Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ODBC verbinding maken met MS access database  (gelezen 2320 keer)

ODBC verbinding maken met MS access database
« Gepost op: 2013/04/26, 16:35:36 »
Hallo, bij het maken van een verbinding met een ms access database ik select ODBC verbinding en vervolgens zijn er geen ODBCdatasource te selecteren. Heb ook al even bij de pooling van drivers in base gekeken en een driver enabled, maar nog steeds niet mogelijk. Wat mis ik?

Gebruik Ubuntu 12.04LTS en libreoffice

Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/27, 09:01:20 »
Wat mis ik?
MS Office??
Voor zover ik er weet van heb, is er geen mogelijkheid om een acces bestand te benaderen vanuit LO. U dient uw acces bestand dus om te zetten naar iets anders. Daar heeft u MSO voor nodig?!
Base is alvast geen aanrader daar dit algemeen wordt erkend als zijnde software die onvoldoende mogelijkheden bied. Hier bied Vistaus Kexi aan als alternatief. Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd daar ik door problemen onder Linux veel meer onder Windows aan het werken ben. Maar het blijkt mogelijk te zijn om een Acces database in Kexi te importeren. Eigenlijk moet ik dringend eens een schone installatie van Linux doen, maar ik heb tot nu toe altijd iets beter te doen gehad.

Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/27, 09:41:25 »
Voor mij een tijd geleden dat ik gewerkt heb met Acces databases en het koppelen via een webinterface met behulp van PHP en MySql.
Ik weer niet of je dit bedoelt http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1383443&page=2 post #16
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/27, 18:33:04 »
In Windows, is het mogelijk om een acces bestand in libre te koppelen, in linux is een MDB viewer in het software centrum waarmee je kan exporteren, dat is alleen voor je data base, de macro of querdie enz , dat zal dan opnieuw gemaakt moeten worden.

Offline Gompie

  • Lid
Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/28, 03:13:56 »
Zojuist Kexi geinstalleerd van uit het softwarecentrum (ik heb Mint, maar misschien ook in Ubuntu-softwarecentrum).
De Access database kon ik daarna mooi importeren maar niet de queries en het formulier dat ik destijds in Access gemaakt had.

Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/28, 12:55:22 »
@Gompie

Bij downloaden van Kexi kreeg ik o.a. de volgende meldingen:

Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-common_5.5.29-0ubuntu0.12.04.2_all.deb 404  Not Found [IP...
Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/m/mysql-5.5/libmysqlclient18_5.5.29-0ubuntu0.12.04.2_i386.deb 404  Not Found [IP....
Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-server-core-5.5_5.5.29-0ubuntu0.12.04.2_i386.deb 404  Not Found [IP....
Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-client-core-5.5_5.5.29-0ubuntu0.12.04.2_i386.deb 404  Not Found [IP: .....

dus wat dat weer is..moet ik eerst mysql installeren?

Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/28, 13:00:21 »
antwoord was dus ja, nu kexi!

Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/28, 14:14:00 »
ok, kexi bekeken en een beetje geprutst.

Wat ik mis bij alle free programma's voor ubuntu....het is het net niet. ik mis die vele functies van Access en het lijkt erop dat ik gedoemd ben daarvoor een MS partitie te behouden op m'n pc. 

Offline Jenske

  • Lid
Re: ODBC verbinding maken met MS access database
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/28, 20:02:08 »
Zojuist Kexi geinstalleerd van uit het softwarecentrum (ik heb Mint, maar misschien ook in Ubuntu-softwarecentrum).
De Access database kon ik daarna mooi importeren maar niet de queries en het formulier dat ik destijds in Access gemaakt had.

Formulieren in Access zijn "eigen" aan Access, net zoals dat vermoedelijk ook voor heel wat andere programma's geldt. Da's op zich geen ramp, tenzij je allerlei (handige) invoervoorwaarden en knoppen hebt voorzien op je formulieren.

Wat erger is: dat je queries niet uitwisselbaar zouden zijn. Dat zou me een tikkeltje verwonderen, want ik weet dat je in Access normaliter je queries ook kan laten voorstellen als een soort SQL-queries. Ik kan me voorstellen dat je die "tekst" dan gewoon kan kopiëren en als nieuwe query gebruiken in het door u gebruikte database-programma (zoals Kexi o.i.d.). Ik kan me helaas ook voorstellen dat MS Access queries een enigszins andere syntaxis kennen, die dan weer niet zou in te lezen zijn in jouw andere database. Maar dat zal je moeten ervaren.

Het vervelende aan heel dat Access verhaal is het volgende: het gaat hier om een programma dat een aantal zaken combineert in één, min of meer gesloten geheel: de gegevens, de bevragingsfuncties en filters voor deze gegevens (queries) en de schermen om die gegevens in te voeren, te selecteren. Draait allemaal goed als je 1 access-database maakt op 1 computer en deze nooit uitwisselt met iemand anders op de wereld. Maar o wee als je dat wél wil (zoals ik).

Daarom is het in feite beter om programma's te gebruiken waar het onderscheid tussen de gegevenstabellen, de queries en de schermen duidelijker is. Want zo kan je bv. in MS Access schermen maken die als het ware hun eigen programmeertaal bevatten en die -- ik zeg maar wat -- bij elk getal X dat je invoert in het vak rechtsboven, automatisch 24,4 bij optelt en dit vervolgens invoert in veld G5. Als je dan als programmeur vergeet dat er ergens in een scherm een dergelijke "functie" zit, kom je verrast uit. Doe je dit soort handelingen met een query, is de kans groter dat je de logica kan volgen van de database.

Ik weet het, omdat ik ooit een foto-database zelf had gemaakt voor m'n dia's in MS Access. Om allerlei redenen had ik dan in de invoerschermen allerlei volgens mijn toen bijzonder nuttige functies gebouwd. Tot de dag dat ik in Ubuntu begon en Windows eruit kieperde. Kon ik wél gegevens inlezen vanuit m'n Access-tabel (na lang zoeken), maar al de rest van het programmeerwerk ging voor het nageslacht verloren.

Op basis van mijn wat povere ervaring zou ik dus zelfs niet Kexi aanraden, maar toch ijveren voor het gebruik van een echte database-taal zoals MySQL, postGREsql of iets van die strekking. Hoewel dat dus serieus wat regelprogrammeren inhoudt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM