Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extra partitie nodig?!  (gelezen 796 keer)

Offline Georingo

  • Lid
    • Bellen voor het goede doel
extra partitie nodig?!
« Gepost op: 2007/10/03, 21:58:27 »
Een tijd geleden heb ik Windows finaal af mijn PC gehaald en Ubuntu 7.04 geïnstalleerd.

Nu hoor ik dat het best is om je data, ...  op een aparte partitie te hebben staan. Via de GNOME partitiebewerker zie ik 3 partities staan: 1) linux-swap van 1.44GiB, 2) extended van 1.44GiB en 3) een grote "ext3". Klopt het dat op die laatste zowel mijn /home staat als Ubuntu (/root?)? En dat ik dus best een partitie bijmaak waarop ik mijn /home zet (hoe?).

Is er een (eenvoudige) manier om dit nu nog te veranderen of wacht ik best op 7.10 om een nieuwe install te doen?

thx,
G.

JimZ

  • Gast
extra partitie nodig?!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 22:27:46 »
Een redelijk goeie gebruiksaanwijzing voor het verplaatsen van /home naar een eigen partitie staat HIER.

En als je het nu doet dan kun je bij de installatie van Gutsy (over 2 weken of zo) die /home partitie gewoon hergebruiken, op die manier behoud je ook je gegevens en instellingen.

Gr,
Jim

Offline vanadium

  • Lid
extra partitie nodig?!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/04, 19:34:41 »
Persoonlijk vind ik dit weinig meerwaarde bieden om er op een PC'tje een aparte /home op na te houden, zeker op een laptop met een harde schijf van slechts 40 of misschien 80 GB. Veel belangrijker is dat je een zeer goede reservekopie hebt van je eigen gegevens.

Offline Ramana

  • Lid
extra partitie nodig?!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/04, 19:49:47 »
Minimaal heb je er twee nodig: een voor swap en een voor / (met alles er verder aan hangen).
Met live CD's als Pmagic en een externe harde schijf is heel snel een image-copy te maken als back-up.

Toch vind ik het praktischer om /home op een aparte partitie ze zetten om vervolgens van de /-partitie regelmatig een image kopie te maken met partimage (ik experimenteer veel met beta's) en van /home regelmatig een back-up op een externe hardeschijf (en af en toe op DVD). Ook heb ik altijd een partitie vrij voor experimenteren (die kan ik dan ook gebruiken om een image kopie te maken, hoewel Pmagic echt super is). Sommigen kiezen er voor om ook /boot en /usr (en meer) op een aparte partitie te zetten. Doe ik niet, daar is mijn schijf te klein voor (60Gb)

Offline Ramana

  • Lid
extra partitie nodig?!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/04, 20:02:41 »
Citaat van: Georingo
Een tijd geleden heb ik Windows finaal af mijn PC gehaald en Ubuntu 7.04 geïnstalleerd.

Nu hoor ik dat het best is om je data, ...  op een aparte partitie te hebben staan. Via de GNOME partitiebewerker zie ik 3 partities staan: 1) linux-swap van 1.44GiB, 2) extended van 1.44GiB en 3) een grote "ext3". Klopt het dat op die laatste zowel mijn /home staat als Ubuntu (/root?)? En dat ik dus best een partitie bijmaak waarop ik mijn /home zet (hoe?).

Is er een (eenvoudige) manier om dit nu nog te veranderen of wacht ik best op 7.10 om een nieuwe install te doen?

thx,
G.
nog even een aanvulling: die swap lijkt mij prima (zelf vind ik 1Gb voldoende), maar die partitie van 1.44 is te klein voor Ubuntu (/), beter 5 tot 10 voor / en de rest voor /home (verse installatie heeft ongeveer 2,5 Gb nodig, dan heb je nog wat nodig voor verdere installaties, en wat voor div. tijdelijke bestanden en vrije reserve (partitie mag nooit te vol worden). Ik kies voor minimaal 8Gb.