Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 16.04.1 LTS backup maken?  (gelezen 1200 keer)

Offline JAM

  • Lid
16.04.1 LTS backup maken?
« Gepost op: 2016/07/31, 11:09:19 »
Hoe kan ik ook alweer een backup maken van alleen 16.04.1 LTS en alle instellingen.
De persoonlijke map heb ik onlangs op een hdd gezet, dus dat zit wel snor...
Ik zie zoveel verschillende progs, maar wat is goed en simpel??
Voorbaat dank.

Frederik

  • Gast
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/31, 20:02:01 »
Ik ben erg tevreden met REDO systeem backup. Met opstart CD systeem image maken en bij een calamiteit systeem image terugzetten.
Is al meerdere keren zeer goed van pas gekomen.
http://redobackup.org/

Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/31, 23:59:50 »
Verdiep je even in het programmaatje rsync, dat is al op je computer aanwezig. Daarmee kun je incrementele backups maken, dwz. dat alle veranderingen die je vandaag op je systeem aanbrengt, ook direct naar de backup worden geschreven. Dat is dus stukken beter dan een eenmalige backup van je /home maken.

Ik heb hier een cronjob aangemaakt die automatisch twee keer per dag een backup wegschrijft, zo gaan er bij mij zelden gegevens verloren. Ik heb een Engelstalig verhaaltje geschreven hoe je dat doet op een Linux-systeem, en op een Mac moet dat ook gaan. De essentie van dat verhaal ziet er zo uit, eenvoudiger kan denk ik niet.
50 11,17 * * * rsync -a photos/ /media/backup/
Hele verhaal hier:
https://paulsphotopalace.wordpress.com/protect-your-photos/

Offline jan11000

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/01, 09:05:42 »
It is designed to protect only system files and settings
Dus alleen je linux wordt geback-upd.
User files such as documents, pictures and music are excluded. This ensures that your files remains unchanged when you restore your system to an earlier date

http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

Timeshift is ook goed, gebruik ik zelf ook, maar nog nooit terug moeten zetten.
Deze doet bij het booten een backup  maken, naar een map op je pc, dan kun je terug in tijd gaan.
Timeshift kun je instellen, bij elke boot, elke week, elke maand etc, en hoe lang bewaren.
Je kunt dus snel terug naar een bepaalde backup.(dit is dus wat ook in windows zit, System Restore).

Wel zou ik als je ook een backup wilt van je hele systeem misschien een backup  maken met bootable cd met een andere backup software, hoewel in linux kun je veel repareren.

Dus je eigen files , photos etc, moet je dus apart backup van maken.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 09:11:02 door jan11000 »

Offline aartje

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/01, 12:14:26 »
Verdiep je even in het programmaatje rsync, dat is al op je computer aanwezig. Daarmee kun je incrementele backups maken, dwz. dat alle veranderingen die je vandaag op je systeem aanbrengt, ook direct naar de backup worden geschreven. Dat is dus stukken beter dan een eenmalige backup van je /home maken.

Ik heb hier een cronjob aangemaakt die automatisch twee keer per dag een backup wegschrijft, zo gaan er bij mij zelden gegevens verloren. Ik heb een Engelstalig verhaaltje geschreven hoe je dat doet op een Linux-systeem, en op een Mac moet dat ook gaan. De essentie van dat verhaal ziet er zo uit, eenvoudiger kan denk ik niet.
50 11,17 * * * rsync -a photos/ /media/backup/
Hele verhaal hier:
https://paulsphotopalace.wordpress.com/protect-your-photos/

