fluid-soundfont-gm geïnstalleerd. En nu spelen de midi files niet alleen in vlc, maar ook in Totem af.  :D

Offline Gamer

  • Lid
Re: [Opgelost] hoe kan ik midi files afspelen?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/03, 10:15:18 »
Ik zie dat het al opgelost is. Maar wil dit toch nog even zeggen .

Ik gebruik al jaren PyKaraoke mini voor het afspelen van midi files. Ook leuk voor een avondje Karaoke.