Nee, hier maak je geen backup mee van het root device. Wat doet rsync met sockets, special file, symbolische links,
hard links etc.?  Het is wel een manier om een data(!)-partitie mee te backuppen eventueel.
Een goede backup van je root-partitie maak je met Clonezilla.
Professionals maken een backup (en restore) met"dump"en "restore" (ook incrementele)  , maar ja ,
dat is een nutteloze opmerking in dit forum zoals ik al meerdere keren ervaren heb  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 12:16:26 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/01, 13:12:12 »
Voorbeeld:
=====================================================================
# dump -z -0u -s 1000000 -f /data2/dump0_sda8_310716 /dev/sda8
  DUMP: Date of this level 0 dump: Mon Aug  1 13:02:07 2016
  DUMP: Dumping /dev/sda8 (/rootmint18ssd) to /data2/dump0_sda8_310716
  DUMP: Label: none
  DUMP: Writing 10 Kilobyte records
  DUMP: Compressing output at compression level 2 (zlib)
  DUMP: mapping (Pass I) [regular files]
  DUMP: mapping (Pass II) [directories]
  DUMP: estimated 7250872 blocks on 0.43 tape(s).
  DUMP: Volume 1 started with block 1 at: Mon Aug  1 13:02:08 2016
  DUMP: dumping (Pass III) [directories]
  DUMP: dumping (Pass IV) [regular files]
  DUMP: Closing /data2/dump0_sda8_310716
  DUMP: Volume 1 completed at: Mon Aug  1 13:04:29 2016
  DUMP: Volume 1 took 0:02:21
  DUMP: Volume 1 transfer rate: 21332 kB/s
  DUMP: Volume 1 7256570kB uncompressed, 3007907kB compressed, 2.413:1
  DUMP: 7256570 blocks (7086.49MB) on 1 volume(s)
  DUMP: finished in 141 seconds, throughput 51465 kBytes/sec
  DUMP: Date of this level 0 dump: Mon Aug  1 13:02:07 2016
  DUMP: Date this dump completed:  Mon Aug  1 13:04:29 2016
  DUMP: Average transfer rate: 21332 kB/s
  DUMP: Wrote 7256570kB uncompressed, 3007907kB compressed, 2.413:1
  DUMP: DUMP IS DONE
===================================================================
/dev/sda8 hoeft niet gemount te zijn, mag wel.
Je kan hem restoren met het "restore" commando, zelfs naar een partitie met een andere
grootte. Alles wordt meegenomen (ook sockets, specialfiles, hardlinks, modificatie tijden,
sticky bits etc.etc.etc.).

Probeer dat maar eens met rsync......

Offline koos4401

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/01, 14:37:41 »
Volgens "mijn versie" (bij Ubuntu PP 12.04.5) van synaptic is dump alleen voor ext2 filesysteem. Er zijn subtiele verschillen tussen etx2, ext3 en ext4. Verandert dit het advies dump te gebruiken?
P.S.: Tot nu toe een tevreden Clonezilla-gebruiker.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/01, 15:22:13 »
Nee, hier maak je geen backup mee van het root device.
Klopt, verkeerd gelezen. Rsync is voor data,  voor alle symlinks en andere onder-de-motorkap-zaken kun je rdiff-backup gebruiken. Dump kende ik overigens niet, zal er eens naar kijken.

Offline aartje

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/01, 15:50:17 »
Volgens "mijn versie" (bij Ubuntu PP 12.04.5) van synaptic is dump alleen voor ext2 filesysteem. Er zijn subtiele verschillen tussen etx2, ext3 en ext4. Verandert dit het advies dump te gebruiken?
P.S.: Tot nu toe een tevreden Clonezilla-gebruiker.
Dat is dan eem misverstand. "dump" gebruikt e2fslibs en dat ondersteunt ook ext4 :
=====================================================================
NAME
       dump - ext2/3/4 filesystem backup

SYNOPSIS
       dump  [-level#]  [-ackMnqSuv] [-A file] [-B records] [-b blocksize] [-d
       density] [-D file] [-e inode numbers] [-E file] [-f file]  [-F  script]
       [-h  level]  [-I  nr errors] [-jcompression level] [-L label] [-Q file]
       [-s feet] [-T date] [-y] [-zcompression level] files-to-dump

       dump [-W | -w]

DESCRIPTION
       Dump examines files on an  ext2/3/4  filesystem  and  determines  which
       files  need  to be backed up.
===========================================================
Dat is uit Mint17.3 (=ongeveer Ubuntu14.04)
Bij 12.04 stond het nog niet volledig in de manpages.

Je kan met dump en restore ook interactief  alleen een bestand of een directory
restoren en je grootte van je filesysteem veranderen. En noem mij eens een andere restore-
methode die ook álles (dus ook bv de modificatie-tijden van de bestanden) terugzet.

Bedenk wel dat "dump" al meer dan 30 á 40 jaar volledig betrouwbaar is gebleken.
Ik gebruik "dump"en "restore" al sinds 1982 bij tig verschillende Unix/Linux-systemen
en heb er nog nooit één probleem mee gehad.

« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 15:59:51 door aartje »

Offline JAM

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/01, 19:20:01 »
Ola Aartje,

Wel moeilijkvoor een newbie wat je allemaal schrijft.
Wellicht kun je beknopt weergeven hoe e.e.a. te doen als je tijd hebt, want zo is het voor velen niet te volgen..
Voorbaat dank!

Offline aartje

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/01, 20:47:57 »
Ola Aartje,

Wel moeilijkvoor een newbie wat je allemaal schrijft.
Wellicht kun je beknopt weergeven hoe e.e.a. te doen als je tijd hebt, want zo is het voor velen niet te volgen..
Voorbaat dank!
Je hebt gelijk. Dit soort methodes van backups maken wordt door systeembeheerders
toegepast en is zeker niet voor de hand liggend voor normale gebruikers.
Ik wil er wel eens een verhaaltje over schrijven, maar nu niet want morgen ga ik anderhalve week
op vakantie.
Ik raad de mensen toch echt aan om er wat mee te spelen, bv een backup van een directory
mbv het commando "dump" en daarna een "restore" van een paar bestanden uit de backup om
mee te beginnen. Probeer de manualpages eens min of meer te begrijpen.

Natuurlijk wel eerst met synaptic de package "dump" installeren (daar zit ook "restore" in)

Na mijn vakantie zal ik wat voorbeelden geven.

Offline koos4401

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/01, 21:40:53 »
@Aartje: prettige vakantie en bedankt voor je reactie. Zie naar artikel over "dump" uit.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/10, 12:36:41 »
Ik wil er wel eens een verhaaltje over schrijven, maar nu niet want morgen ga ik anderhalve week op vakantie.
...
Na mijn vakantie zal ik wat voorbeelden geven.
Hoe gaat dit verhaaltje verder?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/11, 09:32:53 »
Hoi JAM,

Dit allemaal is mij ook veel te complex! Ik zou zeggen, je hebt je thuismap al gekopieerd naar een externe schijf. Nou zou je daar eigenlijk nog een extra kopie van moeten bewaren op een locatie buiten je huis. Als je nou veel mailverkeer hebt zou je dan minstens je .thunderbird map (als je dat programma gebruikt) nog eens om de week of twee weken ook buitenshuis moeten opslaan.

Zo blijf je gelijk lekker bezig, maar ergens heeft de expert gelijk.

Dus met je thuismap extern opslaan ben je al goed bezig. Mocht nou je systeem in de soep lopen, dan installeer je gewoon het systeem opnieuw en plaatst vervolgens heel je thuismap terug. Klaar! Persoonlijk doe ik zelfs dat niet. Ik zet mijn "verborgen" .mozilla en .thunderbird mappen terug. Daar zit alles in van Firefox en Thunderbird.  En dan hou ik ook nog mijn stamboom bij met Gramps, dus ik zet ook .gramps terug.

Let op de punt voor de mapnamen! Dat maakt het een verborgen map. Druk op Ctrl+H om ze te tonen of te verbergen.

Dat is alles.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/11, 11:15:59 »
Vind het maar moeilijk hoor Just.
De thuismap, is dat het icoon met de ladenkast?
Die is 293GB groot, dus buitenshuis opslaan zal wel niet gaan.
Verder gebruik ik Gmail, dus mijn post wordt al buiten de deur bewaard.
Dat van de verborgen mappen snap ik niet helaas, toch vriendelijk dank.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/11, 11:42:42 »
Hoi JAM,

Hierbij twee afbeeldingen uit mijn Xubuntu 16.04. Eentje van mijn thuismap. Bij mij Just en bij jou met jouw eigen gebruikersnaam (JAM misschien?). De tweede laat je zien hoe die verborgen map voor Mozilla (Firefox) met die punt ervoor er uitziet in bestandsbeheer na het indrukken van de toetsen Ctrl +H (tegelijk!). Het is een aan/uit schakelaar, dat Ctrl+H  . Nog een keer en je ziet de verborgen bestanden niet meer.

Misschien maakt het dat wat duidelijker.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/09/11, 11:44:39 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/11, 12:15:33 »
Voor Jam,
Backup maken is redelijk werk met instellen en testen, maar als het mis gaat dan heb je wel je data.
Wat voor backup wil je ?
Hoe zijn je harde schijven ingedeeld? Jij hebt denk ik 1 grote home met bijv foto en films erin, dan krijg je een backup van 300GB.

Zelf heb ik waar ik foto en film/data bewaar op een aparte partitie of schijf staan,
dus mijn home is bijna leeg, ik maak dan een copie van de hele partitie, zodat ik dit terug kan zetten, dus home en / zit hier in. Dus geen foto of films of data. Dit doe ik met clonezilla. Dit is dus puur om linux of windows terug te zetten, en geen data. Je hebt ook andere programma's, dus google hier op en test welke jij goed vind.
Dit is dus om je operating system terug te zetten, dus een hel partitie of een hele schijf.
Je hebt hier 2 manieren van

Dan heb je de backup van data, foto film.
Google hier op welke software je hebt en getest zijn en voor linux geschikt zijn.
1 Een nas, tegenwoordig nodig ivm crypto virus, en de nas instellen dat als er een crypto virus bij je nas komt, dat je terug in de tijd kan gaan met je files die nu encrypted zijn, en dat je terug naar de 1e backup kunt gaan, en dat je files weer vrij komen.
Ook in je nas een nieuwe admin  maken die nergens bij jouw thuis voorkomt.
Ook een gewone user maken op je nas, waar jij mee inlogt om een backup te maken, en zorg dat deze user niks mag op je nas, alleen de backup maken.
Deze backup kun je automatiseren, mensen zijn lui of vergeten vaak de backup.

2 Backup maken naar een externe hd, dus backup maken, dan externe hd los maken van de pc en lostrekken van de stroom.
Dit geeft bescherming tegen virussen, stroomstoring, bliksem, etc.
Deze backup moet je wel zelf inplannen en goed bijhouden. Misschien alarm op je pc instellen.
Deze is dus veel werkt en vaak lastig om bij te houden.

3 Als je het heel goed wilt doen, een 3e copie buitenshuis maken.
In de cloud of bij familie met externe hd.
Dit is voor brand,  inbraak, etc.

Backup die vast zit aan je pc, is geen backup, dus 3 externe hd's via usb aan je pc hangen is geen backup.
De data op je pc, is geen onderdeel van je backup, dus niet meetellen.
Hoe lang gaat een hd mee, gemakkelijk, 2 seconde, en je data is weg.
Usb sticks geheugen kaartjes, zijn zeer slecht om als backup te gebruiken.

Dan heb je nog, je hebt een hd met data, hoelang blijft de data erop zonder dat je iets doet?
Je zult regelmatig de data moeten gaan controleren of je files nog goed zijn.
Een deskundige zei eens 4 x per jaar de hd controleren of er geen bitrot, dus of je files slecht zijn geworden, en of je hd nog werkt hoort hier ook bij.


Offline JAM

  • Lid
Re: 16.04.1 LTS backup maken?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/11, 18:58:37 »
Ok Jan 11000,

Wat een waslijst. Er blijft nauwelijks tijd over om normaal te leven :).
Zal er eens voor gaan zitten en alles uitvoeren, indien mogelijk.
Dat met de nas is me geheel onduidelijk...
Dank zover.